Gå til innhold

Myter

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/spray/helse/a...ticle155056.ece

Det eneste jeg vil kommentere, er det Jill skriver om lavintensitet... Det forundrer meg at hun mener dette, for det er tross alt SATS som hadde hentet inn ekspertisen fra Tyskland som fortalte om nyttene ved lavintensitetstrening... Det er på lav intensitet man får alle de viktige kjemiske nyttene av aktivitet man får for lite av i vår stillesittende, moderne verden: produksjon av det gode kolesterolet samt div hormoner en trenger for å være glad og fornøyd. Man lærer også kroppen å forbrenne med den største og mest utholdende motoren vår: fettforbrenning. Mange setter i gang sukkerforbrenning når de beveger seg fordi kroppen ikke er vant til å starte opp den største motoren...

Det burde Jill vite!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun prøver vel bare å si at det ikke er riktig at man går mer ned i vekt ved å trene ved lav intensitet, enn høy?

Dette sier Jill:

Kaloriforbruket per tidsenhet er høyere ved hardere trening, så det er ingen vits i å legge opp til en times " slapp" trening på SATS senteret fordi du tror du da vil gå mer effektivt ned i vekt.

Mange bruker vel myten som en trøst for at det er det beste for dem, og får egentlig ikke noe effekt ut av treningen i det hele tatt...

Skrevet

Men da tømmer man først sukker/glykogenlagrene, for så å bruke ta energi fra fettreservene.... Trener man rolig, gå man rett på fettet. Videre er kroppen skapt til lavintensitetaktivitet.... SATS, Jill og de fleste av oss andre er alt for fokusert på noe vi ikke trenger egentlig: Trening på høy intensitet.

Skrevet
....og får egentlig ikke noe effekt ut av treningen i det hele tatt...

det er en myte at man kan bevege seg uten noen effekt... da skal man jaggu bevege seg seint og lite!

Skrevet
SATS, Jill og de fleste av oss andre er alt for fokusert på noe vi ikke trenger egentlig: Trening på høy intensitet.

For kondisjonen er det vel bra med trening på høy intensitet?

Dessuten syns jeg ofte SATS har mye fokus på det motsatte, nemlig at all trening er bedre enn ingenting!? De har vel også timer som er spesielt tilrettelagt for lav intensitet!?

Og, jo....det fins faktisk mange av dem som gjør mye for å unngå og svette når de trener...

Skrevet

SATS sin versjon av lav intensitet er jo gjerne 150-170 i puls.... Jeg snakker om 110-150 i puls...(150 for de som er GODT trent...)

De fleste av oss tror at en må svette og KJENNE det når vi trener.

Skrevet

Er fortsatt i god tro på at man burde svette, og kjenne det når man trener for å få best resultat ja...

Klarer liksom ikke å se for meg like bra, eller bedre resultat ved å ta i mindre...

Men nå er ikke jeg like inn i det teoretiske da...

Skrevet

Ved å fokusere på helse og hva kroppen er skapt for , framfor utseende og evnen til å spurte etter bussen, vil man forstå hva en burde gjøre mer av... :wink:

Skrevet

Vel, nå er det jo en gang slik at de fleste har utseende og generell friskhet som fremste motivasjon for å trene...

Skrevet

ja, og så?... Poenget er jo at helseaspektet går tapt, og det er tross alt det viktigste vi har!... Uten helsen kan man sitte der med DEN rumpa.... hjelper lite det...

Et eksempel: Man produserer det gode kolesterolet når man beveger seg i rolig tempo. Uten det får man stor andel av det dårlige koesterolet, og en følge av det er infarkt, slag og blødning.... Detter lidelser vi ser mer og mer av....

Spørsmålet er da: Burde man passe på å ha mulighet til å leve etter du er 45, eller skal en trene så bena og rumpa ser bra ut når en er 30?

Skrevet

Mener du med dette, at de som trener regelmessig, men med høyere intensitet, allikevel har dårlig helse?

Dette er i hvertfall en vanvittig banebrytende nyhet for meg :o

Skrevet

Mange som trener får ikke med seg de positive effektene kroppen trenger for å holde seg frisk ja. Jeg tenker da spesielt på blodpropp og slag.

Det er også vanlig å trene med for høy intensitet, for lenge og da belaste kroopen, sener, ledd etc slik at man kan får plager når man blir eldre; akkurat som toppidrettsutøvere.

Man nå er vel all trening langt bedre enn å sitte i sofaen!...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...