Gå til innhold

Kjoletilpasning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og tenker på denne tilpasningen jeg....

Hadde en samtale med ei anne jente som skal gifte seg og hun sa at moren hennes skulle stå for tilpasningen.

Er det mye som trengs å gjøres på din kjole?

På min er det så godt som ingenting.......

Med mindre jeg brått går ned femten kilo og sjansen for det er jo alltid stor..... :roll:

Så jeg lurer rett og slett på om jeg skal hoppe over hele greia...

Jeg kan jo forandre meg grådig mye de siste seks ukene etter salongtilpasningen også.....

Noen som har tenkt på tilpasningen ennå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kjole satt som støpt så jeg vet ikke helt hva de skal tilpasse. I tillegg er det snøring bak, så da kan den jo justeres ettersom jeg går ned.... :ler:

Kanskje de stryker/renser/presser den eller noe, så den blir helt funklende ny og fin???

vetta søren.

Skrevet

Jo da de skal visst rense den men jeg vet ikke om jeg gidder å betale femten hundre kroner for det når kjolen egentlig er helt ren i utgangspunktet....

Dessuten skal min egen mamma sy litt på den også, så jeg tror rett og slett at jeg skal hoppe over hele greia....

Flere som har erfaring med denne tilpasningsprosessen?

Skrevet

Jeg har kjøpt kjolen min samme sted som deg Tex.

Jeg ble litt irritert på dem, da jeg var og kjøpte kjolen ga de inntrykk av at tilpasningen var inkludert.

De sa ingenting direkte om det, men ting som "og selvsagt sørger vi for

at kjolen blir tilpasset sånn at den sitter perfekt!" o.l.

Det var ikke før jeg skulle signere kjøpekontrakten jeg så det lille skiltet på disken hvor det stod at tilpasningen kom i tillegg...

Jeg sa ifra at de hadde gitt inntrykk av at tilpasningen var inkludert, og at jeg hadde satt pris på å få vite dette tidligere.

Det endte med at siden det eneste som trengtes av tilpasning var litt rundt skuldrene, skrev damen i kontrakten at det skulle være inkludert.

Blir det noe mer, men det tror jeg ikke, må jeg betale.

Vet at det er inkludert noen steder.

Når man kjøper en kjole til 12 000, hadde det ikke vært urimelig, synes jeg.

Skrevet
Jeg har kjøpt kjolen min samme sted som deg Tex.

Jeg ble litt irritert på dem, da jeg var og kjøpte kjolen ga de inntrykk av at tilpasningen var inkludert.

De sa ingenting direkte om det, men ting som "og selvsagt sørger vi for  

at kjolen blir tilpasset sånn at den sitter perfekt!" o.l.

Det var ikke før jeg skulle signere kjøpekontrakten jeg så det lille skiltet på disken hvor det stod at tilpasningen kom i tillegg...

Akkurat det sa de til meg også, på nøyaktig samme måte!!

Jeg så et lite skilt på disken jeg også, der det stod at tilpasning koster det og det og da jeg konfronterte henne med det, sa hun "det var ikke det hun hadde sagt...."

Ble litt grinete da for jeg syns også at når man kjøper en kjole i den prisklassen burde man få tilpasning med på kjøpet.

Men utgangspunktet mitt for denne tråden var egentlig at jeg syns det er teit at jeg må ha tilpasning mer seks uker før bryllupet, er det noe alle vet så er det at de fleste bruder går ned en kilo eller fire siste måneden....

Så jeg tror rett og slett mamma skal få ta den jobben, dama har vært borti nål og tråd før, og det er ikke den ting hun ikke kan.....

*stolt av mamma*

Skrevet

Ja når denne tilpasningen skal skje, det har jeg ikke spurt om, selv om de bare skal stramme litt inn rundt skuldrene.

Seks uker, altså... Høres mye ut!

Skrevet

Du burde absolutt ringt og få bestilt deg en time, da.....

Du skal jo gifte deg på den mest populære årstiden, og da er den ene sydamen de har gjerne veeeldig opptatt.....

Skrevet

Kjolen min kommer i januar, hadde tenkt å gjøre det da.

De ga ihvertfall inntrykk av at tilpasningen rundt skuldrene skulle gjøres når kjolen kommer, siden den størrelsen neppe er noe som forandrer seg!

Vet ikke helt om jeg skal beregne noen tilpasning eller ikke.

