AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Vurderte å poste dette på "vi som sørger", men det passer vel best inn her. Min kjære bestemor sovnet stille inn tidligere denne uken. Hun var en solstråle, et fargerikt vesen, et naturlig midtpunkt og elsket at både små og store... Jeg vet at fargen for sorg før i tiden var svart, og at det vel derfor er man bruker svart i begravelser, men er det fortsatt sånn at man kun får kle seg i svart? Dette var en gammel dame som sovnet stille inn i sitt eget hjem av alderdom. Hun fortalte meg for noen år siden at hun ber til gud hver kveld om at hun skal få slippe å våkne neste morgen og heller gjenforenes med min bestefar som døde for mange år siden. Så selv om jeg føler en tomhet nå over at et viktig menneske i livet mitt er borte, føler jeg også en glede over at hun fikk leve 93 år uten alvorlig sykdom, fikk oppleve det å få både barn, barnebarn, oldebarn og tippoldebarn, og at hun døde i troen om at hun skulle få gjenforenes med sin store kjærlighet. Bestemor huffet seg alltid hvis vi kom kledd i svart, for hun syns dette var en så trist farge. Så spørsmålet er altså: Kan man bruke farger i begravelse? Jeg tenker kanskje et sort knelangt skjørt med en dyp rosa/lilla skjorte, som jeg vet bestemor elsket fargen på, eller en mørk lavendelfarget kjole som hun skrøt opp i skyene når jeg brukte i 90 årslaget hennes. Den siste kjolen tenker jeg sort dressjakke til... Eller bør jeg ta på det sorte knelange skjørtet, hvit bluse og dressjakken over bare for å være sikker...? Setter pris på råd og vink... Og jada, jeg skal spørre mamma og tante, men jeg tenkte jeg sku spørre dere først, bare for å se om jeg er helt på jordet........ :gjeiper:
juliane Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Jeg ville absolutt ha valgt et av de to alternativene du har tenkt på! Du sier jo selv at din bestemor elsket disse fargene og at hun ikke likte svart. Skrikende farger tenker jeg fort kunne blitt feil, men slik du beskriver de aktuelle antrekkene er jo dette dype, rolige farger som passer bra i en litt høytidelig anledning. 2
Moscato Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Enig med juliane:) Begravelser er personlige, og slik du beskriver bestemoren din høres det ut som det vil være rett å ikke følge alle "regler" slavisk
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 Det synes jeg helt klart at du kan gjøre, siden du er en nær pårørende og det er ut i fra hva du tror hun ville ha likt (især pga. at hun huffet over sorte klær). Kondolerer!
Daria Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 Jeg synes generelt man skal kle seg mørkt og konservativt i begravelser. En ting er hva avdøde likte i hverdagen, men du risikerer å støte andre sørgende som vil se det som svært respektløst. 1
Gjest navnelapp Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 Tidene endrar seg. No for tida er det så vidt eg kan sjå korrekt med dempa fargar, men det må ikkje vere svart. Gå i det du først vurderte, ha ei svart jakke eller skjorte over, og føl deg fin.
SmallTalk Skrevet 30. juni 2011 #7 Skrevet 30. juni 2011 Jeg hadde stilt i den lavendelfargede kjolen hun likte så godt. En begravelse er en siste hilden/hyllest til den døde. Dersom den døde ikke likte svart, så er det et hån mot den døde å møte opp i helsvart. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #8 Skrevet 30. juni 2011 Jeg er enig i den lavendelfargede kjolen. Gjør det du tror bestemoren din ville likt! Kondolerer!
Gjest Dorey Skrevet 1. juli 2011 #9 Skrevet 1. juli 2011 Det der er litt vanskelig. På den ene siden er det jo flott å bruke noe din bestemor ville ha likt, men jeg ville reagert på det om noen kom i noe annet enn sort i en begravelse. Du risikerer å støte noen, da det kan oppfattes som disrespektfullt. Men å tone ned antrekket med en sort jakke og et tynt sort skjerf eller noe vil jo hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #10 Skrevet 1. juli 2011 Jeg hadde stilt i den lavendelfargede kjolen hun likte så godt. En begravelse er en siste hilden/hyllest til den døde. Dersom den døde ikke likte svart, så er det et hån mot den døde å møte opp i helsvart. My thoughts exactly. Jeg hørte om en begravelse hvor (nesten) alle møtte opp i klær i forskjellige sterke farger. Avdøde hatet svart, og mente hennes begravelse ikke skulle være en sorgens dag, men en feiring av alle de årene hun fikk. Jeg synes det var så stilig at alle turte bryte normen om svart tøy, og fulgte hennes ønske (noe annet ville jo også være respektløst).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå