AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Kan man vaske saueskinn i maskin? Altså, ikke disse man kjøper på feks Jysk, men de "ekte" skinnene som en "hjemme"-produsert?
Gjest Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Kommer vel an på hvor langt ullet er. Er ulla lengre enn 10 cm må det håndvaskes uansett. Du finner lanolin hos f.eks Husfliden, som du kan bruke til å håndvaske saueskinnet i badekaret med Eller bare spyle det ute med hageslangen på terrassen, det har jeg gjort. Bare husk å strekk skinnet litt mens det er vått, så det ikke blir så sprøtt når det tørker. Hørt om folk som smører inn "skinnsiden" med Sunlightsåpe også, for å smøre det.. Men tror ikke man trenger det hvis man tilføyer skinnet lanolin når man vasker. Også hørt fra folk som har bare vaska det som normalt, og skinnet er helt fint for det. Who knows, kanskje det er så enkelt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har ikke mulighet til å dra til husfliden idag, så det hadde vært supert om det går an å vaske på vanlig ullvask i maskin Men meget trist visst jeg ødelegger Skal jeg prøve synes du? TS
Gjest Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 Iiiih, hvor gammelt er det? En venninne av meg ødela en sånn gammel saueskinnspose til vogna i vaskemaskinen. Ikke langt unna at hun ødela maskina også, fordi det var så mye ull i maskina. Men det var jo en KJEMPEGAMMEL saueskinnspose som jeg tror samboeren hennes hadde brukt da HAN var liten! Hvis det derimot ikke er gammelt, så skal det tåle det helt fint. Om du har Milo, eller annet ullnøytralt vaskemiddel, så er det selvsagt best. Mange maskiner har jo også et såkalt "ullvugge"-program, hvor maskina bare "vugger" ulla ren, istedet for å kaste rundt på den. Bare ikke sentrifuger etterpå, og så skal det vel drypptørke
fionel Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 har lammeskinn selv, ifra skeidar. Er ganske lange "tråder" på den om du skjønner hva jeg mener Den er blitt døds møkkete, men tør ikke vaske den.. Men om jeg var veldig redd for det, ville jeg nok ha håndvasket det om jeg var deg. bare putt det i dusjen eller badekaret og bruk milo ull såpe eller noe sånt
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 Skinnet er ca 50-60år gammelt.... Jeg har ikke badekar da, men bare legge det i dusjen liksom? bløte det, gni inn såpe, skylle? Akkurat som man vasker feks. katten?
fionel Skrevet 30. juni 2011 #7 Skrevet 30. juni 2011 haha ja som å vaske katten Helt riktig hehe Men husk at det blir DØDS tungt! Mitt ble ihvertfall det
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #8 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har sjekket maskinen. Det skal være en bra maskin, en Miele til ca 10.000kr, men jeg kan ikke se noe sånn vugge-program. Og bruksanvisnigen...... det var det da Men hvor skal jeg tørke det visst jeg tar det i dusjen? Blir det feks liggende på et tørkestativ? TS
fionel Skrevet 30. juni 2011 #9 Skrevet 30. juni 2011 jeg lot det renne av seg på gulvet i dusjen først, så hang jeg det over tørkestativet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå