AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Jeg lurer på om studenter har en buffer på en viss sum til enhver tid på sparekonto, og hvor stor denne summen ev. er?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 ops! Litt skrivefeil i overskriften ser jeg. Jeg mente: Hvor stor buffer har dere studenter på sparekonto til enhver tid
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Skrevet 28. juni 2011 Prøver å ha 5000 minst, vært oppe i 15000 er nå nede på 6000, og prøver å spare til 30000. Desverre er jeg litt for glad i å bruke penger Har BSU i tillegg.
mariab Skrevet 28. juni 2011 #4 Skrevet 28. juni 2011 Jeg har dessverre ikke så mye ekstra på sparekonto, men fyller opp BSU hvert år.
Surriball Skrevet 28. juni 2011 #5 Skrevet 28. juni 2011 Jeg har pleid å ha 15-20 000 kr som buffer på sparekonto. En treukers klassetur til andre siden av kloden slanka imidlertig sparekontoen kraftig...
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #6 Skrevet 28. juni 2011 jeg har 50 000,- på sparekonto. hver gang jeg har brukt noe av de pengene, sørger jeg for å fylle opp igjen til 50 000,- med en gang jeg har muligheten.
Gjest LillaGorilla Skrevet 28. juni 2011 #7 Skrevet 28. juni 2011 Har ca. 80 000 på sparekonto + 40 000 på BSU. Men det minker alltid litt mot sommeren, siden jeg ikke får lån/stipend men må (selfølgelig) betale husleie og andre faste utgifter. Jeg prøver å ikke ta for mye av sparepengene mine gjennom året, da jeg sparer penger for å ha egenkapital når jeg blir eldre og skal kjøpe leilighet 1
Anglofil Skrevet 30. juni 2011 #8 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Jeg sparer mellom 10-14 000 kr i måneden (hele lønna til deltidsjobben + litt av studielånet går til sparing). Pengene går i all hovedsak til bryllups- og boligsparing, men fordi jeg sparer såpass mye har jeg alltid penger slik at jeg også har en buffer. Utenom BSU på 67000 kr har jeg også 63300 kr utenom (har nettopp betalt noen store utgifter ift bryllupet og derfor er den litt lav for øyeblikket). Har i tillegg noen tusen i fond og lignende. Mvh Yvonne Endret 30. juni 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #9 Skrevet 30. juni 2011 Har 240 000 på sparekonto og 40 000 på BSU. Har til enhver tid mellom 15 000 og 20 000 på brukskontoen.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #10 Skrevet 30. juni 2011 Regner med de fleste her da jobber utenom studiene siden dere har råd til å spare så mye?
Anglofil Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Regner med de fleste her da jobber utenom studiene siden dere har råd til å spare så mye? Ja. Jobber 50% ved siden av studiene og 100% (+ overtid) i feriene. Mvh Yvonne
Surriball Skrevet 30. juni 2011 #12 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Hohoho, da studerer dere noe helt annet enn meg, for jeg har ikke tid til å jobbe mye ved siden av studiene! EDIT: Ikke sånn ment at noen studier er bedre/verre enn andre, altså. Så ingen blir fornærma på det Endret 30. juni 2011 av Surriball 2
Anglofil Skrevet 30. juni 2011 #13 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Hohoho, da studerer dere noe helt annet enn meg, for jeg har ikke tid til å jobbe mye ved siden av studiene! EDIT: Ikke sånn ment at noen studier er bedre/verre enn andre, altså. Så ingen blir fornærma på det Tja, det kan du kanskje si, men det er ganske tøft i perioder, det må jeg si. Nå er jeg så heldig at jeg jobber turnus, og det er derfor jeg kan jobbe 50%. Jeg jobber aldri på dagen, kun om kvelden og i helgene (det vil si at jeg jobber 23 timer en uke og 12 timer den neste - og 15 av de 23 timene den ene uken er alltid i helgen). Hadde det vært andre tider hadde jeg ikke hatt mulighet i det hele tatt. Derfor blir det skole om dagen og jobb om kvelden. Hadde det ikke vært for at det er mange goder, godt betalt og tilrettelagt for studenter (vi har f.eks rett på fri dagen før eksamen, vi får betalte fridager som kompensasjon fordi vi jobber mye i høytidene og hvis studiene kræsjer med jobben er de flinke til å tilrettelegge slik at man f.eks kan jobbe en annen dag osv) hadde jeg aldri orket. Mvh Yvonne Endret 30. juni 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #14 Skrevet 30. juni 2011 Ca 60.000 på sparekonto. Går litt opp og ned, men når ferie/skattepenger og ferielønn kommer skal jeg alltid ha minst 60.000 på konto før høstsemesteret begynner. Helst 70.000. I tillegg sparer jeg BSU og er oppe i 75.000 der + et fond som i skrivende stund er verdt 90-100.000. Alt har jeg spart selv. Jobber meg i hjel om sommerene og tredje hver helg (fulle dager) i løpet av studieåret.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #15 Skrevet 1. juli 2011 100 000 til 150 000 kr. har jeg hatt på sparekontoen som student. Etter et halvt års fulltidsjobbing nå har jeg kommet opp mot 250 000 kr og mer skal det bli i løpet av sommeren, men tipper de pengene får bein å gå på når jeg skal studere igjen til høsten. Har valgt et krevende studium og jeg klarer ikke å jobbe mye ved siden av studiene. Når jeg har studieinnsats på 50-60 timer i uka så trenger jeg resten av tiden til å trene, restituere og ha litt sosialt liv, og alle dagliglivets gjøremål samt søvn... Skal prøve å få ekstravakter på sykehjem el.l., nattevakter i helgene er helt perfekt fordi det gir mange timer og gir både helge- og kvelds/nattillegg
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #16 Skrevet 1. juli 2011 Hohoho, da studerer dere noe helt annet enn meg, for jeg har ikke tid til å jobbe mye ved siden av studiene! EDIT: Ikke sånn ment at noen studier er bedre/verre enn andre, altså. Så ingen blir fornærma på det Tja, det går vel mer på effektivitet og dyktighet, spør du meg. Jeg går på et studie som regnes som et av de mest prestisjetunge og lesetunge i Norge. Folk sitter MYE på lesesalen. Imidlertid har jeg jobbet mye med studie- og leseteknikk, og er en dyktig student generelt sett. Får dermed studert med strålende karakterer, samtidig som jeg jobber deltid og tjener cirka 10 000 per måned, pluss fulltid i feriene. Har cirka 200 000 på sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #17 Skrevet 1. juli 2011 Jeg har mann, unger, huslån +++ så har ikke råd til å spare så mye. Studerer 100% og jobber 20% i tillegg, og syns det holder når jeg har barn - vil jo se dem av og til også... Så vi har 15 000 på buffer, ca 50 000 i aksjer og noen tusen i fond. Aksjene og fondene røres bare i krisesituasjoner, bufferen vil jeg ha opp til ihvertfall 25 000. Blir stressa av å ikke ihvertfall ha litt penger i bakhånd...
Surriball Skrevet 1. juli 2011 #18 Skrevet 1. juli 2011 Tja, det går vel mer på effektivitet og dyktighet, spør du meg. Jeg går på et studie som regnes som et av de mest prestisjetunge og lesetunge i Norge. Folk sitter MYE på lesesalen. Imidlertid har jeg jobbet mye med studie- og leseteknikk, og er en dyktig student generelt sett. Får dermed studert med strålende karakterer, samtidig som jeg jobber deltid og tjener cirka 10 000 per måned, pluss fulltid i feriene. Har cirka 200 000 på sparekonto. Det er ganske imponerende. Går selv på et veldig tungt realfaglig studium, hvor de er flinke til å legge forelesningstimer både til klokka åtte om morgenen og klokka fram til klokka sju om ettermiddagen. I tillegg må man jo også lese boka, regne oppgaver og forstå stoffet, så det blir en god del timer på lesesalen hos meg også Jeg hadde helgejobb det første året jeg studerte dette, men det resulterte også i at jeg ble fryktelig sliten og hadde så og si aldri fri til å koble av. Nå er det bare feriene jeg jobber i, men tror jeg skal begynne å ta en og annen vakt i helga igjen. Tja, det kan du kanskje si, men det er ganske tøft i perioder, det må jeg si. Nå er jeg så heldig at jeg jobber turnus, og det er derfor jeg kan jobbe 50%. Jeg jobber aldri på dagen, kun om kvelden og i helgene (det vil si at jeg jobber 23 timer en uke og 12 timer den neste - og 15 av de 23 timene den ene uken er alltid i helgen). Hadde det vært andre tider hadde jeg ikke hatt mulighet i det hele tatt. Derfor blir det skole om dagen og jobb om kvelden. Hadde det ikke vært for at det er mange goder, godt betalt og tilrettelagt for studenter (vi har f.eks rett på fri dagen før eksamen, vi får betalte fridager som kompensasjon fordi vi jobber mye i høytidene og hvis studiene kræsjer med jobben er de flinke til å tilrettelegge slik at man f.eks kan jobbe en annen dag osv) hadde jeg aldri orket. Mvh Yvonne Du er heldig som har så flinke arbeidsgivere! Sånn burde det være overalt hvor man ansetter studenter!
Gjest loren Skrevet 1. juli 2011 #19 Skrevet 1. juli 2011 Som singel student med barn 50% av tida er det ikke mye til overs, men starte skoleåret med rett under 50 000 i buffer, og håper å få spart litt. Vet at jeg nok må bruke noe av pengene på daglige utgifter dessverre, så om jeg ender på ca 30 000 ved endt skoleår er jeg fornøyd med tingenes tilstand
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #20 Skrevet 1. juli 2011 Hohoho, da studerer dere noe helt annet enn meg, for jeg har ikke tid til å jobbe mye ved siden av studiene! EDIT: Ikke sånn ment at noen studier er bedre/verre enn andre, altså. Så ingen blir fornærma på det Tja, jeg studerer et tungt ingeniørstudium med mange realfag. Har ca 14-20t forelsening hver uke + lab. I tillegg så har jeg minst 2 obligatoriske innleveringer pr uke, men ofte flere. Dagene mine varer ofte fra 8-2330 med skole og jobb, og etter jobb så må jeg ofte jobbe til 2-3 på natten for å rekke over alt. jeg jobber bortimot 100%
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå