Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 sparekontoer en bsu og en sparekonto,sparer 1lapp til hver av disse kontoene i månend...så lurte på hvilken konto har dere?hvor mye sparer dere i månend.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 2 sparekontoer en bsu og en sparekonto,sparer 1lapp til hver av disse kontoene i månend...så lurte på hvilken konto har dere?hvor mye sparer dere i månend.?

Skrevet

Kapitalkonto, og sparer når jeg har råd. Alt fra 500 kr til 2-3000 i mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Sparer 20 000 til BSU hver januar, 2000 til sparekonto og 400 kr til aksjefond hver måned

Gjest Consensio
Skrevet

Har sparekonto. Setter ikke inn noe fast beløp hver måned, men setter inn resten etter at regningskontoen er fylt og vi har penger på hver vår konto til andre ting som mat og fritid.

Det kan være alt fra 500kr til 5000kr inn på sparekontoen alt ettersom.

Skrevet

Jeg har ikke et eget kontor der jeg sparer, nei.

• Liker 6
Gjest Spinell
Skrevet

Har sparekonto og trekker en fast sum til den hver måned. På lønningsdagen overfører jeg det som måtte være igjen fra forrige månedslønn på sparekontoen også.

Hadde BSU tidligere, men den tømte jeg og betalte ned på huslånet da jeg ble for gammel til BSU.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere sparekonti.

- To konti hvor jeg sparer i fond (en langsiktig med tanke på pensjon og en med kortere sparehorisont. Sparer totalt 1300,- på disse kontiene hver måned)

- BSU (sparer maksbeløpet hvert år)

- Vanlig sparekonto (når jeg får lønn flytter jeg x-antall kroner til felleskonto med min samboer, overfører til fondssparingen og betaler månedens regninger og flytter deretter resten av lønnen til sparekonto med unntak av kr 3000,- som er lommepenger den måneden. Er det penger igjen på konto når neste lønn kommer så flytter jeg det over på sparekontoen. Enkelte måneder må jeg overføre litt tilbake fra sparekonto hvis det er noe spesielt, men det fungerer greit for meg å gjøre det på denne måten. Tidligere hadde jeg alle pengene på samme konto, og da brukte jeg penger mer ukritisk og mistet oversikten.

Penger på sparekonto bruker jeg i utgangspunktet fritt, men tenker gjennom det og bør ha en forklaring til meg selv på hvorfor lommepengene ikke holdt den måneden. Ønsker ikke å generelt øke forbruket mitt, men enkelte perioder med høye utgifter er ok sålenge jeg vet hva det har gått til)

- Høyrentekonto ("seriøs" sparing som er øremerket viktige ting som huskjøp el. Det skal være noe veldig spesielt hvis jeg skal ta penger ut fra denne kontoen. Hver gang den vanlige sparekontoen bikker 20.000,- så overfører jeg pengene derfra til høyrentekontoen)

Totalt sparer jeg en gjennomsnittlig måned ca 9000,- Jeg har per idag lave utgifter, og forventer at dette beløpet vil hvertfall halveres i løpet av det neste året.

I tillegg har min samboer og jeg to sparekonti felles hvor vi på den ene sparer til ferie/forbruksgjenstander/opplevelser/uforutsatte utgifter osv, og på den andre sparer på lang sikt. Felles sparer vi 3500,- i måneden + overskuddet på felles brukskonto når ny lønn kommer inn.

Samboer sparer også, men han gidder ikke styre med diverse konti og slikt som meg - han har en sparekonto og synes fond er skummelt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke et eget kontor der jeg sparer, nei.

Du skjønner jo hva h*n mener ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høyrentekonto i Norwegian, av alle ting. Har ca 200 000kr der, stapper innpå rundt 5000 i mnd.

Men jeg sparer hardt....

Gjest Tirkes
Skrevet

Har ikke BSU, den forsvant for tre år siden i huskjøp og min faste sparing går til to fondskontoer + høyrente, mest til fond men bittelitt til høyrente (bufferkonto) hver mnd, og det som ellers måtte være til overs forsøker vi å stappe inn på rammelånet på huset.

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr det å spare i fond? Og hva innebærer det?

Skrevet

Du skjønner jo hva h*n mener ;)

lol så ikke den før nå! hehe

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Ehm. Jeg bruker Skandiabanken der. Basically så starter man med å velge risiko - høy gir mest avkastning men.. høy risiko. Jeg har gjennom en økonom-bror fått skreddersydd to mellom/høy risiko pakker. Etter å ha valgt hvilke fond jeg vil spare i, så velger jeg hvor stor andel jeg vil ha i hvert fond. %-vis. Så setter jeg fast sparing på feks 1000 kr til den kontoen. Den deler da ut prosenter til rett fond, kjøper fondsandeler som da kan stige eller synke i verdi.

For å ta penger ut herfra, må jeg selge fondsandeler. Det kan gå noen dager til jeg får mulighet til å bruke pengene. Men sjelden mer enn to-tre i min erfaring. Har kun tatt penger derfra en gang.

De aller fleste banker har nettsider med tilbud om ferdige pakker, du slipper å tenke eller sette deg hardt inn i det, og de har nok sider med mye bedre info enn mitt trøtte hode kan gi.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har desverre helt ræva impulskontroll når det kommer til penger, å alt annet for den saks skyld. har derfor en bankkonto i en bank som er vanskelig for meg å komme seg til fysisk hvor jeg sparer 2000 i måneden. denne kontoen har jeg ikke telefonbank eller nettbank på for da hadde vitsen vært borte om jeg kunne få fatt i pengene enkelt.

når jeg får trygda er den vanligvis borte etter ca 4 timer, så dette ereneste måten jeg kan leve "normalt" på. på mine gamle år + medisinering har jeg i det minste lært meg å betale regninger før jeg drar kortet på noe som helst anna.

gud hva jeg hadde gitt for å klart å få et normalt forhold til penger å sparing!!!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har en sparekonto (høyrente. Ikke noe fast beløp, så de hva som enn blir til overs hver måned - ett sted mellom 1000 og 7-8000 i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Eier hus og bil, så en del "sparing" går i nedbetaling av hus (huset er verdt rundt 1 mill mer enn jeg ga for det nå...)

Har et fast trekk på 1500, i tillegg til 250 til hver av ungene (deres sparekonto som de får tilgang til i forbindelse med at de blir 18) inn på sparekonto hver måned, men setter inn mer dersom jeg har lave utgifter en måned. Har også prioritert å betale raskere ned på studielånet når jeg har ekstra penger (ligger halvannet år foran nedbetalingsplanen)

Har relativt oversiktelig økonomistyring, så pleier å ha en del på brukskonto også

AnonymBruker
Skrevet

Kontor?

Gjest Badabing
Skrevet

Sparer 2000 til sparekonto hver måned, men 1000 av dem går til studielån hver 3 mnd. Burde vel spart noe mer, men betaler ned på lån i stedet. BSU er brukt til hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...