Gjest navnelapp Skrevet 29. juni 2011 #21 Skrevet 29. juni 2011 Har bare vært i bryllup med koldtbord. :-o Etter førtiognokre bryllup i løpet av førti år har eg vore i eitt koldtbordbryllup. Rømmegraut og spekemat er flott festmat, det same er sodd viss ein er i trøndelag eller er derfrå.
CathFoto Skrevet 29. juni 2011 #22 Skrevet 29. juni 2011 Nå tåler ikke jeg rømmegrøt, så jeg er naturlig nok i mot det. Spekemat er nydelig, slenger man på potetsalat og eggerøre så er man sikre på at folk blir mette. 2
Gjest Spinell Skrevet 29. juni 2011 #23 Skrevet 29. juni 2011 Neida, men det er noen som mener at sodd og rømmegrøt er i samme kategori, og at ingen av delene er festmat, så var bare derfor jeg nevnte det Men vi andre vet jo at slike påstander bunner i kunnskapsløshet, så de kan vi bare riste på hodet av Det trenger ikke være glaserte vaktler og trøffelmousse for å kalles festmat. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #24 Skrevet 29. juni 2011 Jeg hadde aldri blitt skikkelig mett av det, så jeg hadde vært skuffet som gjest over å måtte løpe på bensinstasjonen i finstasen og kjøpe pølse. 1
Anglofil Skrevet 29. juni 2011 #25 Skrevet 29. juni 2011 Hver sin smak, men ikke noe jeg ville valgt. Nå er jeg heller ikke særlig glad i verken spekemat eller rømmegrøt. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #26 Skrevet 3. juli 2011 Spekemat og rømmegrøt kan være kjempefint i et bryllup det, men jeg hadde prøvd å gjøre litt utav det og ikke valgt "aller enkleste utvei". Først og fremst ordentlig, hjemmelaget rømmegrøt av noen som KAN det (ikke posegrøt fra Toro), og kanskje passet på å ha litt forskjellig tilbehør som folk kan være vant med. Jeg vet f eks at noen pleier å ha nøtter og/eller rosiner på grøten, noen revet brunost og jeg er vant med hakket, hardkokt egg. Jeg ville også hatt et bredt utvalg av forskjellig spekemat, både spekeskinke og fenalår, i tillegg til mør, god salami og div spekepølser (både elg og reinsdyr er veldig enkle å få tak i). Ville også gått for to forskjellige potetsalater, en kremet og en med oljedressing. Eggerøre selvfølgelig, og en god grønnsakssalat. Gjerne litt oppskåret frukt som melon (honning, Piel de sapo etc) og jordbær. Rømme, kanskje en god, hjemmelaget dressing (aioli kanskje?). Godt smør. Litt forskjellig utvalg av flatbrød og knekkebrød, gjerne hjemmebakte lefser og helst et godt brød. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #27 Skrevet 3. juli 2011 Om dere har godt utvalg av spekemat, brød, flattbrød, eggerøre etc. til så tenker jeg at detete skal bli bra. Men da bør det serveres som et koldsbord slik at gjestene kan forsyne seg selv av det de vil ha. Jeg ville hatt godt med brød, potetsaat, salater, dressinger og andre former for grønnskaer til slik at det blir mer et koldtbord og noe alle kan spise også. Det er helt ok å ha en slik mer uformell middag. Tapas eller andre former for buffeter kan selvsagt også brukes. Her er eksempel på spekematbuffet hvor de fleste kan finne noe de liker. Det blir altså det man selv velger å gjøre det til. Det er i alle fall ikke et must å ha standard tre-retters middag i et bryllup. Er man i rette settingen er en mer avslappet servering flott det også. Så lenge man sørger for at gjestene kan bli mette (det er mange som ikke liker rømmegrøt så med det som hovedretten vil mange bli sultne) http://www.roys-selskapsmat.no/meny/spekemat/spekematbuffet/ http://www.frognerseteren.no/editor/resampler.aspx?src=368 Jeg hadde syntes dette hørtes nydelig ut og jeg ELSKER rømmegrøt så jeg hadde blitt veldig fornøyd. Til de som sier de ikke liker det, og blodsukkeret kunne blitt et problem. Om man har allergier, ikke spiser kjøtt etc. så er det viktig at man tar med seg reservemat i veska eller snakker med brudeparet først og finner alternative løsninger (kan man ta med mat selv??). Jeg har alltid med meg banan og nøtter i veska, og om jeg reiser lenger har jeg også med meg noen brødskiver og porsjonssyltetøy slik at jeg har noe tilgjengelig. Om jeg er kresen eller har allergier er det jeg selv om er annsvarlig for å få i meg nok mat!! 1
Tropic Skrevet 3. juli 2011 #28 Skrevet 3. juli 2011 Vet om mange som hadde reagert på det, men personlig hadde jeg blitt kjempe glad da jeg er glad i rømmegrøt og spekemat. Om det er mange som er laktoseintolerante kan man kjøpe rømme uten laktose til spekematen, lag eggerøre med laktosefri melk, og ha noe annet enn rømmegrøt til de.
liv Skrevet 3. juli 2011 #29 Skrevet 3. juli 2011 Ville som andre har nevnt hatt det på et koldtbord men ikke alene, f.eks spekematkoldtbord med potetsalat, eggerøre, loff og flattbrød i tillegg til rømmegrøt.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #30 Skrevet 3. juli 2011 Min søster og svoger hadde låvebryllup, å de hadde spekemat, men ikke rømmegrøt. Tilbehør til spekemat var i tillegg til flatbrød og rømme, masse forskjellige gode hjembakte brød, potetsalat og noen hjemmelagde dressinger/ sauser, eggerøre, ja det var så mye forskjellig god mat at jeg ikke husker alt. Rammen rundt bryllupet var veldig bondsk å denne maten passet perfekt. Jeg hørte heller ingen klager og tror alle spiste seg gode og mette.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #31 Skrevet 4. juli 2011 I utganspunktet hadde jeg vært veldig fornøyd, er veldig glad i spekemat med tilbehør. Og det er jo minst like godt som steik og poteter, iallefall hvis man har flere typer, hjemmelaget tilbehør og har gjort litt ut av det. Men den ene gangen jeg var i et bryllup som serverte spekemat så var jeg gravid. Visste jo ikke menyen på forhånd, det var ingen alternativer og da var ikke spekemat den store hiten (kun tilbehør er litt kjedelig). Så kan være kjekt med et lite alternativ til folk som ikke kan spise det. (Og ja, brudeparet var fullt klar over min graviditet).
Meadow Skrevet 4. juli 2011 #32 Skrevet 4. juli 2011 Jeg synes rømmegrøt og spekemat er genial bryllupsmat, tradisjonell mat - og man kan forskyne seg mange ganger, ihvertfall hvis det blir laget en slags buffet med mange typer spekepølser/skinke og tilbehør som eggerøre, potetsalat, jordbær etc. Koselig å småspise i mange timer Men hadde jeg servert dette, så tror jeg at jeg hadde droppet dessert og heller satset på et velfylt kakebord Og ettersom KG har lært meg at folk er fryktelig kresne og allergiske mot alt mulig rart, tror jeg at jeg hadde opplyst gjestene om menyen på forhånd. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #33 Skrevet 4. juli 2011 Spekemat i bryllup kan lett bli kjedelig og endel liker/tåler det ikke. Mine tips er: - Få tak i spekemat av GOD kvalitet. Smak på den og test flere typer. Server også gjerne parma eller serranoskinke, chorizo etc. - Sørg for at de som laget eggerøren bruker ferske egg og lager god eggerøre som smaker. Endel cateringformaer bruker pulver til eggerøre og det smaker dritt!! - Potetsalaten skal være hjemmelaget. Ha også saltbakte poteter til de som ikke liker potetsalat. - Flere typer salater bør være med, grønn salat, blandet salat, pastasalat/couscous sammen med et utvalg av dressinger. - Ha kylling eller karbonader for de som ikke liker spekemat. - Frukt bør være med på bordet, melon er selvsagt til spekemat. - Grøvt og fint brød, flatbrød og baguetter. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå