Gå til innhold

Til de som er skeptiske til barnevernet

Arketypen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis de griper for sjeldent inn er jo det verre en å gripe inn for mye, vil nå jeg mene. Men jeg tror i hovedsak barnevernet gjør en bra jobb. Det må være en forferdelig vanskelig jobb, og jeg beundrer de som jobber med slikt. Det er ikke noe som vrenger sjela mi verre enn at barn har det vondt. Jeg kjenner også til folk som hadde problemer med barna og selv tok kontakt med barnevernet. De fikk skikkelig bra hjelp der i fra til å løse problemet de hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har nylig gjennomført en landsomfattende brukerundersøkelse hvor det viser seg at over nitti prosent av de som har vært eller er i kontakt med barnevernet er fornøyd med dem.

På Tabloid (eller hvilket program det nå var) spurte de seerne om de var fornøyd eller hadde tillit til barnevernet, og da var tallene det omvendte. Dette sier litt om media sine fremstilinger av disse sakene tror jeg. Som barnevernet selv sier, er det kun de verste sakene som havner i media, og da dreier det seg om omsorgsovertakelse.

Foreldre som blir fratatt barna sine kan vi vel regne med ikke er helt nøytrale i sitt syn på barnevernet, og kanskje ikke ser helheten i situasjonen. Eller hva?

Men at omsorgsovertakelse bør være absolutt siste utvei når alt annet er prøvd, synes jeg må være en betingelse. Barna er knyttet til sine foreldre uansett om disse fungerer tilfredsstillende eller ikke i henhold til myndighetene sine kriterier, og det vil alltid være traumatisk for barn og bli hentet ut av hjemmet, og enkelte blir jo hentet som "hastetiltak" og det tror jeg ikke er bra uansett, med mindre det er fare for barnets liv der og da. Og det er det vel ikke veldig ofte vil jeg tro.

Når vi hører om sakene, så er det alltid kun "den fornærmedes" side vi får et bilde av. Og de forteller neppe hele sannheten de heller - kun det som gavner dem selv.

Jeg har sett her inne i forumet hvordan enkelte/mange kvinner hyler ut om barnevernet i forbindelse med Svanhild-saken, men jeg tror vi skal ha bak øret at her er det veeeeeeeldig mye vi ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh... Hvordan vet vi at de som ringer inn har vært i kont med barnevernet? Hvordan vet vi at man ringer kun en gang? Hvordan vet vi at de som er fornøyd ringer (det er lettere å singalisere/engasjere seg som misfornøyd)?

Slike tv-avstemninger har så godt som ingen vitenskapelig eller statistisk verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tv-avstemninger har så godt som ingen vitenskapelig eller statistisk verdi.

Jeg ville sagt ingen vitenskaplig/statistisk verdi... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt ingen vitenskaplig/statistisk verdi... :sjarmor:

Jepp, selvseleksjon kalles dette problemet.

For at et utvalg (her:de som ringer) skal være representativt, må det trekkes tilfeldig.

I telefoninnringninger velger folk selv om de vil ringe, de selekterer seg selv.

Dermed vet man ikke om det er folk som har spesielt sterke meninger i en eller annen retning som ringer (sannsynligvis er det det).

I kurs i vitenskapelig metode på studiet mitt har vi lært at telefoninnringing ikke har noen statistisk eller vitenskapelig verdi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ehhh... Hvordan vet vi at de som ringer inn har vært i kont med barnevernet? Hvordan vet vi at man ringer kun en gang? Hvordan vet vi at de som er fornøyd ringer (det er lettere å singalisere/engasjere seg som misfornøyd)?

Det er barnevernet som selv har ringt til sine brukere, tidligere og nåværende..

ooops, misforstod deg, men allikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det på tabloid har null statistisk verdi, grunnet "utvalget", emn den BV selv har foretatt, det blir noe annet.

Synes det virker som om dere diskuterer hver deres undersøkelse nå, og derfor snakker litt "forbi hverandre" nå :)

Men, tabloid-undersøkelser, det har aldri noen statistisk verdi, det er jo ikke et representativt utvalg som ringer inn akkurat... AT BV selv ringer sine brukere og spør, det blir litt annerledes ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...