Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mia88
Skrevet

Jeg har nå tatt opp treningen og holt på i ca. 3 uker. Jeg har gått 40 - 50 min i oppoverbakke/på fjellet 4-5 ganger i uken. Jeg merket de første gangene var jeg så tung i beina at jeg nesten ikke klarte løfte dem. De jeg gikk med løp nesten opp fjellveggen, mens jeg sleit som aldri før. Jeg skjønna jo at mye av dette er pga mitt halve år uten trening og med alt for mye festing. Men skulle trodd dette ble mye bedre etter noen ganger på fjellet. klart jeg kommer meg fortere opp nå, men fortsatt sliter jeg med veldig tunge bein. Pusten går det mye bedre med, men hvert steg føles ut som verdens tyngste. Er dette vanlig etter et langt treningsstopp? vil det ta lang tid før det blir lettere? jeg føler meg helt utslitt og til og med trappen kan være tung. jeg merker i de øverste trinnene så kommer denne tungheten hvor jeg må slite meg opp de siste trinnene. Hvor kommer dette fra? kan ikke huske jeg har opplevd noe slikt før.

Jeg lurer også på hvor lang tid tar det før man får mer styrke, bedre kondisjon? Bør jeg prøve å jogge i tillegg til fjellturene? Nå er jeg nybegynner etter et stort opphold, så vil ikke begynne for tungt heller. Håper dere kan komme med noen tips:)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du er i litt dårlig form ja :). Men jeg tror den beste treningen for å bli god på fjelltur er å gå i fjellet. Selv jogger jeg regelmessig og har brukbar kondis, men med en gang jeg prøver på fjelltur blir også jeg tung i bena, veldig anpusten og generelt sliten og gretten, mye mer enn på joggetur. Andre igjen som spretter oppover bakkene som fjellgeiter har dårligere joggekondis enn meg :)

Skrevet

Først av alt bør du vel sørge for å få nok søvn i stede for å sitte på KG til 3 om natten :gjeiper:

Det kan hjelpe å trene styrke i beina ved siden av. Du sier at pusten blir bedre men at du fortsatt er tung i beina. Sterkere muskler vil hjelpe på dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket jernlagrene og blodprosenten i det siste? Jeg kan love at dårlig form får en helt ny dimensjon med jernmangel...

Gjest Mia88
Skrevet

hehe, ja jeg er ikke så flink å legge meg om kveldene. Men jernmangel kan jo være noe. Jeg merker jeg er sliten på jobb, og hele tiden. Til og med når jeg bare går litt rundt i butikken der jeg jobber, så er beina svært tunge å løfte/gå med. Men må jeg dra til lege å sjekke for jernmangel for å ta tilskudd? eller kan jeg kanskje forsøke å ta jerntilskudd en periode uten å snakke med en lege? det er jo verdt et forsøk:)

Skrevet

Jeg er i ganske god form, men fjellturer er døden på mine lår og spesielt legger! De andre spretter oppover, mens jeg må ta hyppige pauser. Personlig tror jeg ikke styrketrening har avgjørende effekt. Men det er vel bare å holde ut, tenker jeg. Hvis du virkelig vil gå inn for å bli bra til dette her, hvorfor ikke kjøre intervaller oppover? Gå som pokker i fire minutter, arbeid rolig i fire minutter osv. Dette kan du jo gjøre en av de tre-fire ukentlige turene.

Du kan sikkert ta jerntilskudd, men det beste er vel å få det sjekket hos legen. Jeg tar floradix, det gir meg ikke vont i magen og svart avføring.

Skrevet

Jeg har nå tatt opp treningen og holt på i ca. 3 uker. Jeg har gått 40 - 50 min i oppoverbakke/på fjellet 4-5 ganger i uken. Jeg merket de første gangene var jeg så tung i beina at jeg nesten ikke klarte løfte dem. De jeg gikk med løp nesten opp fjellveggen, mens jeg sleit som aldri før. Jeg skjønna jo at mye av dette er pga mitt halve år uten trening og med alt for mye festing. Men skulle trodd dette ble mye bedre etter noen ganger på fjellet. klart jeg kommer meg fortere opp nå, men fortsatt sliter jeg med veldig tunge bein. Pusten går det mye bedre med, men hvert steg føles ut som verdens tyngste. Er dette vanlig etter et langt treningsstopp? vil det ta lang tid før det blir lettere? jeg føler meg helt utslitt og til og med trappen kan være tung. jeg merker i de øverste trinnene så kommer denne tungheten hvor jeg må slite meg opp de siste trinnene. Hvor kommer dette fra? kan ikke huske jeg har opplevd noe slikt før.

Jeg lurer også på hvor lang tid tar det før man får mer styrke, bedre kondisjon? Bør jeg prøve å jogge i tillegg til fjellturene? Nå er jeg nybegynner etter et stort opphold, så vil ikke begynne for tungt heller. Håper dere kan komme med noen tips:)

Du må gi beina tid til å hvile og restituere seg. Denne type trening kan gjøre musklene sure, og bør ikke trenes så ofte, ikke før kroppen er forberedt. Reduser fjellturene til to ganger i uka. I stedet skal du variere treningen. Prøv dette:

Styrketrening av beina to ganger i uka (husk pause på 48 timer mellom hver styrketreningsøkt):

Knebøy

Utfall

Tåhev

Øvelsene kan fint tas hjemme. Ta 3x12 repetisjoner, 1 minutts pause mellom settene. Varm opp først med ti minutters rask gåtur/jogging/sykling. Når du har lært teknikken tar du så tung belastning som du klarer. For å se øvelsene kan du se her http://nhi.no/trening/videoer/styrkeovelser

Du kan med fordel trene andre styrkeøvelser for resten av kroppen også, da man gjerne har med tunge sekker på lengre fjellturer og kan trenge styrke i rygg og armer. Ta gjerne planken og push-ups for å styrke overkroppen, eller prøv en pilatestime.

Intervalltrening en gang i uka:

Varm opp i ti minutter. Løp i 4 minutter, hvil i 4 minutter. Gjenta dette fire ganger.

Fjelltur en eller to ganger i uka.

Husk å spise næringsrik mat - trening gjør at musklene slites og trenger byggestener for å bli sterke. Spis middag med fisk/kjøtt etter trening (eller f eks brødskive med egg hvis du ikke spiser middag etter trening).

Sov minst 8 timer i døgnet. Søvn er essensielt for å styrke musklene.

Gjest Mia88
Skrevet

Men er det negativt å dra på fjellet 4 ganger i uken? Jeg dro på en joggetur i dag og jogga myye lengre enn jeg hadde trodd jeg skulle klare. Det er garantert pga fjellturene jeg har hatt. Jeg tror de har vært veldig positive for meg, og har allerede planer og må gå opp, ned og opp igjen med en gang vi er kommet ned. selve fjellveggen tar 20-30 minutter, og er en herlig tur. Jeg skal forsøke å jogge også, og jeg har et ønske om å starte med styrketrening, men jeg er ikke på noe senter nå, og jeg føler ikke at styrketrening uten vektene der ikke vil gjøre så veldig mye for meg. Men intervaller høres bra ut. skal forsøke å ta kanskje 1 eller 2 intervaller ved jogging i uken. Men problemet er at ved joggeturen i dag så får jeg litt vondt på framsiden av leggene. Jeg er veldig redd for å skulle utvikle beinhinnebetennelse, er det noe jeg kan gjøre for å unngå det? har forresten startet med jerntilskudd allerede i og med at moren min akkurat hadde kjøpt inn. så jeg tror egentlig det kommer til å hjelpe. Men ja, kanskje på tide å legge seg, så jeg får 8 timer søvn. noe jeg egentlig alltid har nesten. det er bare at jeg ofte begynner seint på jobb og da sitter jeg lenge oppe. kanskje ikke bra med så veldig ujevn døynrytme. tusen takk for svar forresten:))

Skrevet

Syns godt du kan gå 4-5 dager i uken. Gjør det selv, og min tur tar 45 min opp! Var tungt som fy i begynnelsen, men det kommer seg :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har muligheten kan du starte turen et sted der du ikke går i motbakker de første ti minuttene før fjellturen.

