Gå til innhold

Reise til Antalya, Tyrkia.

Sommerdans

Anbefalte innlegg

I begynnelsen av august reiser kjæresten og jeg til Antalya, Tyrkia. Noen som har vært der?

hvordan var det?

Noen anbefalinger til hva vi kan drive dagene med, utenom solslikking og bading?

Gleder meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var der med mannen, vi bodde på et lite hotell i sentrum med svømmebasseng i bakgården. Hadde det fint. Vi gikk endel rundt i byen (men når det var som varmest midt på dagen, var det bassenget som lokket mest), spiste på koselige restauranter, etc. En dag tok vi trikken til den stranda som ligger nærmest byen (et par km vest for byen tror jeg?) - det var en fin tur, selv om stranda for meg var litt steinete. Ta med badesko! Der var det mange som badet, lokalbefolkningen, kvinner som plumpet uti med masse klær og sjal på hodet, etc. Anbefales å ta en tur dit, spesielt pga at det er så lettvint å komme seg dit med trikken.

Vi tok også en dagstur med buss (fant en vanlig rutebuss) til den laaaange sandstranda litt lenger unna byen. Det er en mer turistisk strand med mange strandpaviljonger og sand og parasoller. Da vi var der var det veldig få andre der (i begynnelsen av august) av en eller annen grunn. Men det var herlig å vasse langs strandkanten i den fine sanda, og det er også en fin dagstur.

Det jeg husker som den fineste opplevelsen, derimot, var da vi tok en dagstur med båt. I havna i sentrum er det MANGE små båter som frakter turister på dagstur rundt omkring i øylandskapet. Det er bare å gå ned på havna så kan dere velge og vrake. På båten kan man kjøpe drikke og snacks, og man får servert et middagsmåltid. Så ligger man der og nyter livet en hel dag, med innlagte badestopp på spesielt egnede steder.

Jeg var gravid da vi var der, så vi testet ikke ut nattelivet på pub/nattklubb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer til å slite veldig med varmen hvis du synes 22 grader er varmt. Jeg har vært i syden med 40 grader en gang og drar aldri til Hellas/Tyrkia om sommeren igjen. Det føles akkurat som å være inne i en ovn. Jeg lå under en parasoll hele tiden mens vi var på stranda, ellers satt jeg i skyggen på strandkafeen. Bare det å gå 200 meter bort i gata for å kjøpe mat var helt uutholdelig. Det var helt uaktuelt å gjøre/oppleve noe om dagen. Det var en befrielse hver gang sola gikk ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer til å slite veldig med varmen hvis du synes 22 grader er varmt. Jeg har vært i syden med 40 grader en gang og drar aldri til Hellas/Tyrkia om sommeren igjen. Det føles akkurat som å være inne i en ovn. Jeg lå under en parasoll hele tiden mens vi var på stranda, ellers satt jeg i skyggen på strandkafeen. Bare det å gå 200 meter bort i gata for å kjøpe mat var helt uutholdelig. Det var helt uaktuelt å gjøre/oppleve noe om dagen. Det var en befrielse hver gang sola gikk ned.

Denne ble hvis postet i feil Tyrkia-tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der med mannen, vi bodde på et lite hotell i sentrum med svømmebasseng i bakgården. Hadde det fint. Vi gikk endel rundt i byen (men når det var som varmest midt på dagen, var det bassenget som lokket mest), spiste på koselige restauranter, etc. En dag tok vi trikken til den stranda som ligger nærmest byen (et par km vest for byen tror jeg?) - det var en fin tur, selv om stranda for meg var litt steinete. Ta med badesko! Der var det mange som badet, lokalbefolkningen, kvinner som plumpet uti med masse klær og sjal på hodet, etc. Anbefales å ta en tur dit, spesielt pga at det er så lettvint å komme seg dit med trikken.

Vi tok også en dagstur med buss (fant en vanlig rutebuss) til den laaaange sandstranda litt lenger unna byen. Det er en mer turistisk strand med mange strandpaviljonger og sand og parasoller. Da vi var der var det veldig få andre der (i begynnelsen av august) av en eller annen grunn. Men det var herlig å vasse langs strandkanten i den fine sanda, og det er også en fin dagstur.

Det jeg husker som den fineste opplevelsen, derimot, var da vi tok en dagstur med båt. I havna i sentrum er det MANGE små båter som frakter turister på dagstur rundt omkring i øylandskapet. Det er bare å gå ned på havna så kan dere velge og vrake. På båten kan man kjøpe drikke og snacks, og man får servert et middagsmåltid. Så ligger man der og nyter livet en hel dag, med innlagte badestopp på spesielt egnede steder.

Jeg var gravid da vi var der, så vi testet ikke ut nattelivet på pub/nattklubb.

Tusen takk for fint svar! Dagsturer er nok noe vi også vil gjøre. Men da tenker jeg at vi kan få informasjon og hjelp til booking av resepsjonen.

Vet du om det er mulig å ta båt til ei øy eller en annen by fra kaien i Antalya? Det hadde vært gøy å se litt andre områder også.

Vi skal bo i Side (gamlebyen i Antalya). Har hørt at det er mye å se der - dvs. gamle bygninger og minnesmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint svar! Dagsturer er nok noe vi også vil gjøre. Men da tenker jeg at vi kan få informasjon og hjelp til booking av resepsjonen.

Vet du om det er mulig å ta båt til ei øy eller en annen by fra kaien i Antalya? Det hadde vært gøy å se litt andre områder også.

Vi skal bo i Side (gamlebyen i Antalya). Har hørt at det er mye å se der - dvs. gamle bygninger og minnesmerker.

Du må ikke blande Antalya-by og Antalya-provinsen. Side er en egen by i Antalya-provinsen.

Fra flyplassen i Antalya, og Antalya By er det 7 mil til Side. Havnen i Antalya er derfor et stykke unna dere i Side!

I alle tre byene Antalya, Side og Alanya (som alle ligger i Antalya provinsen) finnes det gamleby-områder. I Antalya heter gamlebyen Kaleici.

Endret av Cava Queen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok i byen Side du skal bo Sommerdans. Jeg ser at Anonym her har gitt deg tips som om du skulle bo i provinshovedstaden Antalya. Antalya er også navnet på et ganske stort område. Jeg var sist ti Alanya (som også ligger i denne provinsen) men det er 14 mil fra Antalya by til Alanya....

Uansett. Side har en gamleby, og du finner gammelt amfi og masse ruiner. Den nye byen med hotell og sånn har liksom bygd seg rundt. Dessverre så er gamlebyen i Side veldig preget av desing.kopi.butikkene. Det henger fake Louis Vuitton vesker, Moods of Norway t-shorter og Bjørn Borg underbukser oppover enhver husfasade. Så du glemmer nesten at du er i en gamleby (dette gjelder i Alanya også).

men Side er en mye mindre by en Alanya og er for en bitteliten by å regne i forhold til byen Antalya.

Båter til noe øyer tror jeg ikke du finner. Men i havna i Side går det sånne dagstur båter nedover kysten. De går hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sånne missforståelser er godt å finne ut av! :sukk:

Tusen takk! :)

Tror jeg må gjøre researchen litt bedre!

Jeg så litt på utflukter med Tyrkiareiser (http://www.tyrkiareiser.no/reiser/reisemal-og-hotell-1-5/side-3-13/Utflukter-fra-Side-3-308.html).

Vet dere om dette bare er for reisende med tyrkiareiser, eller kan vi som ikke reiser med dette selskapet også melde oss på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det der er Tyrkiareiser sine egne utflukter, som deres reisende kan benytte seg av.

Men hvem reiser dere med? De fleste av de utfluktene der er jo vanlige for alle reiseselskapene (hamam - tyrisk bad - trenger du ikke bestille som utflukt. Mulighetene er overalt og du fikser det lett på egen hånd!)

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg finner nok ut av det :-)

Jeg syns det er kjempegøy å planlegge reiser, finne ut av hva som er å se osv.

Kjæresten derimot, blir lettere irritert når jeg drar fram reiseguiden hver gang jeg har mulighet for det :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser med Ving. Kanksje jeg skal sjekke ut hva de har å tilby ;-)

Det er jo bare å trykke herdet så kommer du til Vings utflukter fra Side. I innlegget mitt over hadde jeg lagt til linker for de forskjellige charterselskapens utflukter også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...