Gå til innhold

Barna er ofte alene. 5 og 8 år gamle.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går var barna alene igjen og min tante dro dit og var sammen med dem noen timer midt på dagen. Mor hadde forsovet seg til barnehage og sfo og dro på jobb uten å varsle mannen sin. Han er barnas far og begynner på jobb før barnehage og sfo åpner. I lunsjen ringte han hjem for å sjekke og det eldste barnet tok telefonen. De var alene og han kontaktet min tante som hadde mulighet til å stille opp i går.

Men dette skjer ofte. Når han kom hjem fra jobb og mor kom like etterpå, tok han det opp med henne. Da ble hun sint og sa at han like godt kunne følge barna i barnehagen. Han har flere jobber og kjørte taxi i går.

De er registrert hos barnevernet etter at de hadde med barna på en fest hos noen venner der det ble tilkalt politi på grunn av voldsbruk. De var selv ikke direkte innblandet, men hadde barna der og klokken var 24 på kvelden. En gang i måneden er de i møte med barnevernet og bv har sagt at om det skjer flere ting, vil de ta barna.

Ekteskapet er preget av avtalebrudd og krangling. Det er mannen som tar seg av matlaging, husarbeid og stell av barna. Mor er ofte på byen med venninner. Han sier at han ikke vil takle å ha omsorgen for to barn ved en skilsmisse. Han er dessuten ikke faren til det eldste barnet. Mor er fra et annet land og de manipulerte med papirer slik at han står oppført som far. Men barnet tror han er pappaen. De manipulerte også med alderen på barnet, som egentlig er ett år eldre enn det som står på fødselsattesten. Det gjorde de fordi det passet med når han var i hjemlandet hennes.

Mor har egentlig fått antidepressiva av legen, men tar medisiner i noen uker, kutter de ut og begynner igjen. Humøret hennes er som en berg- og dalbane. Hun har kastet flasker etter mannen og truet han.

Barna virker glade og harmoniske og er svært knyttet til hverandre. Er det galt å la de være hjemme fra barnehage og sfo når ingen voksne er hjemme med dem? Nå sier en som kjenner foreldrene bedre enn meg at hun vil kontakte barnevernet hvis de etterlater barna alene mens de er borte hele dagen. Hva er riktig å gjøre?

Vil barna bli tatt fra foreldrene eller vil bv sette inn tiltak og hvilke tiltak kan de sette inn i denne situasjonen?

Barna er selvsagt knyttet til og glad i begge foreldrene sine.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I går var barna alene igjen og min tante dro dit og var sammen med dem noen timer midt på dagen. Mor hadde forsovet seg til barnehage og sfo og dro på jobb uten å varsle mannen sin. Han er barnas far og begynner på jobb før barnehage og sfo åpner. I lunsjen ringte han hjem for å sjekke og det eldste barnet tok telefonen. De var alene og han kontaktet min tante som hadde mulighet til å stille opp i går.

Men dette skjer ofte. Når han kom hjem fra jobb og mor kom like etterpå, tok han det opp med henne. Da ble hun sint og sa at han like godt kunne følge barna i barnehagen. Han har flere jobber og kjørte taxi i går.

De er registrert hos barnevernet etter at de hadde med barna på en fest hos noen venner der det ble tilkalt politi på grunn av voldsbruk. De var selv ikke direkte innblandet, men hadde barna der og klokken var 24 på kvelden. En gang i måneden er de i møte med barnevernet og bv har sagt at om det skjer flere ting, vil de ta barna.

Ekteskapet er preget av avtalebrudd og krangling. Det er mannen som tar seg av matlaging, husarbeid og stell av barna. Mor er ofte på byen med venninner. Han sier at han ikke vil takle å ha omsorgen for to barn ved en skilsmisse. Han er dessuten ikke faren til det eldste barnet. Mor er fra et annet land og de manipulerte med papirer slik at han står oppført som far. Men barnet tror han er pappaen. De manipulerte også med alderen på barnet, som egentlig er ett år eldre enn det som står på fødselsattesten. Det gjorde de fordi det passet med når han var i hjemlandet hennes.

Mor har egentlig fått antidepressiva av legen, men tar medisiner i noen uker, kutter de ut og begynner igjen. Humøret hennes er som en berg- og dalbane. Hun har kastet flasker etter mannen og truet han.

Barna virker glade og harmoniske og er svært knyttet til hverandre. Er det galt å la de være hjemme fra barnehage og sfo når ingen voksne er hjemme med dem? Nå sier en som kjenner foreldrene bedre enn meg at hun vil kontakte barnevernet hvis de etterlater barna alene mens de er borte hele dagen. Hva er riktig å gjøre?

Vil barna bli tatt fra foreldrene eller vil bv sette inn tiltak og hvilke tiltak kan de sette inn i denne situasjonen?

Barna er selvsagt knyttet til og glad i begge foreldrene sine.

Dersom det du beskriver over er riktig, så vil eg tru at på lang sikt er det best for barna å få ei pause i fra mora.

Far bør for sin egen del ta begge barna og aldri nevne at han har vært med på svindel om han har et ønske om å ta hand om barna.

Alle kan om dei virkelig vil ha omsorgen for barn aleine. Latskap og egoisme er også ei form for omsorgsvikt.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det du beskriver over er riktig, så vil eg tru at på lang sikt er det best for barna å få ei pause i fra mora.

Far bør for sin egen del ta begge barna og aldri nevne at han har vært med på svindel om han har et ønske om å ta hand om barna.

Alle kan om dei virkelig vil ha omsorgen for barn aleine. Latskap og egoisme er også ei form for omsorgsvikt.

Men hvordan skal far og barn ta pause fra mor hvis ikke mor vil? Forholdet går i bølger, men det er sjelden det er stabilt og rolig mer enn i par dager. Ingen kan råde han til skilsmisse, men kan familien presse han til å være ærlig mot barnevernet? Han blir jo medskyldig når han ikke gjør noe. I går ringte han og fikk tante til å komme dit, men andre ganger er det ingen som kan stille opp. Kan barnevernet legge press på mor i samarbeid med barnehagen slik at barna blir levert i barnehage og sfo? Det er merkelig at barnehage og sfo ikke reagerer, men utad virker familien harmonisk og verken barnehage eller sfo vet at barna er alene hjemme.

Er de gamle nok til å være alene noen timer? De er veldig selvstendige og eldste har egen mobil.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er de selvstendige, de har ikke noe valg, de blir jo etterlatt alene!

Gjest hilde
Skrevet

Det er en del mennesker som ikke skulle hatt barn.. At mor er håpløs er en ting, og om de skiller det må far ta ansvar, bli voksen og skape er trygt hjem for begge barna. Makan...takler ikke å ha ansvar for begge barna ved en skilsmisse, verste jeg har hørt. Som man reder osv..

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er de selvstendige, de har ikke noe valg, de blir jo etterlatt alene!

Far har pratet med tante i dag og har bestemt seg for å ta opp mors fravær med barnevernet. Men jeg vet han kan være utspekulert og lurer på om det bare er noe han sier for å roe ned sine eldre søstre.

Barna er selvstendige og hjelper hverandre. Det er ingen søskenkonflikter og de diskuterer og blir enige når de er uenige. Den eldste har alltid hjulpet den yngste og jeg er bekymret når barn må ta så mye ansvar. Men de er ikke selvstendige bare fordi de er alene. Jeg har vært der mange ganger siden de var babyer og de har tidlig lært å rydde på plass leker, velge hva de skal ha på seg, smøre på skiva og ta av bordet. Ser ikke noe galt i det men er bekymret når de blir overlatt til seg selv.

Mor er fra et land der kanskje synet på hva som er normalt er noe annet.

Gjest hilde
Skrevet

Barn som er så små burde ikke være alene i det hele tatt, kanskje med unntak av at mor eller far bare skal på butikken en liten tur , og maks en time. En åtteåring kan nok være alene litt, men ikke med ansvar for en femåring..

• Liker 1
Gjest Normalfordeling
Skrevet

De er alt for små til å være alene sånn. Den eldste muligens, men ikke med et ansvar for en 5-åring. Her anbefaler jeg at far er ærlig ovenfor barnevernet. Han kan ikke fortsette å dekke over i det uendelige. Han gjør ungene en bjørnetjeneste.

Skjønner ikke hvorfor han mener at han ikke klarer omsorgen for 2 barn. Er da nok av foreldre som blir alene og som bare må trå til. Man klarer mer enn man tror.

Skrevet

Kontakt BV og gjør barna en tjeneste. Barn skal ikke ha det sånn. Hensynet til dem og deres oppvekst veier tyngst.

AnonymBruker
Skrevet

Som barnevernsbarn sier jeg bare EN ting - Ring barnevernet UMIDDELBART og beskriv det som skjer. 5 og 8åringer skal ikke være alene. NO matter what !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...