Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jo alltid hørt at man skal ha et skikkelig system over betalte giroer, regninger osv.

Men hvorfor det?

Man finner det jo igjen på nettbanken om det er noe?

Jeg bruker alltid nettbanken på regninger.

Jeg syns det blir så altfor mye papirer og har mest lyst å bare kaste dem...

Hva slags system har dere på sånt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før tok jeg vare på alt av giroer jeg også, men nå tar jeg kun vare på giroen hvis det er noe som har garanti, eller hvor fakturaen er spesifisert og det kan være greit å ha det i ettertid. Betalinger i nettbank (så sant det ikke er eFaktura da) så vet man jo kun hvem man har betalt til og hvor mye - ikke hva man faktisk har betalt for. Til de fleste har jeg ikke behov for å vite hva jeg har betalt for, det sier seg ofte selv, men enkelte ganger er den et litt mer uvanlig kjøp som jeg muligens har behov for å sjekke i ettertid.

Vurderte en stund å scanne alle faktura og samle på dem digitalt, men kom aldri igang med det. Er egentlig ikke så mange regninger jeg får i posten lengre uansett, nesten alt går som eFaktura og/eller AvtaleGiro

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor man bør ha det liggende, har tenkt mye over det i det siste, og har spart regningen mine, selv om de er betalt i nettbank også.....

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg tar vare på dem i ca et halvår før jeg makulerer dem hjemme hos bestefar :) Vet ikke helt hvorfor jeg gjør det, men jeg synes det er greit å dem en stund om det skulle være noe.

AnonymBruker
Skrevet

Men at du har giroen betyr jo ikke at du har betalt den? Der jeg faller av lasset :sjenert:

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg har en perm der jeg har alle regninger i. Når de er betalt, noterer jeg ned dato de er betalt på, på de og setter inn i permen igjen. Jeg har en annen perm til kontoutskrifter, regningskvitteringer/betalingskvitteringer og andre brev fra bankenl. Jeg har diverse andre permer til forsikring, lønnsslipper etc. På den måten har jeg full oversikt.

• Liker 1
Skrevet

Har også alltid fått høre av mamma at man bør ta vare på betalte giroer/regninger så jeg gjorde det. En dag fikk jeg purring fra Telenor på en regning jeg VISSTE jeg hadde betalt, ringte inn og forklarte situasjonen. Fikk ENDA en purring som igjen endte i inkassovarsel (husker ikke hvor mange purringer jeg fikk). Ringte de opp igjen og sa at jeg hadde betalt denne regningen, men det hadde de ikke registrert, jeg scannet regningen og tok en utskrift av betalignen i nettbanken og sendte beviset til de via mail og da ble det godkjent at det var Telenor som hadde gjort en feil og ikke meg. Så jeg tar alltid vare på regninger.

Har en perm hvor jeg ligger alle betalte regninger, skriver på hvilken dato de har blitt betalt, skriver det også i en blokk jeg har og tar kontoutskrift hver måned i tilfelle noe tull skjer.

• Liker 1
Skrevet

Er enig med HenLu her. Jeg tar og vare på de betale giroene, men bare i ca. 3-4 mnd, før jeg kaster dem. (utnom hvis jeg har betalt noe "spesielt", nye markiser på huset o.l...)

har og opplevd å få betalingpurring på en regning jeg betalte, og måtte vise at jeg hadde betalt. så sendte inn giro + konto utskrift. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har e-faktura på det meste, men det jeg får på papirgiro noterer jeg betalingsdato på og setter i perm. Det ligger jo i nettbanken også, men når jeg lurer på om jeg har betalt for eksempel strømregningen er det mye greiere å slå opp i permen enn å finne fram bankbrikke og kodekort og alt sånt. Pluss at man kan risikere at nettbanken er nede akkurat når man trenger den.

I tillegg sparer jeg på regninger når det er garanti eller andre til knyttet til dem, for eksempel at jeg skal kunne bevise at jeg har brukt håndverker med fagbrev.

Gjest Krizzy
Skrevet

Har også alltid fått høre av mamma at man bør ta vare på betalte giroer/regninger så jeg gjorde det. En dag fikk jeg purring fra Telenor på en regning jeg VISSTE jeg hadde betalt, ringte inn og forklarte situasjonen. Fikk ENDA en purring som igjen endte i inkassovarsel (husker ikke hvor mange purringer jeg fikk). Ringte de opp igjen og sa at jeg hadde betalt denne regningen, men det hadde de ikke registrert, jeg scannet regningen og tok en utskrift av betalignen i nettbanken og sendte beviset til de via mail og da ble det godkjent at det var Telenor som hadde gjort en feil og ikke meg. Så jeg tar alltid vare på regninger.

Har en perm hvor jeg ligger alle betalte regninger, skriver på hvilken dato de har blitt betalt, skriver det også i en blokk jeg har og tar kontoutskrift hver måned i tilfelle noe tull skjer.

Dette har også skjedd meg, to ganger.

Jeg har ingen skriver ennå, så for øyeblikket ligger alt i nettbanken, men jeg har alle fakturaene i en skuff med registrert betalingsdato. Jeg har en hyggelig bank, som scanner over om jeg spør pent. :)

Skrevet

Jeg tar ikke vare på en eneste faktura, alt ligger jo i nettbanken. I HenLus tilfelle ville det være tilstrekkelig å sende over kvitteringen du kan få i nettbanken som "bevis" for innbetaling.

Dersom du trenger bevis på medlemsskap el kan du krysse for kvittering i nettbanken, så det er også greit å løse.

Jeg har et backupsystem i et excelark der jeg skyggefører nettbanken og sjekker av hver måned at alt jeg har lagt til betaling faktisk ER betalt - sletter det ved månedsskifte. Og så har jeg selvsagt budsjett der også alle faste regninger står.

Kan ikke skjønne hva jeg skal med utskrifter av hverken fakturaer eller kontooversikter...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen er såkalte 'hoarders' som elsker å samle på ting og ikke klarer å kaste ting. Derfor enkelte har kvitteringer på sko fra 1997 liggende rundt.

Gjest Nanette
Skrevet

Det sies jo at man skal ta vare på alle papirer som er viktige i minst ti år. Når revisorer gjør det, så må det være en god grunn til at det er lurt. Jeg gjør det for egen ordens skyld og for meg fungerer det helt fint å ha et slikt system.

Gjest Cuntzilla
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en faktura man har betalt i nettbanken skal være noe å ta vare på. Jeg har også fått purregebyr på betalte regninger, da tok jeg bare en skjermdump fra nettbanken og mailet over. Å vise at jeg også hadde fakturaen beviser jo ingenting, når de har sendt en purring så er det jo med utgangspunkt i at du har mottatt forrige faktura så de vet godt du sitter på den;)

Et bevis for betaling er en kvittering, ikke en regning.

Eneste som er greit med å ta vare på fakturaer og skrive dato for betaling på er hvis man er så vims at når man får en purring så tar man seg i å lure på om man faktisk betalte den opprinnelige regningen eller ei. Men jeg pleier som oftest å finne det ut gjennom å saumfare kontobevegelser på nettbank =)

Endret av Cuntzilla
Skrevet

Nei, de kastes med en gang de er betalt.

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en faktura man har betalt i nettbanken skal være noe å ta vare på. Jeg har også fått purregebyr på betalte regninger, da tok jeg bare en skjermdump fra nettbanken og mailet over. Å vise at jeg også hadde fakturaen beviser jo ingenting, når de har sendt en purring så er det jo med utgangspunkt i at du har mottatt forrige faktura så de vet godt du sitter på den;)

Et bevis for betaling er en kvittering, ikke en regning.

Eneste som er greit med å ta vare på fakturaer og skrive dato for betaling på er hvis man er så vims at når man får en purring så tar man seg i å lure på om man faktisk betalte den opprinnelige regningen eller ei. Men jeg pleier som oftest å finne det ut gjennom å saumfare kontobevegelser på nettbank =)

Det er et jeg gjør med fakturaene. Skriver på dato de er betalt. Da ser jeg hvilke som er betalt, og har orden i den permen. Har en egen perm til kvitteringer. Vet jo at kvitterinene og bankutskriftene ligger på nettbanken, men det er ikke sjeldent iløpet av de siste ti årene, at det har vært praktisk å ha papirenen i orden. ;)

Skrevet

Det finnes ingen praktisk årsak til å gjøre det. Alt kan finnes i nettbanken, og hvis ikke det skulle gå så kan banken finne det for deg. Det nærmer seg tvangshandlinger sånn jeg ser det ;)

Revisorer og bedrifter oppbevarer papirer på grunn av regnskapslovgivning, ikke fordi det er ''lurt''. De plikter å oppbevare sånt fordi det skal være mulig for feks. økokrim og gå inn og kontrollere.

Det eneste som KAN være verdt å ta vare på er spesifiserte fakturaer dersom man har tendens til å glemme hva man har kjøpt...men selv da kan bedriften man har handlet med sikkert sjekke det.

AnonymBruker
Skrevet

Men at du har giroen betyr jo ikke at du har betalt den? Der jeg faller av lasset :sjenert:

Pleier du å betale regninger over skranke i post/bank eller?

Når man betaler i nettbanken så forsvinner jo ikke giroen i løse lufta. Og de fleste betaler vel regninger i nettbanken nå? (Selv min mor på 66 gjør det, selv om hun aldri hadde rørt en datamaskin før hun ble 63).

Gjest Blondie65
Skrevet

Det sies jo at man skal ta vare på alle papirer som er viktige i minst ti år. Når revisorer gjør det, så må det være en god grunn til at det er lurt. Jeg gjør det for egen ordens skyld og for meg fungerer det helt fint å ha et slikt system.

Revisorer? Du mener regnskapsførere går jeg ut fra. Revisor sjekker at bilagene er der. Firma er pålagt å ta vare på regnskapsbilag i 10 år. De kan fint lagres elektronisk - ingen behøver papirkopier lenger såfremt man har elektronisk betalingsdokument/bilag. For firma er det imidlertid også pålagt å avstemme kontoer og ta vare på avstemmmingen - dette pga slike ting som mva., skattekonto for ansatte, feriepenger, firmaets skatt og forhold til eiere. For oss vanlige dødelige uten regnskapsplikt holder det at vi tar vare på det vi trenger for å levere selvangivelsen samt kopi av betaling enten elektronisk eller på papir. Det er fortsatt lurt å ha en slik kopi i 10 år.

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg mener i privatøkonomien sin. Jeg ordla meg feil. Når revisorer tar vare på private fakturarer (i privatøkonomien sin) i ti år, så er det nok ikke helt feil å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...