Du bør ikke ta tilskudd av jern før du har sjekket om du har jernmangel hos legen. For mye jern kan være skadelig.

Skrevet

Hva legger du i fjelltur? Det de fleste mener med fjelltur er tyngre sekk, fullt utstyr, 5-9 timer og høydemetere i forskjellig terreng i all slags vær. Jeg synes det høres mye ut med ordentlige fjellturer flere ganger i uka, med mindre du forbereder deg på en lang ekspedisjon. Det skal også litt til for å klare å gjennomføre fulle dager i fjellet mange ganger per uke, med mindre du har veldig mye fri ;)

Det er liten vits i å starte kanllhardt og måle deg med alle andre som har et annet utgangspunkt. Da mister du motivasjonen, lysten og kroppen vil ofte jobbe mot deg når den ikke får tida den trenger til å restitueres. Du trenger et kosthold tilpasset aktivitetsnivået ditt, trening som hjelper deg mot målene dine, søvn og variasjon i treningen slik at du beholder treningslysten. Det er mye mer gunstig gå ned på treningsmengde til du vet hva du gjør og får resultater, enn at kroppen butter i mot når du kun sammenligner deg med hva andre presterer.

• Liker 1
Skrevet

Fjelltur kan fint være turer 3-400 høydemeter, i tights og med camelback, over en drøy time eller så.

Synes det var mye fornuftig i Tullepia sitt innlegg. Men det er jo ingenting i veien for at TS bare trener på det hun ønsker å bli god på, nemlig å gå opp den ruta. Med tiden vil jo kroppen yte hva som trengs. Men det kan være fornuftig å ikke vente kjemperesultater etter 14 dager. Det kommer med tid og trening. Og så kan hun innimellom presse seg ekstra hardt for å fortelle kroppen at den trenger å ruste seg for å yte bedre.

Men helt klart at kosthold, restitusjon og væskeinntak har mye å si. Det kan lett bli for mye kornprodukter (karber) og for lite proteiner, som også er viktig for restitusjon og muskulatur.

Min mening er at dersom man har funnet en aktivitet man trives med, så skal man ikke bli for vitenskapelig i utførelsen. Og det er jo vanskelig å gå på fjelltur "feil", ingenting er vel mer tilrettelagt for menneskets opprinnelige hensikt: Bevege seg i terreng.

Jeg frykter at det blir for vanskelig for folk å drive hverdagsaktivitet når det skal planlegges pinlig nøyaktig, for toppidrettsutøvere, med utstyr, RYP, drop set, restitusjonstid, % av gram og ml. oppmålt med digitalvekt og tre desimaler (tror jeg vet hva jeg snakker om der).

Skrevet

Jeg kan godt kalle korte toppturer for fjellturer. Jeg er oppvokst på vestlandet og de fleste topper i nærheten oppnåelige på 3-4 timer i rolig tempo. Det er også mange som er mindre, gjerne 1-2 timer opp og ned.

Det er ingen problemer å gå en sånn tur 6 dager i uken dersom du er flink med å få nok søvn og nok næring/energi.

Du er tung i beina. Det høres for meg ut som mangel på glykogen. For dårlig kondis pleier å utarte seg som melkesyre, en brennende følelse i beina og smerter i lungene.

Spiser du underveis på turene? Drikker du nok? Spiser du før og etter? Ligger du i energibalanse, eller underskudd?

Det er slik spørsmål som kan være med å avgjøre om det skyldes for lite drivstoff, eller om det er styrken. Utrente bein lagrer mindre glykogen og bruker gjerne mer oksygen på utføre samme arbeidsmengde som sterkere muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...