AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Heisann, Jeg er bosatt i utlandet men skal ha en fjelltur i Norge sammen med en venn av meg, og trenger hjelp til en detaljert klesliste. Jeg har sett paa ustyrslisten til turistforeningen, men det hadde vaert greit om noen kunne tipse meg om bra merker som ogsaa selges i utlandet (net) 1.Jakke 2.bukse 3.Undertöy 4.regntöy 5.gamasjer 6.fleesejakke 7.t skjorter 8.votter,lue skjerf 9.turstövler etc etc etc Vi har tenkt og gaa opp til galdhöpiggen eller besseggen, hva anbefaler dere? paa forhaand takk!
Jamme Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Hverken Galhøpiggen eller Besseggen krever allverden av avansert utstyr, men det er jo greit å ha noe ordentlig Når det gjelder fjellstøvler ville jeg aldri kjøpt det på nett. Det er veldig viktig at den sitter godt på foten din, og det er umulig å vite om det er tilfellet bare ved å se på størrelsen. Gå i en butikk og prøv. Det er mange bra merker som det bør være rimelig greit å finne de fleste steder i verden, som Scarpa og La Sportiva. Fjellstøvlene bør dessuten gåes inn før turen. Stormberg er et merke som jeg har god erfaring med (vet ikke om det er lett å finne i utlandet). De har blant annet noen veldig gode mikrofleecejakker. Mitt ultimate allround-turantrekk er WoolNet-undertøy fra Aclima og så Stormberg fleece, under en tynn eller tykk vindtett jakke. Dette varmer godt nok på kalde vinterdager, men er allikevel funksjonelt ellers i året, da man enkelt kan ta av et eller flere lag hvis det blir for varmt. Litt i overkant på de varmeste sommerdagene, men de er det jo ikke så mange av her i landet Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke ut utstyrstestene til klikk.no, der er det mye grundig og bra!
Fiol Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Det viktigste, som Jamme presiserer og, er fjellstøvlene. Det er de du skal gå med hele veien, så da er det viktig at de sitter godt og ikke lager gnagsår med en gang. Kanskje lurt å gå et par turer med dem før du går disse to, slik at du slepper vonde støvler og heller kan nyte turen Har gått begge turene selv, og de er helt overkommelige med vanlig jakke og klær. Nå om sommeren tror jeg neppe gamasjer er noe vits heller. Til Galdhøpiggen er det litt snø, men snøen er jo veldig hard. En Bergans eller Stormbergjakke fungerer helt fint som både vindjakke og regnjakke vil jeg si. =) God tur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå