shoppedilla Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Hei:) Pga samlivsbrudd sa jeg opp jobben min da jeg har kontrakt på veldig få timer og fikk 100% stilling et annet sted. Noe jeg virkelig kommer til å trenge nå! Det er også en jobb som er ganske langt unna så det blir til at jeg flytter. Jeg ga beskjed til sjefen min før jeg viste om jeg fikk den andre jobben at jeg var på utkikk etter ny jobb med en større stillingsprosent da jeg viste de ikke kunne tilby meg noe mer. Et par dager senere ga jeg beskjed om at jeg hadde fått jobb og at jeg ville komme med oppsigelsen snarest mulig. Etter jeg leverte oppsigelsen har sjefen baksnakka meg og behandler meg som om jeg er helt fersk og ikke kan noe. Merker også at sjefen leter etter feil i det jeg gjør! Jeg har flyttet ut fra min eks og bruker nå nesten en time mer til jobb, noe som ikke lønner seg. Det var likevel mitt valg da jeg ikke kunne fortsette å bo med min eks. I tillegg nekter sjefen meg ferie. Da jeg ga beskjed om at jeg så etter ny jobb sa jeg også at jeg ikke trengte ferie akkurat de to ukene jeg hadde satt opp siden den turen ikke ble noe av, men at jeg ville ha ferie. Da jeg leverte oppsigelsen spurte jeg om jeg kunne få siste uka mi fri, men fikk ikke det heller! Så jeg har ikke fått tatt ut noe ferie heller.. Sjefen kommer også innom jobben uten om sin arbeidstid for å se om jeg gjør jobben min, noe som begynner å bli slitsomt da jeg gjør så godt jeg kan og litt til! Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Jobber hver eneste dag til jeg slutter og er helt utslitt!! Føler sjefen plutselig hater meg og syns jeg er ubrukelig enda jeg har satt inn et ekstra gir for å vise at jeg sluntrer ikke unna bare fordi jeg har sagt opp! Nytter ikke prate med sjefen heller for det har jeg prøvd før og da ble situasjonen værre. Så jeg er bare hyggelig, smiler, takker og alt. Så kommer jeg hjem og vil bare gråte meg i søvn.. Er det dumt å sykemelde seg eller er det grunn for det her? De har tidligere sagt at jeg er gull verdt for arbeidsplassen og at de ikke kan miste meg, men nå føler jeg det er motsatt:(
nattsvermer Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Klipp og lim fra arbeidsrettadvokaten.no Kan arbeidstaker kreve å få avvikle ferie i oppsigelsestiden? Hvis oppsigelsestiden faller sammen med ferieperioden, som gjør at det ikke er tid til å avvikle ferien fra 1. Juni til 30. September, kan arbeidstakeren kreve å få avvikle sin ferie i oppsigelsestiden. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren har ferie til gode som han ikke vil få avviklet i ferieåret med mindre ferien legges til oppsigelsestiden. Dersom arbeidstaker selv sier opp etter 15. august, kan han imidlertid ikke kreve at ferien legges til ferieperioden fra 1. Juni til 30.september. Ser jo nesten ut til at du har krav på ferie Huff, det er så kjip følelse å gå rundt sånn...
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Skrevet 28. juni 2011 Jeg ville sykmeldt meg. Dette er trakkasering /mobbing av arbeidstaker, og jeg kan ikke skjønne annet enn at en lege ser fordelen med å sykmelde deg.
Annikken Skrevet 28. juni 2011 #4 Skrevet 28. juni 2011 Dersom du sykmelder deg kan det i etterkant oppleves som om du bare ga opp. Jeg ville stått løpet ut, uansett hvor jævli. Noen ting føles det bedre i etterkant å ikke ha gitt seg på. Har du krav på ferie, krev den. Nekter sjefen fremdeles, forklar rolig at han/hun ikke kan nekte deg det, og at du kommer til å ta den siste uka, og gi lønningskontoret beskjed om det. Tror ikke sjefen kommer til å gidde å lage noe mer styr over det. Viktigst av alt - gjør jobben din, verken mer eller mindre, oppfør deg korrekt, og la resten av jobben bare drite og dra. Ikke gidd å prøve å imponer noen - bare gjør det som forventes av deg, ikke mer. Avslutt med verdighet fra din side hvertfall. Jeg hører ofte om ansatte som driter i arbeidsstedet med en gang de har sagt opp (og det er uverdig!) men trodde ikke ledelser holdt på sånn i tillegg. Æsj ass. 2
shoppedilla Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2011 Takk for svar. Etter hva jeg har undersøkt så har jeg krav på ferie og har tenkt til å ta opp dette med sjefen. Jeg har jo ikke et ønske om å sykemelde meg og før jeg sa opp så elsket jeg jobben og arbeidsplassen. Var virkelig bare økonomiske grunner til at jeg måtte si opp. Jeg vil heller ikke sluntre unna siste tia, for det er viktig for meg at de ser at jeg fortsatt setter pris på jobben min. Men så er det bare 1,5 år siden jeg hadde vært sykemeldt i litt over 1 år pga jeg var helt utbrent etter en infeksjon. En lege ga meg diagnosen me etter en del tester og på bakgrunn av at flere på morssiden har det. Det ble ikke skrevet i jornalen min da jeg fikk ta testen en mnd før man egentlig skal få lov. Dessuten mente fastlegen min at hun skulle få meg tilbake i arbeid noe jeg klarte! Og jeg er veldig stolt over hvor mye jeg har klart. Men jeg kjenner at dette tar på veldig psykisk og jeg klarer så vidt gå tur med bikkja og rydde leiligheten nå. Legen min er selvsagt veldig obs på at jeg ikke må slite meg ut på nytt. Jeg har ordnet meg en legetime i morgen og mamma har pratet litt med legen min da hun er veldig bekymra for helsa mi oppi dette. Har jo bruddet med eksen som tok på veldig også! Han gjorde også sitt for å trykke meg ned psykisk på slutten. Har slitt med både angst og depresjoner på ungdomsskolen så selvom jeg er mye sterkere nå så hender det jo at kroppen sier stopp. Får vel bare se hva sjefen sier om ferie og hva legen bestemmer i morgen. Har prøvd å ta ut egenmelding en gang pga ryggen etter en ulykke, men da fikk jeg beskjed om å få noen til å jobbe for meg. Så da måtte jeg skaffe sykemelding:(
Kjetil E Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Har prøvd å ta ut egenmelding en gang pga ryggen etter en ulykke, men da fikk jeg beskjed om å få noen til å jobbe for meg. Så da måtte jeg skaffe sykemelding:( Det høres ut som en sjef/arbeidsgiver som gir blanke faen i de ansatte og rettighetene deres. Du har faktisk krav på å kunne ta intill 3 dagers egenmelding (forutsatt at du er syk/skadet) slik at du ikke kan gå på jobb. At sjefen krever at DU skal skaffe noen til å gjøre jobben er faktisk ULOVLIG av sjefen å gjøre.
shoppedilla Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. juni 2011 Sjefen er helt håpløs faktisk:( i dag ga jeg sjefen ros for at sjefen hadde tatt å gjort en skikkelig bra jobb med noe. Da fikk jeg et surt og frekt svar tilbake om at det blandt annet var sånn det skulle være! Dette sa sjefen forann en annen ansatt og en person til.. Følte meg skikkelig liten og uverdig noe som helst..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå