Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg tenkte å starte på elixia. Noen erfaringer derfra? Og er det skummelt? Tenkte også på Sats. Jeg har aldri trent på treningssenter, og er litt redd. Hva er normen på treningssenter? Etr det greit å ikke dusje på senteret dra hjem og skifte? Bør jeg ha personlig trener? Er det dyrt? Er det basseng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg tenkte å starte på elixia. Noen erfaringer derfra? Og er det skummelt? Tenkte også på Sats. Jeg har aldri trent på treningssenter, og er litt redd. Hva er normen på treningssenter? Etr det greit å ikke dusje på senteret dra hjem og skifte? Bør jeg ha personlig trener? Er det dyrt? Er det basseng?

Jeg trente på Elixia tidligere. I starten kan det oppleves som litt skummelt, men det er som regel fordi man er ny, ukjent og litt usikker på hvordan ting fungerer. Snakk med en treningsveileder som kan sette opp et passende program for deg. Du vil da få spørsmål om hva målet med treningen er (gå opp/ned i vekt, stramme opp, få store muskler etc.) og få et program tilpasset det.

God oppførsel på treningssentre er å kle seg ok (ikke trene i sports-bh, men ha topp over o.l. (noen steder må man ha ermer på toppen) tørke av apparatene etter bruk, ikke sitte og ta opp plass på apparatene o.l.

PT (personlig trener) var ikke der da jeg trente der, men slik jeg har forstått det er det en trener som som du trener sammen med/loser deg gjennom treningen, motiverer, presser og passer på at du gjør øvelsene riktig. Personlig trener gir godt utbytte av treningen, men koster mye. Noen velger å ha det, mens andre trives best på egen hånd eller prioriterer det bort.

Noe av det jeg liker med treningssentre er at de har gruppetimer. Gruppetimer er som regel effektive, med fengende musikk og flink instruktør som motiverer. Mange steder kan du melde deg på på forhånd, slik at du er sikret plass. Det finnes gruppetimer både for nybegynnere og godt trente.

Jeg tror det er like vanlig å gå hjem for å dusje som å dusje på treningssenteret. Smak og behag.

Vet ikke om noen av Elixias sentre har tilgang til basseng. Det vanligste er å ikke ha basseng, men kan jo hende at ditt lokale treningssenter har det.

Skrevet

Begge sentrene er veldig bra, her hvor jeg bor er det elixia som har det beste tilbudet når det gjelder gruppetimer osv. Men begge er altså seriøse og flinke.

Jeg skjønner godt at det er skummelt i starten. Men når du starter (i hvertfall på Elixia) vil du få tilbud om to gratis personlig trener-timer, og de bør du utnytte med det samme! Du får en hyggelig PT som hører hva du ønsker å oppnå med treningen og som skreddersyr et treningsprogram for deg og viser deg hvordan du skal utføre øvelsene riktig. På den måten får du både et godt måte med senteret og apparatene der, og du får en god og sunn start på treningen (tilrettelagt trening for dine behov).

Når du vil melde deg inn på treningssentrene pleier du få en omvisning og kan spørre om alt du lurer på. Her er noen ting det er viktig å huske på:

- Kle deg ordentlig. Kun sportsbh og ultrakorte shorts oppleves uhygienisk fordi for mye hud er eksponert og etterlater svette på apparatene. En ermeløs topp og en sykkelbukse til rett overfor knærne er akseptabelt.

- Ha med vannflaske og et lite håndkle. Håndkleet er uunnværlig på spinningtimer, hvor man svetter mye.

- Tørk av apparatene etter bruk.

- Rydd på plass vekter og manualer etter bruk.

Rett og slett sunn fornuft, hygiene og ryddighet. Dette går fint.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen tusen takk så snille dere er som hjelper meg med gode svar! Da lurer jeg bare på en ting, kan man ha med ipod og skal man tørke av apparatene med eget håndkle eller er det noen kluter eller noe? Tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet

Mange som har med iPod eller noe lignende der hvor jeg trener, musikken de spiller er ikke allverden og de fleste synes det er mest inspirerende med egen musikk. Så helt greit med iPod, men invester i noen gode ørepropper som sitter godt. Ellers blir det fort et irritasjonsmoment for deg å putte dem inn hele tida.

Der hvor jeg trener har de sprayflasker med såpevann stående som man kan spraye på apparatene og tørke av med papir. Men dette er noe det er helt greit å spørre om, ikke meningen at du skal vite alt når du begynner :)

AnonymBruker
Skrevet

Tuuusen takk! Er det flaut at jeg er i dårlig form?

Skrevet

Tuuusen takk! Er det flaut at jeg er i dårlig form?

Så absolutt ikke. Man trener jo for å bli i god form. Det viktigste er at du gjør øvelsene riktig, og at man trener.

Jeg synes det er flaut med jenter som henger rundt og "shopper" øvelser, samt mannfolk som løfter altfor tungt og helt feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...