Hvis jeg skal, vil jeg gjerne gjøre det et sted som kan gjøre det nærmere bryllupet.

En venninne av meg brukte Lises Systue i fjor.

Hun bestilte tilpasning sånn at kjolen var ferdig en uke før bryllupet.

Det var ikke så dyrt heller. Husker ikke hvor mye, men mindre enn på Kristins (hvor hun også hadde kjøpt kjolen sin).

Kanskje jeg skal sjekke ut det i stedet?

Skrevet

De ville ha meg til å ha tilpasning i desember, for da hadde de ikke så mye å gjøre fra før....

Tror jeg holder meg til mamma, jeg.

Hadde sjekket ut en vanlig systue var jeg deg......

Skrevet

Jeg regner med at jeg ringer til Lises Systue og hører, jeg!

Men den tilpasningen rundt skuldrene skal Kristins pent få gjøre gratis, det har jeg i kontrakten! :ler:

Skrevet

jeg tror muligens kjolen min er litt lang (men har ikke prød den med sko enda) Håper i det lengste på at jeg ikke trenger å gjøre noe.

Skrevet

...men bare å legge opp litt i lengden må du vel fixe sjæl..... :blunke:

Skrevet
...men bare å legge opp litt i lengden må du vel fixe sjæl..... :blunke:

Nei det tør jeg virkelig ikke - har bareen udugelig symaskin som hele tiden henger seg opp, dessuten er det slep på den, aner ikke hvordan jeg skulle gjort det :oops:

Skrevet

Du syr da ikke i en brudekjole med symaskin!!! :o

Håndsøm, jente, håndsøm....

Tar bare en fjorten dager eller noe sånt..... :ler:

Skrevet

Der kan du se :oops: gidder ikke bruke så lang tid, betaler heller noen for å gjøre det. Er livredd for å ødelgge noe, men tror faktisk at jeg slipper å tenke på det når jeg får prøvd den med sko.

Skrevet

Enig med deg, Arwen: Ikke gidder jeg å bruke så lang tid på tilpasningen, og ikke hadde jeg turt heller. De pengene blir satt i budsjettet som "helt nødvendige og kan ikke kuttes ut".

Skrevet

Syntes det hjørtes mye ut med tilpasning 6 uker før den store dagen...

Hun som syr kjolen min har tenkt å ta siste "finish" på livet samme uke som vi gifter oss. Men så skal jeg har spileliv, så det bør helst sitte så trangt som mulig.

Skrevet

Ved tilpassing av kjolen skal man prøve kjolen med undertøy og sko man har tenkt til å bruke på selve dagen. Skoene er som regel ikke i lik høyde som de man brukte ved prøving av kjolen i butikken og undertøyet er jo som regel ganske annerledes også, mange som har push up og stram inn... :) som gjør at kjolen "smyger" seg helt annerledes rundt kroppen enn ved prøving. Tilpassing bør gjøres 2-3 uker før dagen.

For min egen del gjorde det at kjolen måtte syes inn en del i livet, i tillegg til at jeg hadde gått ned i vekt. Jeg måtte også sy opp kjolen endel, i og med at jeg skulle ha lavere sko enn når jeg prøvde kjolen. I tillegg til dette måtte selve skuldrene på kjolen justeres....

Fordelen min, var at alt dette var inkludert i prisen når jeg kjøpte kjolen.

Synes det er er litt "sleipt" av salongen hvor dere har kjøpt kjolen, å ta betalt for dette utenom, dette var en av årsakene til at jeg prøvde å få venninden min til å kjøpe kjolen ett annet sted når jeg så skiltet med de små bokstavene..... :roll:

Personlig hadde ikke jeg latt noen annen enn en meget dyktig syer, pirke på kjolen min... Tenk om noe ble stygt eller ødelagt ?? Hva da...??

Skrevet

Mammaen min er veldig dyktig, til nesten alt mulig faktisk, så jeg overlater trygt kjolen min til henne.

Føles ganske deilig å ha tatt den avgjørelsen, føler meg helt sikker på at hun gjør en minst like god jobb som hu kråka på salongen.

Skrevet

TEX så heldig du er som har en sånn dykrig mamma...

Jeg må nok legg eopp min kjole,må nok gjre det hos en sydame.

Er hun LISES SYSTUE flink??hvor holder hun til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...