AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Hei! Jeg har søkt på skole til høsten og i frykt for å bruke skattepengene mine på tull, vil jeg kjøpe skolebøkene allerede nå. Det som er problemet er at jeg ikke aner om jeg kommer inn. Jeg sjekket tallene på samordna opptak sine sider. Der står det at det studiet jeg har på førstevalg har 70 ledige studieplasser, 41 førstevalgssøkere og 130 søkere til sammen. Kan jeg regne med å få en studieplass da jeg er en av de som har det som førstevalg?
Gjest Thessie! Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Det vil jeg tro. Får ikke alle som har det som 1.valg plass så lenge det er nok plasser da? Jeg har i hvertfall alltid trodd det
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Skrevet 28. juni 2011 Det vil jeg tro. Får ikke alle som har det som 1.valg plass så lenge det er nok plasser da? Jeg har i hvertfall alltid trodd det Det er det jeg å håper. Da tror jeg at jeg bare begynner å kjøpe bøker nå..
Amarinda Skrevet 28. juni 2011 #4 Skrevet 28. juni 2011 Det spørs jo hvordan snittet ditt er, du kan jo sammenligne det med snittet som var i fjor.
La Luna Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 Det vil jeg tro. Får ikke alle som har det som 1.valg plass så lenge det er nok plasser da? Jeg har i hvertfall alltid trodd det Nei, det gjør de ikke. Si for eksempel at TS har 4 i snitt. En annen, som har dette studiet som andrevalg, har 5 i snitt. Men, på førstevalgstudiet til den andre, er det 5,5 i snitt, og personen kommer derfor ikke inn der. Da blir denne andre prioritert foran TS, fordi h*n har høyere snitt enn TS. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Åh.. hmh, da får jeg vell bare vente til i juli som mange andre..
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #7 Skrevet 29. juni 2011 Er jo bare å plassere pengene på en annen konto mens du venter.. 1
Gjest Solsmil Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 (endret) Nei, det gjør de ikke. Si for eksempel at TS har 4 i snitt. En annen, som har dette studiet som andrevalg, har 5 i snitt. Men, på førstevalgstudiet til den andre, er det 5,5 i snitt, og personen kommer derfor ikke inn der. Da blir denne andre prioritert foran TS, fordi h*n har høyere snitt enn TS. jeg tror ikke det er slik det fungerer. de som har valgt studiet som førstevalg, blir prioritert før de som har det som andrevalg Endret 20. august 2011 av Solsmil
Judge Judy Skrevet 20. august 2011 #9 Skrevet 20. august 2011 jeg tror ikke det er slik det fungerer. de som har valgt studiet som førstevalg, blir prioritert før de som har det som andrevalg Det vil jeg gjerne se en kilde på. Selv om TS sikkert har fått svar på om hun kom inn på studiet nå, og kjøpt eventuelle bøker.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #10 Skrevet 21. august 2011 jeg tror ikke det er slik det fungerer. de som har valgt studiet som førstevalg, blir prioritert før de som har det som andrevalg Det stemmer ikke. Det er karaktersnittet ditt som avgjør, og så kommer du inn på det høyest rangerte studiet av dem du har valgt hvor du også har karakterene til å komme inn. Tenk om det var slik du sier, om man da for eksempel manglet et par poeng poeng på å komme inn på medisinstudiet man hadde som førstevalg (og dermed hadde over 60 poeng), skulle man så for resten av studiene man søkte på så rangeres bak dem som hadde de studiene som førstevalg, uavhengig av om de hadde færre poeng? Da risikerte man for eksempel å ikke komme inn på sykepleierstudiet som krevde 40 poeng, selv om man satt der med 60 selv. Og hva når et studium har flere førstevalgssøkere enn plasser? Hva skjer så med dem som ikke kommer inn hvis de skal rangeres bak alle andre på de andre studiene, uavhengig av poengsum? Det er åpenbart at et slikt system ikke kunne fungere, er det ikke? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå