Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil anbefale meg en historisk roman, der forfatteren er kvinne eller skriver fra et kvinneperspektiv? Gjerne en kvinnelig jeg-person.

Med historisk mener jeg egentlig alt fram til ca 1930tallet. Må ikke være sant/biografisk men bør være realistisk. Hehe, kan vel egentlig være litt mindre realistisk også hvis historien er god, men ikke fantasypreget.

Og ja, jeg vet at det jeg har skrevet over passer på omtrent alt av "kioskserier", men jeg ønsker meg litt mer enn hva jeg får ut av sånne paperbackserier som går og går i det uendelige. Jeg ønsker meg godt språk, gode historier, skildringer av spennende mennesker og tider, og å få litt (kvinne)historiekjennskap i samme slengen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Stormenes tid", eller Pillars of the earth av Ken Follett er utrolig bra! Det er to deler, og historien er også filmatisert i en miniserie :)

Også har vi "Drømmen om et nytt liv" av Beverly Swerling er også kjempebra :) Kommer i to bind

Skrevet

Ahh, Beverly Swerling ser ut som om det er akkurat det jeg er ute etter. Da blir det bibliotektur snart :D

Tusen takk!

• Liker 1
Skrevet

Tenkte umiddelbart på bokserien om Julie av Anne Karin Elstad. Det er hvertfall ikke kiosklitteratur :)

Den fikk jeg jammen meg lyst å lese igjen, så takk for at du stilte spørsmålet :)

Skrevet

Vera Henriksen har skrevet flere historiske bøker. Leste dem for mange år siden og fikk helt dilla.

Skrevet

Jane Eyre? Og det meste av Jane Austen, egentlig.

Skrevet

Takk for mange gode forslag alle sammen.

Har lest mye av det når jeg tenker meg om,

• alt av Jane Austen,
  • i hvertfall noe av Jane Eyre,
  • Solens datter (for lenge siden, fin bok),
  • både Ines jeg elsker deg og annet av Isabel Allende,
  • noe av Vera Henriksen også, i hvertfall Dronningsagaen men det fallt ikke helt i min smak,

Usikker på om jeg har lest serien om Julie, må bla litt i ei bok for å huske tror jeg. Mulig jeg bare har bladd før også... hehe...

Uansett ligger det bestillte bøker av Beverly Swerling og venter på meg på biblioteket i morgen, gleder meg!

Skrevet

Margaret Atwood: Alias Grace

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...