Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk jeg et spørsmål fra en kamerat om jeg visste om noe sted han kunne få tak i Windows XP for installasjon. Han hadde hatt noe datatrøbbel og (tror jeg) formatert PC for så å oppdage at han har rotet vekk CD'n med operativsystemet på. Lisensnummeret har han, derimot. (Han hadde fullstendig lovlig programvare - ikke noen piratnedlasting.)

Må han bite i det sure eplet og kjøpe en ny versjon eller finnes det et eller annet sted på nett der han kan få lastet ned systemet (via en annen PC, så klart) og så legge inn det gamle lisensnummeret? :klo:

Selv har jeg ca null kunnskap om installering av OS, så jeg aner ikke hva som er mulig å gjøre på lovlig vis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om noen steder der man kan laste ned installasjons cd lovlig.

Pleier selv å låne installasjons cd eller laste ned fra bittorrent sider hvis jeg er i en knipe.

Ser ikke noe moralsk galt i det så lenge man bruker egen lovlig lisens under installasjon.

Skrevet

Be han ta kontakt med Microsoft. Så lenge han har en egen lisens regner jeg med de er mer enn behjelpelige med å sende han en ny kopi av cd'en.

Hvis ikke kan han jo låne seg en cd av noen som har den, så lenge han har betalt for sin egen lisens er det jo ikke piratkopiering/stjeling.

AnonymBruker
Skrevet

Be han ta kontakt med Microsoft. Så lenge han har en egen lisens regner jeg med de er mer enn behjelpelige med å sende han en ny kopi av cd'en.

Hvis ikke kan han jo låne seg en cd av noen som har den, så lenge han har betalt for sin egen lisens er det jo ikke piratkopiering/stjeling.

Jo, det er fortsatt piratkopiering. Kopiering er ikke det samme som "å stjele". Når man stjeler fjerner man fysisk tilgangen til noe.

Men hvis jeg og du er venner og jeg har original-cden til XP, feks, så har jeg lov å gi deg en kopi av den. Slik er NORSK åndverkslov. Til forskjell fra USA, hvor det ikke er lov å ta kopi av din egen DVD, feks, for å gi til barna så de kan se film uten at det er katastrofe hvis de riper i stykker platen.

Skrevet

Takk for svar. Får be ham prøve Microsoft hvis han ikke kan låne hos noen annen. Selv har jeg mac, så meg er det nemlig liten hjelp i i så måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...