Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst til å begynne å jogge, men det er så sinnsykt tungt!! Jeg eier ikke spenst i det hele tatt, føler ikke at jeg klarer å sparke fra under stegene, hvis dere skjønner?! Det føles nesten som når jeg prøver å løpe i drømmene mine, beina vil liksom ikke bære meg..

Er det noen andre som har hatt det sånn? Og ble det bedre når du ble bedre trent? Det skal sies at jeg har trent minimalt de siste årene, men gått et par timers tur om dagen de siste 6 mnd.. Jeg er ikke overvektig!

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

For det første er det viktig at du har gode sko, tilpasset det underlaget du løper på. For det andre er det en overgang fra å gå tur til å jogge, og det kan være temmelig tungt å jogge i begynnelsen. En grei måte å begynne på, kan være å veksle mellom rask gange og jogging. Varm opp med rask gange i 10 min, jogg så lenge du klarer, gå raskt igjen til du har hentet deg inn og klarer å jogge litt til. Det er fint hvis du har en løype som tar 30-45 min å gjennomføre på denne måten. Etterhvert vil du bli i bedre form og beina dine blir sterkere, slik at du til slutt klarer å jogge hele løypa. Det finnes også ulike programmer på nettet for nybegynnere som ønsker å begynne å løpe, f.eks. her. Jeg synes også det hjelper veldig med musikk, klarer ikke å jogge uten iPoden min:) Lykke til!

Gjest *Maja*
Skrevet

Det er et sant #¤%&/() å begynne å jogge...husker selv hvordan det var...jeg startet med powerewalking med små joggeintervaller i mellom...etterhvert ble joggeintervallene lenger og lenger og til slutt så klarte jeg å løpe gode økter. Det er viktig at du starter i roooolig joggetempo...ikke press deg for hardt i starten. Etterhvert som kroppen blir vant med det så vil det bli lettere og letter; Hvem vet? Kanskje du blir som meg som hatet å jogge som nå er hektet på å løpe 5 km 6 dager i uka? :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Åhh, jeg trodde det bare var meg. Har to hunder og går tur hver dag, men å jogge føles ut som... Noe forferdelig noe *ler* Har planlagt å kjøpe sykkel, tror det kommer til å styrke musklene mine litt og "hjelpe på" mtp på jogging også.

Gjest *Maja*
Skrevet

:fnise:

Bare begynn i det små...jeg peste så lungene hvinte og skrek av smerter i lårene når jeg skulle gå trapper dagene etter joggingen...Det viktigste var at selv om jeg var støl så jogget jeg like vel, da ble jeg bare en sterkere og sterkere jogger...

Plutselig kom det en dag at jeg klarte å løpe 3 km uten pause :tommelsmil: Fra der gikk det bare bedre og bedre... :kaklehone:

Gjest Bjørn82
Skrevet

Jogge langs asfalten? Pffftt.. Anbefaler deg stort sett all annen trening enn akkurat det. Det fucker opp knær og rygg på sikt... Bruk skog og mark om du har muligheten.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen=) Det er godt å høre det ikke bare er meg som har problemer i begynnelsen:P

Til Nanne70: Kjempefin side! Takker! Har allerede startet på det programmet!

AnonymBruker
Skrevet

:fnise:

Bare begynn i det små...jeg peste så lungene hvinte og skrek av smerter i lårene når jeg skulle gå trapper dagene etter joggingen...Det viktigste var at selv om jeg var støl så jogget jeg like vel, da ble jeg bare en sterkere og sterkere jogger...

Plutselig kom det en dag at jeg klarte å løpe 3 km uten pause :tommelsmil: Fra der gikk det bare bedre og bedre... :kaklehone:

Håper jeg blir som deg, at jeg kommer til å elske å jogge =)

Husker du hvor lang tid det tok før du klarte å jogge 3 km i strekk?

AnonymBruker
Skrevet

Jogge langs asfalten? Pffftt.. Anbefaler deg stort sett all annen trening enn akkurat det. Det fucker opp knær og rygg på sikt... Bruk skog og mark om du har muligheten.

Ok... Hva mener du jeg skal trene da? ...som ikke koster mange hundre i mnd... Hjemmetrening er uaktuelt!

Gjest *Maja*
Skrevet

Håper jeg blir som deg, at jeg kommer til å elske å jogge =)

Husker du hvor lang tid det tok før du klarte å jogge 3 km i strekk?

hmmm....fra jeg jeg ble innstilt på løpe så tror jeg det gikk 2-3 mnd...jogget da 3-4 ganger i uka...økte med lenger og lenger intervaller etter som jeg følte at kroppen taklet det...

Dette klarer du!!!! :duskedame:

Skrevet

Ok... Hva mener du jeg skal trene da? ...som ikke koster mange hundre i mnd... Hjemmetrening er uaktuelt!

Det han mener er at du bør prøve å jogge på grus, stier eller annet mykt underlag. Asfalt er veldig hardt for leddene og kan medføre at du pådrar deg belastningsskader i rygg og knær. Varm opp på asfalten ved å gå raskt, og start å jogge når du kommer til marka eller en park/ annet friluftsområde der underlaget er mykere.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

hmmm....fra jeg jeg ble innstilt på løpe så tror jeg det gikk 2-3 mnd...jogget da 3-4 ganger i uka...økte med lenger og lenger intervaller etter som jeg følte at kroppen taklet det...

Dette klarer du!!!! :duskedame:

:duskedame:

Er veldig motivert nå, får håpe det varer :P

Er det dumt å løpe mer enn 3-4 dager i uken? Nå har jeg så lyst å komme igang og løpe hver dag, men det beste for kroppen er vel en forsiktig start??

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting jeg lurer litt på, jeg har bestemt meg for å følge dette treningsprogrammet for å komme igang, men der ser jeg at noen av øktene kun er tur i raskt tempo. Siden jeg allerede går tur i raskt tempo hver dag, kan jeg da hoppe over disse øktene og gå rett på neste økt?

AnonymBruker
Skrevet

Det han mener er at du bør prøve å jogge på grus, stier eller annet mykt underlag. Asfalt er veldig hardt for leddene og kan medføre at du pådrar deg belastningsskader i rygg og knær. Varm opp på asfalten ved å gå raskt, og start å jogge når du kommer til marka eller en park/ annet friluftsområde der underlaget er mykere.

Lykke til :)

OK=) Bor i oslo sentrum så det er en del asfalt her, men jeg får se hva jeg klarer å finne av veier=)

Gjest *Maja*
Skrevet

:duskedame:

Er veldig motivert nå, får håpe det varer :P

Er det dumt å løpe mer enn 3-4 dager i uken? Nå har jeg så lyst å komme igang og løpe hver dag, men det beste for kroppen er vel en forsiktig start??

Begynn med 3-4 ganger i uka ja; Ikke overtren deg med en gang og bli lei...Bor du i nærheten av Slottsparken så er det en super løperute med mye grus :jepp:

Skrevet

For en motiverende tråd!

Har alltid syntes at jogging har vært herk. Men hadde en periode i fjor sommer hvor jeg tok meg selv litt i nakken, og prøvde på en runde på 30 min. Tok den kanskje 2 ganger i uken, i tilegg til 1 eller 2 økter på Sats og jeg merket progresjon for hver økt!

Selv er jeg gira på å prøve på nytt igjen, men jeg anbefaler litt styrketrening i tilegg hvis du har mulighet. Det hjalp hvertfall for meg, da jeg fikk litt mer styrke i bena. Evnt. kombinere med litt annen kondisjonstrening hvis du har muligheten til å trene på et senter eller noe :)

Vil også dele en annen "gladhistorie". Jeg har aldri klart å jogge noe særlig, men trente jevnt og trutt på Sats i en måned og plutselig klarte å jogge ti min på mølla i strekk, og jeg har vært den som har hatt blodsmak etter 1 min.

Gjør som Nike; Don`t think, just run :)

Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg mener du kan bruke hodet og være kreativ. Hvis du har muligheten så kan du jogge i skogen på en sti eller noe. For min del kan du gjerne jogge på asfalten eller betongen. Men jeg sa dette fordi det kan gi deg plager du helst ikke vil ha. Vondt i korsryggen og knær. Ta godt vare på kroppen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...