addict Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Nå blir jeg helt matt her.. Måtte nettopp slutte å amme da vi ikke fikk gutten til å sove igjennom, han har våknet 4-5 ganger om natta i 1 år nå, og jeg begynner å bli surrete i hodet. Å slutte med amming var hardt, men nå sover han igjennom, våkner kanskje 1 gang i løpet av natta. Til gjengjeld skal han opp HALV 5! 6 er ok, men ikke halv 5!!!!! Han legger seg mellom 18 og 19 på kvelden, og er god og mett før natta. På dagen sover han 2-3 dupper. Han må legge seg igjen etter 1-2 timer når han våkner halv 5, så tydelig at han egentlig er trøtt.. Dette er umenneskelig... Noen tips?
Gjest hilde Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har ei på to og et halvt som akkurat sluttet å stå opp i femtida. Kutt ned på dagsovingen, det er det eneste som hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Det går an å prøve å gradvis legge han et kvarter eller en halv time seinere i etapper, så du ender med å legge han mellom 19 og 20(21) på kvelden.Da kan han sove til 6 uten at han la merke til at du førskjøv døgnet. Dagsoving før klokka 12-13 er det ikke så lurt å kutte ned på før barnet er litt større. Ellers får de mye unødig ubehag, hodepine, nedsatt interesse for mat osv.Det er ikke lurt(eller særlig snilt) å ta fra barna denne sovetiden bare fordi man selv er trøtt. 4
Gjest hilde Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 Her var det det eneste som hjalp. Kuttet det ned nå i vår og endelig sover hun og våkner bare en gang på natten. Nå sover hun bare en liten dupp når hun er i barnehagen. Å legge dem senere funket aldri for noen av mine tre barn.. Jeg sier ikke at hun skal kutte ut, men kutte ned. 1
addict Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2011 Funker ikke å legge han senere, e dagene han av en eller annen grunn er lenge oppe står han ogg like tidlig. Å kutte en dupp veit jeg ikke om er mulig, han har somregel 2, og 3 når han sovnet halvannen time etter han har stått opp, altså rundt kl 6 om morgenen. Når han våkner 7 igjen da så er det 11-12 timer til natta, og en 1-åring kan liksom ikke gå så mye lengre enn 4 timer uten en dupp :\ Ikke min ihvertfall! Tusen takk for tips kom gjerne med fler..
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 Kutt ned på dagsovinga - eneste som hjelper er min erfaring iallfall. Sover han 2-3 ganger i løpet av dagen går det helt sikkert fint å kutte det til 1-2 ganger. Men det krever selvsagt litt av deg ifht. utholdenhet og aksept for en sutrete unge noen ettermiddager. Og selv om han ikke sover lenger fordi om han legges senere - så gjør han garantert det hvis du forskyver kvelden hans over tid. En dag eller to er ingenting i en sånn sammenheng. Jeg ville nok gjort en innsats både for å kutte ned på dagsovinga, og for å forskyve natta litt.
addict Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. juni 2011 Okei takk for svar Skal prøve å holde han til kl 13 i dag, så sover han til to, også kan han ha kveld kl 19 Han har allerede hatt en dupp i dag, den var dessverre ikke til å unngå når dagen startet halv 5 Hørtes det greit ut?
Caramba Skrevet 30. juni 2011 #8 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Sånn har vi hatt det med alle våre tre barn og det eneste som har hjulpet er talmodighet.... Vi går inn, legger ned barnet, gir smokk/vann og sier "det er natta" og går ut..... Vi går ut/inn til barnet roer seg... Ofte tar det noen dager/uker før de skjønner poenget, men det pleier å gå over. Jeg må si at dette har gått i perioder for oss helt siden de var født (tvillinger). Nå er de to år og kan fortsatt holde det gående fra kl 5, men den siste tiden har det vært bra. Vi har hatt 6.00 som "grensa" her i huset. Før 6 blir de alltid lagt ned igjen... Endret 30. juni 2011 av Caramba 2
Sophie-Ann Skrevet 30. juni 2011 #9 Skrevet 30. juni 2011 Jeg syns barnet er alt for lite til å både kutte ut sovingen på dagtid og forskyve leggetiden til kl 21. Søvn avler søvn, så jeg hadde holdt meg til dagsovingen som den er i dag, og lagt ham senest 19. Og gjort sånn som Caramba skriver. 4
addict Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2011 Jeg syns barnet er alt for lite til å både kutte ut sovingen på dagtid og forskyve leggetiden til kl 21. Søvn avler søvn, så jeg hadde holdt meg til dagsovingen som den er i dag, og lagt ham senest 19. Og gjort sånn som Caramba skriver. Jeg kjenner litt på den jeg og, og er blitt lært at søvn avler søvn. Problemet er vel at vi bor i en 2-roms nå, og han deler soverom med oss. Det hjelper ikke at han kan stå å hylgrine og SE på oss, da roer han seg aldri, og vi klarer ikke å ligge å høre på vrælinga. Har kjøpt ny leilighet som vi holder på å pusse opp, og når den er klar så blir det eget rom på mini Da skal jeg prøve denne metoden. Hvor lenge mellom hver gang går dere inn?
