Gå til innhold

Moms på ting som er sendt som gave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte et par skinnsko (Dr. Martens) i gave til en venninne, fra deres nettbutikk, fikk det sendt hjem til henne som gift. Det ble levert med DHL. To uker senere fikk hun en regning i posten fra DHL med moms og fortollingsutgifter. What? Trodde når man sendte ting som gave så slapp man alt sånt? Og at de sender regningen på det til henne?! Hun skal jo ikke betale for en gave hun har mottatt!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Verdi over 1000 kroner vil jeg anta?

Det er grensen for å slippe mva på import av gave. For varer som ikke er gave er grensen 200 kroner.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, verdi på 600kr inkl. frakt.

Hilsen TS.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er sendt fra et firma, er det ikke gave så lenge du har bestilt og betalt den.

Isåfall må det merkes som vareprøve eller verdien oppgis til under 200 kr om man skal slippe moms og evt toll.

Gaveregelen er på under 1000 kr, men fungerer slik at dersom din tante i Amerika vil sende deg noe, er 1000 kr grensen, men om du som bor i Norge vil sende noe fra en utenlandsk nettbutikk til din venninne som også bor i Norge, er grensen 200 kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta inn gaven selv over grensen eller få det i gave fra en privatperson for at det skal telle ja.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg kjøpte et par skinnsko (Dr. Martens) i gave til en venninne, fra deres nettbutikk, fikk det sendt hjem til henne som gift. Det ble levert med DHL. To uker senere fikk hun en regning i posten fra DHL med moms og fortollingsutgifter. What? Trodde når man sendte ting som gave så slapp man alt sånt? Og at de sender regningen på det til henne?! Hun skal jo ikke betale for en gave hun har mottatt!

Det skal ikke være fortollingsutgifter på sko? Trodde sko var fritatt toll, men det blir lagt moms til. Mulig jeg er gal.

Uansett, dersom nettbutikken skrev "Innhold: Sko" og la ved en invoice eller tollpapirer som beskrev innholdet og "Sko" og verdien, så blir momsen regnet ut. Jeg tror man KAN bestille ting som gave via en tredjepart, men da må du vite at avsender merker pakken med "Gift" opp og ned og i mente.

Men dersom den var merket med gave, verdien var OK... kanskje du kan ta kontakt med tollen eller DHL eller den som har utstedt moms og tollregningen til venninnen din å spørre? Feil skjer jo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde "gift" var når man bestilte det til noen andre, jeg... :sjenert: Aldri hatt problemer med moms før når jeg har bestilt gaver til andre slik, men det har ikke blitt levert med DHL før da...

Men jeg synes fortsatt det er ganske feil at HUN ble tilsendt regninga?!!!

Skrevet

Jeg trodde "gift" var når man bestilte det til noen andre, jeg... :sjenert: Aldri hatt problemer med moms før når jeg har bestilt gaver til andre slik, men det har ikke blitt levert med DHL før da...

Men jeg synes fortsatt det er ganske feil at HUN ble tilsendt regninga?!!!

Du kan ikke bestille til andre nei, men må ta det med inn i landet selv, eventuelt kjøpe fra en butikk, pakke om og bruke deg selv som avsender.

Når det gjelder ditt spørsmål var jo alternativet å sende fakturaen til selskapet skoene var kjøpt av - det er jo de og venninna di som er part i denne forsendelsen selv om det er du som har bestilt. Og det er da selvsagt ikke de som skal betale...

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Tror nok de fakturerer mottaker, tollen i Norge har neppe innsyn over hvem som har bestilt dersom du betalte med VISA og kun hennes adresse ble oppgitt. Men kontakt DHL eller tollen, alt ettersom hvem som fakturerte henne. :)

Endret av Tirkes
  • Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Aner jeg et forsøk på å finne et smutthull i 200-kronersregelen?

AnonymBruker
Skrevet

Aner jeg et forsøk på å finne et smutthull i 200-kronersregelen?

Hadde det vært det, ville jeg vært så ærlig at jeg sa det... :roll:

Hilsen TS.

Skrevet (endret)

Gaveregelen gjelder vel bare når giver befinner seg i utlandet. Hadde det vært så lett som at man bestiller som gave for å unngå 200-kroners regelen hadde vel alle gjort det.

Endret av Rayanne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke prøvd å omgå noen regler! Jeg har faktisk kjøpt en gave til venninnen min! Hvorfor har man da mulighet til å få tilsendt ting fra nettbutikker som "gift" da, om gave-reglene kun gjelder om man drar i en butikk i utlandet og kjøper det fysisk selv?

Skrevet

Den muligheten er vel der for å ha et system på når betaler og mottaker ikke er samme person. Stod navnet ditt i fraktbrevet, eller bare venninnen sitt?

Gjest Spinell
Skrevet

Hadde det vært det, ville jeg vært så ærlig at jeg sa det... :roll:

Hilsen TS.

Vel og bra det, men ingen her kjenner deg, og kan dermed ikke vite om du er av den ærlige eller av den sleipe typen.

• Liker 1
Skrevet

Vel og bra det, men ingen her kjenner deg, og kan dermed ikke vite om du er av den ærlige eller av den sleipe typen.

Så du tror automatisk at folk har uærlige hensikter? Vakker egenskap...

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Så du tror automatisk at folk har uærlige hensikter? Vakker egenskap...

Det var vel en aldri så liten feilslutning der. For øvrig er vel det du viser til en omtrent like vakker egenskap som å tillegge folk meninger de ikke har ytret ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde det var slik at du bare slapp moms på gaver hvis du selv er bosatt i utlandet og sender/kjøper derfra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...