Gjest Hikken Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Jeg skal fly til Krakow i år, og jeg gleder meg veldig, men greia er det at jeg har sånn sinnsyk flyskrekk! Jeg HATER å fly og jeg er nervøs og kvalm flere uker i forveien, og etter å ha sett Flyhavari kommunisjonen og Air France ulykken, så har det ikke akkurat blitt bedre. Jeg trenger virkelig noen beroligende ord fra noen som er vant til å fly
Lumos Skrevet 1. juli 2011 #2 Skrevet 1. juli 2011 Jeg vil foreslå at du IKKE ser skrekkscenario-programmer på tv til en start. Flyulykker er ekstremt sjeldent, med tanke på hvor mange fly som tar av og lander hver dag, over hele kloden. Å fly er mange ganger tryggere enn å kjøre bil. Det er større sjanse for å bli truffet av lynet enn å oppleve en flystyrt! Prøv å tenke på det Når du har kommet deg ombord i flyet, kan du si til flyvertene at du har flyskrekk. De er ofte veldig hjelpsomme, og hvis man vil kan de forklare alle lydene man hører når man fks tar av, opplever turbulens, og skal lande. Mange er engstelige pga alle lydene, og opplever det som betryggende når personalet forklarer at alle lydene er helt normale Foretrekker du et bestemt sete, fks vindu eller midtgang, som mange med flyskrekk gjør, kan du høre i innsjekksskranken om de har ledige seter der du har lyst til å sitte. Ellers finnes det en del mestringsbøker om flyskrekk, som du kanskje skulle tatt en titt på? Google litt, så finner du sikkert masse info Av egen erfaring (familie, venner med flyskrekk) så er egentlig den beste medisinen mot flyskrekk å fly! Bestill noen billige billetter fra fks Oslo til Bergen, og ta deg noen kortere turer innenlands. Å ta et oppgjør med frykten kan hjelpe Ellers så finnes det flyskrekk-kurs, men de er ofte svært dyre.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #3 Skrevet 1. juli 2011 Om du ikke klarer å holde frykten din for deg selv, så foreslår jeg at du blir hjemme eller tar båten. For det er svært forstyrrende for de andre passasjerene med en hysterisk person som omtrent griner før boarding og som plutselig kommer med utbrudd a la "VI DØØØØØR!!!", som hyperventilerer og hysterisk griner underveis. Du vil da gi alle barna ombord en fryktelig dårlig opplevelse. Ta et flyskrekkurs eller hold deg hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #4 Skrevet 1. juli 2011 Til AB over meg; det er nok ikke så ofte man ser sånne utbrudd på fly, selv om det er med noen som har flyskrekk. Til TS: jeg anbefaler at du snakker med flypersonalet når du kommer. De er svært hjelpsomme, og vil gjøre det de kan for at du skal få en behagelig flytur. Har du snakket med legen din om dette? Han/hun kan kanskje skrive ut noe beroligende til deg, som også kan hjelpe deg litt. Skal du fly alene, eller skal du ha med deg noen? Om du har med deg noen er det lurt å forklare hvordan du kommer til å oppleve det, og hvordan du ønsker at vedkommende skal oppføre seg ovenfor deg. Men snakk med personalet, de vil hjelpe deg masse! Det går så bra så! Som Lumos nevnte; det er større sannsynlighet for å bli truffet av lyn eller komme ut for en bilulykke enn å oppleve flystyrt.
Gjest Fable Skrevet 1. juli 2011 #5 Skrevet 1. juli 2011 Om du ikke klarer å holde frykten din for deg selv, så foreslår jeg at du blir hjemme eller tar båten. For det er svært forstyrrende for de andre passasjerene med en hysterisk person som omtrent griner før boarding og som plutselig kommer med utbrudd a la "VI DØØØØØR!!!", som hyperventilerer og hysterisk griner underveis. Du vil da gi alle barna ombord en fryktelig dårlig opplevelse. Ta et flyskrekkurs eller hold deg hjemme. Blablabla bla. Heller en med flyskrekk enn unger å fly. Men meg om det. Syns du skal gjøre som Lumos sier, jeg. Også kan du lese litt om teknikker om hvordan håndtere angst. Om du finner ut hvordan fly du skal fly med, kan du jo lese litt om det, finne ut hva de forskjellige lydene er og slike ting. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #6 Skrevet 1. juli 2011 Ikke se dokumentarer om flyulykker! Tenk på alle de som flyr flere ganger i uka, f.eks i jobb. Alle som jobber ombord på et fly - piloter som flyr uten uhell helt fram til de pensjoneres. Nesten alle gjør jo det! Du må stole på at piloten gjør det som skal til for å få flyet trygt fram til destinasjonen. Han vil ikke dø, vet du. Sjansen for at noe skal skje er så minimal at det ikke er verdt å bruke tid på å bekymre seg over det. Er du skikkelig plaget kan du få noe beroligende av legen din før du drar. Jeg fikk det første gangen jeg skulle fly, og det gikk kjempefint. Etter det har jeg ikke trengt sånt.
Gjest Hikken Skrevet 1. juli 2011 #7 Skrevet 1. juli 2011 tusen takk for svar Jeg har prøvd å tenke over hvor mange fly det er som letter og lander i løpet av en dag og at bilulykker skjer oftere en flyulykker, men alikevel så syns jeg det er dritskummelt jeg er ikke hysterisk på selve flyet, det går ganske greit å fly når jeg er oppe i luften og når vi lander, det er timene før vi letter som egentlig er verst for meg.
Skravla Skrevet 1. juli 2011 #8 Skrevet 1. juli 2011 Hva med å snakke med legen din og få noe beroligende som kan hjelpe deg i timene før?
Lumsk Skrevet 1. juli 2011 #10 Skrevet 1. juli 2011 Jeg har flydd masse, og bli sjelden nervøs, men hvis jeg blir det er det tanken på at piloten også ønsker å komme trygt hjem, samt at det er tryggere enn å kjøre bil, som hjelper meg med å bli kvitt ekle følelser. Beroligende høres ut som noe som er verdt å undersøke hvis du tror det blir for ille ja:) er vel ganske normalt å bli litt nervøs for å gjøre noe som er såpass unaturlig for oss som å fly...
Lumos Skrevet 1. juli 2011 #11 Skrevet 1. juli 2011 (endret) Hvis det er i timene før du er nervøs anbefaler jeg deg å møte opp i svært god tid på flyplassen. Få unna sjekk inn og send avgårde bagasje. Sett deg godt til rette i fks stresslesser, som finnes på mange norske flyplasser i dag. Gjør noe som du synes er kjekt og som gjør at du "glemmer litt". Les en spennende bok, se en god film på laptop, gå å kikk i butikkene, spis noe god mat Få unna alt som må gjøres før boarding, og prøvd å slapp av så godt du kan. Her står litt om hvor mange fly som tar av hver dag, og i løpet av året, hvis det vil berolige deg litt http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100702060858AA5gm6V Endret 1. juli 2011 av Lumos
Gjest Doh Skrevet 1. juli 2011 #12 Skrevet 1. juli 2011 Åh, skulle tro det var jeg som var TS. Jeg har det NØYAKTIG på samme måten. Går bra så lenge vi er oppe i lufta, er timene, dagene, ukene og månedene før som er skumle. Nå skal jeg fly til USA om to dager og jeg har tenkt mange skumle tanker siden vi bestilte flybillettene i oktober. Trøster meg med det som de andre skriver her, utrolig liten sjanse for at noe skal skje. Men likevel tenker jeg på Air France-ulykken siden jeg skal over havet jeg også. Nå har jeg kjøpt nye boka av Jo Nesbø, da blir jeg så oppslukt at jeg glemmer det skumle. Og så drikker jeg noen glass vin
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #13 Skrevet 1. juli 2011 Hvis du vil ha litt "inside information", håper jeg at jeg kan berolige deg med at det er svært trygt å fly. I lufta er det bare profesjonelle, på bakken er mange av sjåførene idioter. Det som ofte oppleves som ubehagelig er omtrent alltid helt ufarlig. De setter alltid flyet på bakken hvis noe ikke stemmer, og det sjekkes, og dobbelsjekkes, og flere kvitterer for dette. Det eneste man ikke har kontroll over er fugler. men det skal jo ganske mye til fugl i begge motorene på vei opp.
Beauté Skrevet 1. juli 2011 #14 Skrevet 1. juli 2011 (endret) Jeg har null flyskrekk, men jeg husker en gang en som hadde det rett ved meg. På den tiden fløy jeg 1 klasse, så det var ikke så mange foran. Men husker jeg så denne dama, ligge nede på flere seter med et teppe over ansiktet. Dessverre var det en annen dame lenger bak som ropte at flyet ville styrte. Det var IKKE populært. Det du kan gjøre er å få angstdempende eller beroligende av legen som du tar et par timer før flyavgang. Det vil definitivt ta knekken på det verste. Endret 1. juli 2011 av Beauté
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå