AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Jeg eier leilighet, og for å spe på inntekten leier jeg ut ledige rom. For et halvt års tid siden, tok jeg inn en venn som leieboer på det ene gjesterommet. Vi kjenner hverandre relativt godt fra før av. Vedkommende er super å bo med, ryddig og ordentlig på alle måter. Sosialt/praktisk fungerer kollektivet utmerket. Det eneste problemet, er at han ikke har betalt noe leie enda. Jeg vet han sliter litt økonomisk (student). Samtidig er jeg ganske sikker på at han vil betale en gang - spørsmålet er bare når? Jeg sitter godt i det med fast jobb, og har ikke akutt behov for pengene han skylder, men etterhvert har det blitt et relativt stort beløp; ønsker ikke å pushe han heller. Har ved en anledning prøvd å få han til å lage en plan, si noe om når han har tenkt å begynne å betale tilbake. Det skal sies at han er på utkikk etter ny jobb (men er altså hovedsaklig student). Dette er en litt ny situasjon for meg; er det noen av dere som har noen innspill?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #2 Skrevet 29. juni 2011 NR 1.... Har du kontrakt der det står sum pr måned i leie osv, og inneholder vedkommendes underskrift? Hvis ikke, så har du like godt latt gjesten bo gratis.... Og må bare stole på at den betaler av godvilje. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Hvis det er student, får vedkommende nok noe fra lånekassa. Beklager ts, men jeg tror du blir litt utnyttet.
Gjest Tipo Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 Første tanke som slår meg er at om det ikke står en kontrakt om at han skal betale så har du hatt en langvarig overnattingsgjest ikke en leieboer. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Hvis du har kontrakt, sier du bare pent og ordentlig at du vet at han har det litt trangt, men dere må finne en løsning på dette med husleien, for du har ikke råd til å ikke få leieinntektene. (Det er ett fett om du ikke trenger pengene akkurat det, din privatøkonomi er ikke hans sak.) Og så kan du jo si noe om at du ikke vil at dette skal bygge seg opp til et kjempebeløp, slik at det blir vanskelig for ham å betale tilbake, så viser du omsorg for hans økonomiske situasjon også. Og så insisterer du på at dere avtaler noe der og da, slik at han ikke kan lure seg unna det ved å si at han skal tenke over hvordan det skal gjøres. Og så passer du på å få det skriftlig. Men jeg tenker jo også at noen som er komfortabel med å bo i månedsvis uten å betale husleie når man til og med treffer utleier hver eneste dag, neppe har vondt av å pushes litt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #7 Skrevet 30. juni 2011 Men jeg tenker jo også at noen som er komfortabel med å bo i månedsvis uten å betale husleie når man til og med treffer utleier hver eneste dag, neppe har vondt av å pushes litt. Det var mine tanker også :gjeiper:
Jade Skrevet 4. juli 2011 #8 Skrevet 4. juli 2011 Høres ut som en person som bevisst utnytter at du synes det er vanskelig å si fra om sånne ting fordi dere er venner. Si at om han ikke kan betale leie, så må du nesten finne en annen leieboer. Poenget med å ha leieboer var jo trossalt å spe på inntekten.
Glynis Skrevet 5. juli 2011 #9 Skrevet 5. juli 2011 Du tror han plutselig får nok penger til å betale mer enn seks måneders husleie på etterskudd? Hadde han hatt mulighet eller vilje til å spare opp dette kunne han jo like gjerne betalt med en gang, så det kommer ikke til å skje. Slikt må pushes etter første måned, ikke etter så lang tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå