Gå til innhold

Bør en mann bestemme selv om han vil ha noe med barnet å gjøre?

Les inlegget for nærmere inormasjon  

59 stemmer

1. 1. Bør man mannen få slippe barnetrygd og da aldri se ungen?

• Ja
      23
    • Nei
      37

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Er ikke helt sikker på hvordan dette ligger an, men barnetrygd er vel ikke noe man kan velge, eller?

Vi damer har det jo ganske "enkelt" med å "bare" ta abort hvis vi ikke vil ha ungen.

Men hva med menn?

Synes du en mann bør ha rett til å

enten:

Betale barnetrygd og kunne ha kontakt med ungen

Eller

Slppe å betale barnetrygd, men samtidig miste retten til å ha kontakt med ungen (med mindre ikke dame vil det da)?

Endret av Iah
Videoannonse
Annonse
Gjest Cipheria
Skrevet

Jeg syns de burde få slippe å betale.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det synes jeg ikke.

Si hva man vil om utspekulerte kvinner, men til syvende og sist er det barnet det går ut over!

Edit: Svaret mitt er altså til det TS stiller i avstemningen, ikke det TS stiller i emnenavnet, som selvfølgelig mannen skal få lov til å bestemme selv.

Endret av Serenity88
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man først knullet på seg en unge får man betale for den også, samt ta seg tid til å bli kjent med avkommet sitt.

Gidder man ikke det, får man heller bruke kondom, sterilisere seg eller avstå fra sex.

Sex kan være en risikosport, når skal folk innse det?

• Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, dette er to ulike tema.

Han har bidratt til å skape et liv, og det må han ta konsekvensen av økonomisk.

Det finnes kun en måte å være sikker på at man ikke skaper ett liv, det er å være avholden, det nest beste er å bruke kondom.

Det valget han faktisk har, er om han vil være delaktig i barnets liv, eller å utelukkende være en "spermdonor", men dette valget har ingenting med økonomisk bidrag å gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Mannen kan fint velge om han vil ha kontakt eller ei, men han er ikke mye til mann om han ikke står for det som har skjedd. ;)

Når det gjelder bidrag så må han jo betale samme hva, for hvordan kan en bestemme hvem som skal betale eller ei?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut til at en del glemmer at det er en uskyldig part i det her. Barnet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

...og mannen.

• Liker 3
Skrevet

Det er så mange ting som er merkelige med innlegget ditt. For det første; På hvordan måte er abort "enkelt"? Abort kan gi både fysisk og psykiske påkjenninger og skader.

Og for det andre; Om menn ikke ønsket det barnet burde de vært mer forsiktig med hvem de hadde sex med og hvilket prevensjonsmiddel som ble brukt. Skulle dog uhellet være ute og enten prevesjonsmiddel sviktet, eller fyren ble lurt, syns jeg ikke det skal være opp til barnefar å velge om han vil være en del av barnets liv eller ei. Et barn trenger sin far og faren trenger barnet selv om at faren kanskje ikke vet det selv eller vil innrømme det.

Den eneste "utveien" jeg kan være enig i er hvis barnefar har blitt lurt av moren til barnet. Da snakker jeg f.eks. om at moren til barnet har sagt at hun bruker p-piller når hun ikke gjør det, og faren var i et kortvarig forhold med moren evt. bare ett samleie. Da hadde det vært greit hvis far kunne fraskrive seg alt ansvar, også økonomisk.

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

Mannen betaler ikke barnetrygd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke barnets rett å få vite hvem faren er? Ift alt fra slekt og familie til sykdommer, arvelige tilstander osv. Dersom et barn blir født på denne måten så er det sikkert fint for faren å kunne fraskrive seg alt, slippe å betale, og ikke ha en bekymring i verden. Men hva skal moren fortelle barnet? "Beklager vennen min, men faren din har fraskrevet seg ansvar for deg, så jeg får ikke fortelle hvem det er, og du får ikke møte ham eller resten av slekten".

Jeg skjønner at man kan være bitre på damenr/jenter som bærer frem et barn mannen ikke har ønsket, men det er ikke barnets feil! Og mannen bør, som de andre nevner her, stå til ansvar for hva han har gjort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange ting som er merkelige med innlegget ditt. For det første; På hvordan måte er abort "enkelt"? Abort kan gi både fysisk og psykiske påkjenninger og skader.

Det er ikke enkelt. Derfor jeg skrev "enkelt" og "bare".

Uansett, damer har det nok et hakk lettere for mannen har ikke så mye å si.

Men å påstå at abort er enkelt mente jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er en uskyldig part oppi dette, og barnet skal ikke trenge å lide for at det tilfeldigvis har to idioter til foreldre. Eller forsåvidt, barnet kommer til å lide for det uansett, men man kan jo prøve å begrense skadene likevel.

Selvsagt bør far betale barneBIDRAG (ikke barnetrygd, det er noe alle får fra staten), såfremt han har vært med på sex frivillig. Sex KAN føre til graviditet, det vet vel alle. Og vet man ikke det så burde man vel strengt tatt ikke være moden nok til å ferdes alene rundt i verden og risikere å bli foreldre uønsket.

Jeg synes også egentlig at far bør ha jevnlig kontakt med barnet, såpass ansvarsbevisst burde fyren kunne være når han er gammel nok til å ha sex. Men hvis fyren er en dott som vil frasi seg ansvaret fordi "jeg ville ikke bli pappa" (har man sex så KAN det bli barn av det!) så er det kanskje til barnets beste å ikke ha noe kontakt med en sånn ussel person. Hvordan skal man egentlig vite hvem som har rett, mor eller far? Mor kan lyve om prevensjon, eller far kan lyve om at mor løy.

Og i tilfeller der dama har lurt mannen så synes jeg dobbelt synd på barnet, fordi:

1: Barnet får en far som ønsker at barnet aldri ble født.

2: Barnet får en mor som er slu nok til å lyve om viktige ting som prevensjon.

Stakkars barn!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er dypt urettferdig at en mann skal måtte betale for et barn som ikke er ønsket. Og mødre som lyver om prevensjon bare for å få sæd av mannen burde vært tvangssterilisert og tvunget til abort.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er feil at et barn som er uønsket skal måtte bli født.

• Liker 2
Skrevet

I takes two to tango. Hvorfor skal mannen bare kunne stikke av fra ansvaret?

Saken er enkel. Hvis en mann ikke kan ta ansvar for sine handlinger, så kan han la være å ha sex. Det kan godt være at det ikke passet særlig for kvinnen heller å ha barn, men hun velger å ta ansvar for hva hun har gjort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at det ikke passet særlig for kvinnen heller å ha barn, men hun velger å ta ansvar for hva hun har gjort.

Or not... Tror nok det er flere kvinner som tar abort enn menn som ikke vil ha noe med ungen å gjøre... Og hvorfor snakker du som om kvinnen alltid tar ansvar? De kan være like umoralske og drittsekker de og avskrive seg ansvaret ved å ta abort.

• Liker 2
Skrevet

Or not... Tror nok det er flere kvinner som tar abort enn menn som ikke vil ha noe med ungen å gjøre... Og hvorfor snakker du som om kvinnen alltid tar ansvar? De kan være like umoralske og drittsekker de og avskrive seg ansvaret ved å ta abort.

Men i denne situasjonen, altså der kvinnen er gravid og bestemmer seg for å ha barnet, tar hun ansvar.

Når sa jeg at kvinnen alltid tar ansvar? Jeg har aldri sagt at kvinner ikke kan være umoralske drittsekker. Jeg vet at de kan være det.

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er hovedgrunnen til at kvinner tar abort? Jo , mannen vil ikke ha barn.. Såeh..

• Liker 1
Gjest Cipheria
Skrevet

Men i denne situasjonen, altså der kvinnen er gravid og bestemmer seg for å ha barnet, tar hun ansvar.

Når sa jeg at kvinnen alltid tar ansvar? Jeg har aldri sagt at kvinner ikke kan være umoralske drittsekker. Jeg vet at de kan være det.

Noen tar ansvar nettopp når de tar abort.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...