Gå til innhold

hvorfor går jeg ikke ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 158cm og veier nå 60 kg. Jeg er ikke TYKK, langt ifra, men for min kropp er jeg litt fyldig alikevel. Siden vi ikke skal på ferie i år tenkte jeg å bruke sommeren til å stramme opp litt.

Greia er at de siste mnd har jeg prøvd å gå ned de siste kiloene (ned til 53-55ish), men de forsvinner ikke?

Jeg har lest alle "dette er hvorfor du ikke går ned i vekt" artikler, og jeg gjør jo alt som står der sånn ellers.. Blir litt forvirra. Jeg spiser sunt, flere ganger om dagen, jeg trener og holder på, men jeg går fader ikke ned ett gram?

Jeg spiser "lavkarbo" (altså, står over pasta, brød og poteter, potetsalat, you get me) fordi jeg blir så oppblåst av det. Får sikkert nok av karbohydrater via frukt, grønt, bønner osv.

Noen som kan skrive noen faktorer som kan spille inn? Vet jeg ikke ga så mye info her, bare å spørre hvis det trengs, men f.eks "vel, hvis man spiser blabla og gjør blabla så blir det vanskelig å gå ned i vekt".

I det siste har jeg ikke hatt særlig til matlyst heller, også vet jeg aldri når jeg har spist nok i forhold til kalorier, selvom jeg egentlig bryr meg midt i om dem.. Noen tips? :sjenert: Litt lei..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte trener du og hva trener du?

Hva slags snacks/mellommåltider spiser du?

Skrevet

Hvor ofte trener du og hva trener du?

Hva slags snacks/mellommåltider spiser du?

TS her!

Trener vel vanligvis en 3-5 ganger i uka, og spiser frukt/små salater til mellommåltid.

Fram til nå har jeg også syklet 3 km hver dag til og fra arbeidsplassen, men nå har jeg ferie så det blir det vel mindre av.

Gjest *Maja*
Skrevet

Trenger mer spesifikt:

HVA trener du de 3-5 dagene i uka?

Hva er:(her må du skrive nøyaktig)

Frokost

Lunsj

Mellom

Middag

Kvelds

Snacks

Husk at det er masse skjulte kalorier i drikker(sukker, honning etc), maten du tilbereder maten(olje/smør etc)

Skrevet

Akkurat NÅ teller ikke ettersom jeg har mini matlyst om dagen, men de fire siste månedene burde jo telle de og.

En normal dag ville vel vært:

Frokost:

1 middagstallerken med salat uten dressing

eller

eggerøre av to egg og litt fløte, en tomat og en kvart agurk, et glass vann

lunch:

En god morgen yoghurt hvis jeg har tid.. vet det er litt slumsing med lunchen, går på skole og har litt lite tid til lunch (rart det der..)

Middag:

1 pølse, 1 kotelett, 1/2 middagstallerken med salat m/ dressing (50/50 lettmajones/lettrømme, gressløk, fersk hvitløk og pepper)

Mellommåltider ellers:

Nektariner, epler, små salater, yoghurt (tyrkisk yoghurt+skogsbær blandet sammen), små rester av middag fra dagen før.

Trening er kjapp gange(45 min) eller 3km vekselvis kjapp gange og joggetur.

Jeg drikker endel te uten melk/sukker, jeg søter igrunn ingenting av det jeg spiser, bruker en del salt (synd, jeg vet, men prøver å kutte på saltet), steker forsåvidt i vita hjertego smør.

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Det første som slår meg at det er veldig lite proteiner i kostholdet ditt...

Frokost:

Jeg ville startet dagen med salaten, men tilsette en kyllingfilet og gjerne spise et knekkebrød ved siden av...

Omeletten ser bra ut, men spe på med litt oppskjært skinke eller annet magert kjøtt...

Lunsj:

Lunsjen er uakseptabel unge dame! :kjefte:

Her trengs det mer for å holde kroppen gående; dårlig tid er ikke en undskyldning...alle har 10 minutter å spise på...Lag med deg en matpakke av det du hadde til frokost eller lag deg noen knekkebrød med skinkepålegg. Yoghurten er bare sukker og tomme kalorier...

Mellom:

En liten håndfull nøtter, litt frukt etc

Middag:

Karbonadedeig er en super næringsrik og energirik middag som også er supemagert. Kutt ut rømme og majones; lag heller en frisk salat med gulerøtter, tomat, agurk etc og mos en halv avocado som "saus"(godt å blande med sitron og pepper).

Skal du ha kyllingfilet eller fisk anbefaler jeg en knytteneve grov pasta eller ris(eller kjøre på med litt bønner/linser) ved siden av da hvitt kjøtt ikke gir så mye energi...

(Jeg steker all min mat med en spiseskje solsikkeolje; Godt fett som kroppen brenner godt på)

Kveldsmat:

Litt frukt(fruktsalat av appelsin, epler, druer etc er supert), en liten håndfull nøtter, liten kylling/fiskesalat...

Anbefaler deg å fortsette med å powerwalke/jogge så ofte så mulig inntil du klarer å jogge minst 3 km sammenhengende...Jogging er super effektivt for å brenne fett...

Ha en spisedag i uka der du unner deg litt ekstra god middag og litt godis...

Dette har funket for meg iallefall...bollemagen er erstattet med en 6 pack :jepp:

Edit skrivefeil :)

Endret av *Maja*
  • Liker 2
Skrevet

Jeg spiser ikke pasta/brød fordi jeg får vondt i magen av det, uansett hvor fullkorn det er.

Må vel rett og slett begynne å spise mer sånn ellers nå.. Slik har det vært nå om dagen:

4 nektariner

1/4 stekepanne omelett

1 båt is

1 sandwich is

1 yoghurtbeger

Blir for ille.. Syntes det er vanskelig å huske å spise i ferien, serlig når jeg ALDRI er sulten!

Idag har jeg vel spist..

1/4 tallerk bønnesalat

1 grillet sommerkotelett

1 ostepølse

1 tomat

1/4 agurk

litt mozarella

3 nektariner

huff..

Får vel prøve å spise mer, og takk for tipset om å lage guacamole av avocado istedet! :fnise: at jeg ikke hadde tenkt på det, det som er så godt. Og skal skjerpe meg med lunchen. Fra og med imorgen skal jeg begynne å spise litt oftere tenker jeg.. Matlysten kommer vel med mer mat?

Nøttene dropper jeg nok, men bønner og linser er jeg glad i! Og det å bytte til å steke i olje er nok lurere! gjør olivenolje samme nytten foresten?

Klarer faktisk å jogge ganske langt i strekk nå, er litt stolt! :jepp:

Noen andre tips?

Er det et visst antall måltider jeg burde prøve å få inn i dagen min? Nå som det er fri er det jo mye lettere også..

Skrevet

Hei :)

Har samme problem, spiser sundt trener 4 ganger i uken og går ikke ned i vekt. Veldig lite motivernde.

Men mitt tips er å måle med måle bånd i stede for vekten, jeg har blitt mindre selv om vekten ikke går ned, merkes på klærne.

Stå på og ikke gi opp, vekten går nok ned etterhvert og kles str blir mindre om man ikke spiser for mye av det kroppen ikke skal ha :gjeiper:

Skrevet

Hei :)

Har samme problem, spiser sundt trener 4 ganger i uken og går ikke ned i vekt. Veldig lite motivernde.

Men mitt tips er å måle med måle bånd i stede for vekten, jeg har blitt mindre selv om vekten ikke går ned, merkes på klærne.

Stå på og ikke gi opp, vekten går nok ned etterhvert og kles str blir mindre om man ikke spiser for mye av det kroppen ikke skal ha :gjeiper:

Jeg syntes personlig jeg har blitt litt mindre, men vekta sier +2kg, og jeg trener ikke styrke, så syntes det er litt rart..

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg legger mest merke til er at du spiser pølser. Det burde du spise veldig sjelden (selv om jeg vet det er vanskelig nå om sommeren), for pølser er bare fett og drit.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg legger mest merke til er at du spiser pølser. Det burde du spise veldig sjelden (selv om jeg vet det er vanskelig nå om sommeren), for pølser er bare fett og drit.

Det kommer vel egentlig av at det ikke er jeg som griller, og her i familien spiser vi en "ventepølse" mens vi venter på kotelettene.. Takk for tips, da kan jeg droppe pølsene i allefall til middag :jepp:

Har sett en dokumentar om pølser og.. bare fysj og møk og MUK i dem..

AnonymBruker
Skrevet

Du spør om hvorfor du ikke går ned, og deretter forteller du at dere spiser "ventepølse" for kotelettene er ferdig...kremt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Telle du kalorier? Du kan spise så sunt som en kanin, men hvis forbrenningen din er 1700 og du inntar 1900 kalorier, går du ikke ned i vekt.

• Liker 1
Skrevet

Du spør om hvorfor du ikke går ned, og deretter forteller du at dere spiser "ventepølse" for kotelettene er ferdig...kremt.

Jeg spiser allerede ALT for lite for tiden, og da spiser jeg gjerne den pølsa for å få opp kalorimengden litt. Å slutte å spise helt er faktisk ingen løsning.

Telle du kalorier? Du kan spise så sunt som en kanin, men hvis forbrenningen din er 1700 og du inntar 1900 kalorier, går du ikke ned i vekt.

Jeg vet at jeg antagelig har ganske lav forbrenning, men jeg inntar antageligvis under det igjen, selvom jeg ikke spiser så sunt i øyeblikket. (se ovenfor hvor jeg skrev hva jeg spiser for tiden)

Jeg syntes det er veldig vanskelig å finne den gyldne midtvei! Så nei, jeg teller ikke kalorier, jeg føler det ikke har så mye godt med seg... :klo:

Skrevet

go'morgen saken er bare sukker og mer sukker.Vær litt forsiktig med frukt da det inneholder naturlig sukker ,men enkelte kan oppleve at det bremser nedgang. Har du brukt målebånd? Noen ganger kan en ikke se helt hvor en har gått ned eller vekta står stille.Mens målebånd kan si at du har mistet en cm.

Muskler veier jo mer enn fett uansett

http://www.bmrcalculator.org/ ikke verdens mest pålitelige sak,men er ok om du vil vite sån ca hvor du kan ligge på inntak.

http://iform.nu/trening kan du finne noen tips til trening du kansje liker ?

Skrevet

go'morgen saken er bare sukker og mer sukker.Vær litt forsiktig med frukt da det inneholder naturlig sukker ,men enkelte kan oppleve at det bremser nedgang. Har du brukt målebånd? Noen ganger kan en ikke se helt hvor en har gått ned eller vekta står stille.Mens målebånd kan si at du har mistet en cm.

Muskler veier jo mer enn fett uansett

http://www.bmrcalculator.org/ ikke verdens mest pålitelige sak,men er ok om du vil vite sån ca hvor du kan ligge på inntak.

http://iform.nu/trening kan du finne noen tips til trening du kansje liker ?

BMR: 1350ish kcal

Totalt: ca. 1700kcal

hva betyr dette? :klo:

Forsåvidt er jeg fornøyd med løping/powerwalking, målet mitt er å løpe nyttårsløpet i år! :)

Skrevet

sjekket du hva som stod under Totalt: ca. 1700kcal ??

Total Calories Burned a Day Depending on Activity Level:

Activity Level Description Calories Burned Per Day

den gir en indikasjon på hvor mange kcal du kan /bør ligge på,i forhold til hvor mye du beveger deg osv.

Low You get little to no exercise 1395 Calories/Day (eksempel)

så om du da ikke beveger deg/trener så trenger kroppen ca 1395 kcal pr.dag for å opprettholde liv ,som det fancy heter

Skrevet

Jeg tok utgangspunkt i "exercise lightly 1-3 times a week" med ca. 1800kcal på den, ettersom det er sånn det har blitt i det siste.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg antagelig har ganske lav forbrenning, men jeg inntar antageligvis under det igjen, selvom jeg ikke spiser så sunt i øyeblikket. (se ovenfor hvor jeg skrev hva jeg spiser for tiden)

Jeg syntes det er veldig vanskelig å finne den gyldne midtvei! Så nei, jeg teller ikke kalorier, jeg føler det ikke har så mye godt med seg... :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Den 1700 kalori summen er det du kan spise og opprettholde din nåværende vekt. Spiser du mer gåt du opp. Spiser du mindre enn 1700 går du ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...