Gå til innhold

Bra kosthold, regelmessig trening, men INGEN vektreduksjon!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt et bra kosthold, og trener aktivt i perioder. Begynte å trene regelmessig igjen for litt over en mnd siden, og har også forbedred kostholdet enda mer. Spiser salat, frukt å grønnsaker, minimalt med pasta potet osv. Svømmer, trener styrke, sykler og går tur i stigende tereng. Men absolutt ingen vektreduksjon.

Har hørt at det er normalt å gå ned hvertfall et par kilo når en begynner å trene.

Høyde 174 cm og vekt ca 79 kg, min BMI er 26 og beregnes som overvektig.

Skulle derfor tro at det var letter å gå ned i vekt i forhold til om jeg hadde hatt idealvekt.

Sjønner ingen ting!!?

Noen som vet hvorfor jeg ikke går ned i vekt? Gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi om vekten ikke synker så kan det hende at du har minket i cm rundt omkring på kroppen. Når du starter og trene vil fett bli omgjort til muskler og muskler veier mer enn fett, tror nok det spiller en viktig rolle, ut fra det du skriver...

Ikke gi opp, resultatet vil helt sikkert vises på vekten etterhvert :)

AnonymBruker
Skrevet

Det tar lang tid å bygge opp muskler, så den teorien holder ikke helt. Det er veldig vanlig å gå ned en del i starten, og så vil det stabilisere seg ettersom musklene begynner å komme.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi om vekten ikke synker så kan det hende at du har minket i cm rundt omkring på kroppen. Når du starter og trene vil fett bli omgjort til muskler og muskler veier mer enn fett, tror nok det spiller en viktig rolle, ut fra det du skriver...

Ikke gi opp, resultatet vil helt sikkert vises på vekten etterhvert :)

Fett kan ikke omdannes til muskler.

• Liker 2
Skrevet

Vektreduksjon i seg selv er ikke nødvendigvis noe mål. Det kan være at du har lagt på deg mye muskler (noe som er bra).

Det er egentlig umulig å si noe særlig uten å se hvordan du faktisk ser ut. Hvis du ikke ser overvektig ut, så synes jeg ikke du skal bekymre deg.

Skrevet

Jeg kan bare snakke ut i fra egen erfaring, og det er at jeg ikke alltid er helt ærlig med hva jeg faktisk spiser og hvor mye jeg trener. Jeg er veldig glad i mat, er omtrent på din høyde (176)Jeg har lett for å belønne meg selv med mat etter trening, og trener nok ikke alltid like effektivt som jeg kan. Etter at jeg ble mer bevisst på disse tingene, har jeg faktisk gått med 4 kilo, veier når 75. Mitt tips: vær ærlig og kritisk overfor deg selv - hvor effektiv er treningen din+ Hvor mye/hva spiser du egentlig? Men viktigst av alt - tren, nyt maten og ha det gøy! Ut i fra høyde/vekt, er du jo ikke i noe faresone, og resultatene kommer etterhvert.

Skrevet

Fett kan ikke omdannes til muskler.

Var ikke slik jeg mente det,formulerte meg litt feil: Men når man starter å trene vil man forbrenne fett og danne muskler...

AnonymBruker
Skrevet

For det første har du ikke holdt på med denne livsstilen lenge, gi det litt mer tid. For det andre kan det hende som noen over her sa, at du automatisk spiser mer når du trener mer og derfor vil du heller ikke gå ned. Etter bare en måned er det usannsynlig at du skal ha fått mye mer muskler, derfor er det antageligvis ikke dette som gjør at du ikke går ned.

Skrevet

Du må regne med at det går litt tid før vekttapet starter for fullt. Du har gjort forandringer både med kosthold og med trening, så det tar litt tid før kroppen din "blir vant til" den nye livsstilen og vekttapet starter. Hvis du gjør det du sier vil du snart oppleve at vekten reduseres jevnt og trutt. Pass på å ikke gå for fort ned i vekt, 0,5-1 kg i uka er det beste. Da er det lettere å holde vekten stabil når du har nådd vekten du er fornøyd med. Stå på og jobb videre så kommer resultatene!!

AnonymBruker
Skrevet

Du må regne med at det går litt tid før vekttapet starter for fullt. Du har gjort forandringer både med kosthold og med trening, så det tar litt tid før kroppen din "blir vant til" den nye livsstilen og vekttapet starter. Hvis du gjør det du sier vil du snart oppleve at vekten reduseres jevnt og trutt. Pass på å ikke gå for fort ned i vekt, 0,5-1 kg i uka er det beste. Da er det lettere å holde vekten stabil når du har nådd vekten du er fornøyd med. Stå på og jobb videre så kommer resultatene!!

Bullshit. Det er snakk om fysiske lover her, inntar man mindre enn man forbruker vil man starte å gå ned i vekt med en gang. Så enkelt er det faktisk. Kroppen kan ikke velge å "holde igjen" på ubestemt tid.

Skrevet

skal du ned i vekt må du forbrenne mer kalorier enn du spiser. punktum... hvis du ikke går ned i vekt, så er dette årsaken... sjekk ut livestrong.com. de har en god kaloriteller som du kan installere på ipad, iphone, android osv...... :D

hvis du trener mye styrke og får i deg nok mat, og spes. proteiner så kan det godt hende at du har mistet fett og fått mer muskler!! og det er jo bra!!

og ikke bry deg bare om BMi... tenk gå gutta boys som pumper jern.. tror du de har "bra" BMI??

en av norges sterkeste menn er 165 høy og veier 85 kg.. han har da over 31 i BMI, men jeg skal loooooooooooove deg at han er sunn som f***

lykke til :rodmer::skravle: :skravle:

AnonymBruker
Skrevet

Godt det ikke bare er meg!

Har holdt på siden påske og har derimot gått opp 2 kg. Har kuttet brød, godterier, is etc. Minimert mengden med pasta og ris. Spiser nå kun litt snacks i helgene og har fått faste måltider i stedet for to stooooore.

Har jo klart dette før med denne metoden, så fatter ikke hvorfor det ikke går nå :( Med 80 kg på 178 cm har jeg nå også bikket over i overvekt. Det eneste jeg merker er at det er mindre som duver på meg når jeg går, men klærne passer fremdeles ikke.

Skrevet (endret)

Har for såvdt alltid hatt et bra kosthold å aktivitet i perioder. Og har trent mye styrke tidligere..så d kan kanskje stemme at jeg har bygget muskler i tilegg til at jeg har gått ned litt.

Får prøve litt hardere treningsøkter og litt tålmodighet å se hva som skjer:)

Takk for gode råd:)

Endret av MsAnonym
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser kanskje for lite? Kan ikke spise 1000kcal per dag f.eks.

Skrevet

Jeg har alltid hatt et bra kosthold, og trener aktivt i perioder. Begynte å trene regelmessig igjen for litt over en mnd siden, og har også forbedred kostholdet enda mer. Spiser salat, frukt å grønnsaker, minimalt med pasta potet osv. Svømmer, trener styrke, sykler og går tur i stigende tereng. Men absolutt ingen vektreduksjon.

Har hørt at det er normalt å gå ned hvertfall et par kilo når en begynner å trene.

Høyde 174 cm og vekt ca 79 kg, min BMI er 26 og beregnes som overvektig.

Skulle derfor tro at det var letter å gå ned i vekt i forhold til om jeg hadde hatt idealvekt.

Sjønner ingen ting!!?

Noen som vet hvorfor jeg ikke går ned i vekt? Gode råd??

Det hjelper ikke å spise sunt, om du spiser for mye. Går du ikke ned i vekt med sunnere kosthold og denne treningsmengde, så er det fordi du spiser for mye mat. Mange tror at så lenge de trener, så kan de spise ubegrenset, så lenge maten er sunn. Gjerne kombinert med ukentlige sprekker som ender opp i uhemmet fråtsing i flere timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...