Gå til innhold

Søke borteboerstipend under "særlige forhold"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å søke borteboerstipend under punktet "særlige forhold" nå til høsten. Vil flytte fordi faren min lider av alkoholisme. Det har blitt noe bedre her hjemme de siste månedene når det gjelder drikkingen, men jeg ligger stadig våken å "venter" på at noe skal skje. Er lei av å aldri få slappet ordentlig av pga dette, skvetter til av den minste lyd som kan sammenlignes med krangel. Selv om han drikker noe mindre enn han har gjort tidligere, har han stadig utbrudd hvor han drikker mer og blir voldelig ovenfor moren min. Dette har også ført til at forholdet i familien ikke er særlig godt lenger.

Jeg er 16, snart 17 år, og skal begynne 2. året på videregående. Har fått et godt tilbud på leilighet nær skole og jobb. Jobber deltid noen ettermiddager i uken, og har en grei inntekt på det, men for å få det til å gå litt lettere rundt, ville det hjulpet mye med stipendet.

Har også en yngre søster på seks år, og har selvfølgelig dårlig samvittighet for å flytte fra henne. Det positive med det er at leiligheten ikke er så langt hjemmefra og at hun kan komme og bo hos meg i perioder om det skulle bli verre igjen.

Har to spm jeg håper dere vil prøve å besvare;

Har jeg nok grunnlag for å få borteboerstipend?

Vil det få noen konsekvenser for lillesøsteren min om jeg får dette stipendet? Tenker da spesielt ev. fosterhjem eller lignende.

Skal selvfølgelig ta kontakt med lånekassen, men hadde blitt glad for svar/ erfaringer fra andre i lignende situasjon :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja du har grunnlag nok for å få det. men kan være du må ha bre fra fast lege / psykolog for å få det. (skolepsykologer kan skrive brev til lånekassen og be dem invilge bortebuar stipend på sosialt og særskilt grunnlag)

selv om du flytter, vil ikke dette påvirke din søsters boforhold.

men dersom din far er voldelig når han drikker, så er jo ikke det en egnet plass for henne å bo. da bør du vurdere å melde fra. hun havner ikke i fosterhjem umiddelbart. din far kan få pålegg om å gå i behandlig. og din mor kan bli bedt om å flytte dersom ikke han forbedrer seg. hvis ikke noe av dette blir gjennomført. så er neste steg vurdering av fosterhjem.

men dette er en lang prosses, som gjerne kommer til å ta år.

Hadde jeg vært deg, ville jeg snakket med noen ang hjemme situasjonen. når du er 16/17 år gammel og er redd og ikke slapper av hjemme, så har nok ikke din søster det noe bedre. vil du at hun skal vokse opp slik?

• Liker 2
Gjest AnonymBorteboer
Skrevet

Hei! Jeg fikk selv borteboerstipend på særlig grunnlag. Det eneste som krevdes var en erklæring fra fastlegen min. Var selv 17 år og hadde hybel i samme by som mine foreldre. (dette er nå 5 år siden)

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Rusteamet i kommunen har stadig vært innom her for å hjelpe han å trappe ned på drikkingen, de kunne sikkert hjulpet meg med dokumentasjon. Selv om de nå ikke kommer lenger, fordi de mener han har kommet såpass langt og ikke trenger deres hjelp lenger.

Og ang. lillesøsteren min har de vært veldig opptatt av å skjerme henne, selv om det er vanskelig å si hvordan det vil bli i årene fremover når hun blir eldre om ting ikke forbedrer seg mer.

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...