Gjest pysepusen Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Her ble løsningen mer hviler på dagtid. Han hadde kuttet til en hvil, men når vi begynte med to igjen så sover han ihvertfall til klokka halv seks, seks *bank i bordet* Nå står vi opp rundt seks så hviler han fra halv ni til halv elleve og fra halv to til tre-halv fire. Så legger han seg igjen rundt sju! Da har han også sluttet å våkne om kveldene og som oftest om natta!
Gjest imli Skrevet 30. juni 2011 #12 Skrevet 30. juni 2011 Det høyrast mykje ut for ein 1-åring å sova 3 gonger om dagen. Ville ikkje latt han sove meir enn to gonger. Du bør halde på leggetid kl 18-19. Ikkje la han sova etter kl 14(15). Sannsynlegvis er det berre ein periode de må gjennom... Begge mine, spesielt minsten, har hatt periodar dei har stått opp kl 5. Ja, minsten har villet opp kl 4.30 og... Det går over, som regel innen dei er 2! 1
Sophie-Ann Skrevet 30. juni 2011 #13 Skrevet 30. juni 2011 Jeg kjenner litt på den jeg og, og er blitt lært at søvn avler søvn. Problemet er vel at vi bor i en 2-roms nå, og han deler soverom med oss. Det hjelper ikke at han kan stå å hylgrine og SE på oss, da roer han seg aldri, og vi klarer ikke å ligge å høre på vrælinga. Har kjøpt ny leilighet som vi holder på å pusse opp, og når den er klar så blir det eget rom på mini Da skal jeg prøve denne metoden. Hvor lenge mellom hver gang går dere inn? Det at dere deler soverom, gjør jo tingene verre. Er det mulig for dere å henge opp et forheng eller noe? Det gjorde jeg når jeg delte rom med min datter. Jeg ventet 5-7 min mellom hver gang jeg gikk inn. Det er kjempe tungt, men du får så mye igjen for det hvis du holder ut! Lykke til
addict Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 30. juni 2011 okei, skal holde han våken til kl 13 nå, så kan han sove til to også blir det dupp når det er natta igjen Takk for svar!!
addict Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #15 Skrevet 30. juni 2011 Det at dere deler soverom, gjør jo tingene verre. Er det mulig for dere å henge opp et forheng eller noe? Det gjorde jeg når jeg delte rom med min datter. Jeg ventet 5-7 min mellom hver gang jeg gikk inn. Det er kjempe tungt, men du får så mye igjen for det hvis du holder ut! Lykke til Hm leiligheta er 40 kvadrat så det er ikke stort soverommet dessverre. Hadde kanskje hjulpet om han ikke så oss, men.. Nå er det ikke kjempelenge til vi er ferdige i den nye leiligheta, og da kan sambo sove der. Da er det enklere for meg å legge meg på sofaen om mini våkner
flickan Skrevet 30. juni 2011 #16 Skrevet 30. juni 2011 Jeg synes det høres lenge ut å holde ham våken til kl 13 når han er så liten. Min sovnet gjerne i 11-12 tiden på den tiden og sov 1-3 timer. Men unger er jo forskjellige 2
helenaa Skrevet 30. juni 2011 #17 Skrevet 30. juni 2011 Jeg synes dere skal la ham sove i stua (bær senga ut når dere legger dere). Så tar dere ham ikke opp før kl 6. La ham gjerne skrike litt, men gå jevnlig inn og trøst. Vi gjorde dette noen ganger før jenta begynte å skjønne at det ikke var noe poeng å være våken. En annen ting: hvor gode gardiner har dere? Det er mulig dette bare er et sommerproblem..?
Caramba Skrevet 30. juni 2011 #18 Skrevet 30. juni 2011 Helt enig med Imli i at 2 dupper bør holde for ett-åringer. Mine sov fra ca 9-10 og 13-14.30 på dagtid. Da de var 14-15 mnd begynte de i bhg, og gikk over til 1 dupp på dagtid.
Gjest Nebula Skrevet 30. juni 2011 #19 Skrevet 30. juni 2011 Ville også gått for to dupper + fortsatt å legge i sjutiden. Hjelper deg kanskje ikke så mye akkurat nå, men vår begynte å sove mye bedre da h*n fikk eget rom. Plutselig sov h*n hele natten, hadde tydeligvis blitt forstyrret av oss. Merker at det vender litt tilbake når vi er borte på besøk og h*n sove på vårt rom, hvis h*n våkner så er det "artigere" å vekke oss enn å sove videre. Vi har også god erfaring med å ha det mørkt på soverommet, dvs rullgardin + et ekstra dynetrekk foran vinduet. I tillegg har vi det kjølig.
Gjest gjest Skrevet 30. juni 2011 #20 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har litt tro på mørke og tett gardiner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå