AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Jeg har dessverre ikke klart å betale to avdrag på studielånet. Høye strømregninger i vinter tok knekken på økonomien min. Jeg går på AAP og har brukt opp alle mulighetene for betalingsfritak. Jeg skyldte 15.000 kr og har nå betalt 9.000 den siste måneden. (Skattepenger og ikke skatt på utbetaling fra nav). Jeg skylder fortsatt 6.000. Noen som har opplevd dette? Hvordan stiller det seg med en nedbetalingsordning? Hva når du har betalt ned alt blir det da overført tilbake til Lånekassa? Er litt redd her fordi jeg har verdier knyttet til eid bolig, men det er jo ingenting som kommer meg til gode før jeg selger. Er redd for å miste boligen. Siden jeg går på AAP så er det heller ikke bare å jobbe ekstra for å få inn kroner. Jeg føler meg rimelig låst her. Tar i mot all erfaring og råd.
Gjest Tirkes Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Jeg klarte å vimse totalt ved flytting for tre år siden og av en eller annen grunn fikk jeg ikke brevene. Jeg er litt "ute av syne ute av sinn"-typen når det kommer til ting som regninger, faste utgifter og økonomi, så jeg tenkte ikke på det. Men da jeg misligholdte andre innbetaling, så fikk jeg trekk på lønna mi. Og DET merka jeg. Jeg ringte til dem og fikk avtale om en nedbetaling. Ta kontakt med dem og forklar situasjonen din. Et studielån kan du hoppe over betalinger på enten 6 eller 8 ganger (lånet blir da forlenget) om jeg ikke tar feil. Men en innbetaling i kvartalet, så kan du teknisk sett utsette hele innbetalingen i ett år og fortsatt ha noen utsettelser igjen - og så kanskje få en liten nedbetalingsplan på månedsbasis på det du skylder? De er mer behjelpelige enn du skulle tro på Statens Innkrevingssetntral. Men håper jeg ikke må ringe dem igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Skrevet 28. juni 2011 TS her. Takk for svar Fint å lese at du hadde en positiv erfaring tross alt. Jeg har brukt mine 12 ganger på betalingsutsettelse. Hatt studielån i veldig mange år. Jeg vet jo i tillegg at det blir like ille i vinter med nye høye strømregninger. Da skal jeg ta å ringe de og høre om mulig løsning. Jeg må innrømme at jeg ga litt opp. Etter å ha betalt skyhøyt for strøm og allikevel frosset og ikke mulighet for betalingsfritak så ble jeg bare likegyldig. Prøvde bare å overleve. Strutsepolitikk funker ikke. Jeg VET det.
Gjest Tirkes Skrevet 28. juni 2011 #4 Skrevet 28. juni 2011 Nei, det gjør ikke det. Men er det noen trøst å vite at vi er flere med strutsepolitikk? Uten en samboer med ryddig sans hadde jeg endt som føljetong på Luksusfellen, helt uten å shoppe som idiot, fordi jeg henter post "Åh, regning. Den legger vi der". Råd til å betale den, men det er sånn usj. Vente litt. Glemme den. Legge ny regning oppå. Få purring på første. Sukk, legge i samme bunken. Pengene ER på konto, det er ikke problemet, problemet er at jeg ikke liker den jobben, gjesper og ser i en annen retning. Tullete. Men det som redder meg er en samboer som freser til meg og tar kodebrikken til nettbanken min og går og ordner opp i ny og ne. Jeg forsøker å skjerpe meg, men har en eller annen regningsbetalingsperre innerst bak venstre øye et sted. Så å stikke hodet i sanden kjenner jeg til. Hadde levd et veldig bra liv med autotrekk på alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå