Pakteren Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Vår familie på to voksne og to barn på 13 og 8 sliter fælt med å få den daglige kabalen til å gå opp. Så mange ting som skjer, så mange plikter, matlaging, husarbeid, familie og venner som skal pleies, jobb og møter, og ikke minst fotballtreninger, barn som skal kjøres hit og dit. Mange avtaler ryker, krangling, rot og kaos. Huskelapper? Tråd på fingeren? Masing og kjefting? Rådsmøter? Tavle på kjøkkenet? Hvordan får dere det til folkens? Glad det snart er ferie!
Gjest Annaires Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Planlegging? Hva med å gjøre klart det som kan gjøres klar til middag dagen før f.eks? Eller utsette middagen til kvelden, å heller ta en skive når dere kommer hjem fra jobb/skole? Eller spise vanlig hverdagsmiddag med venner og barn. Venner som kan bytte på å kjøre til treni g. Fast avtale på annenhver gang. Vaskehjelp. Osv... Ikke planlegge så mange aktiviteter
Soline Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Alle familier er forskjellige så det er ikke sikkert dette funker for deg, men jeg kan jo fortelle om noen av tingene vi gjør som bidrar til at hverdagen glir litt enklere: * Vi har en familiekalender med en kolonne for hvert familiemedlem på kjøkkenet som alle skriver opp avtaler på. Når det kommer månedsplaner så skrives det opp der med det samme. Det samme gjelder årsplanene. De blir skrevet over på kalenderen for hele året med det samme den kommer. (Bruker kalender som går fra august til august i stedet for januar-desember. Funker fint for oss). Vi har også hver vår google kalender som vi deler med hverandre og synkroniserer med telefonene våre. Men det er kalenderen på kjøkkenet som er "sjefen". * Vi har ukesplan for middag for 2 uker om gangen. Har fast dag i uka som er fiskedag, tex-mex dag, pastadag osv. Handler stort annenhver uke og fyller på med frukt og melk etter behov. Etter en stund har vi funnet ut hva som funker og ikke og har nå fire slike to ukers planer som vi rullerer på. Har også laget med handleliste på mobilen til hver ukesplan der jeg kan sjekke av mens jeg handler. Har sortert lista etter hvor varene står i butikken. Da går det fortere å handle. Hver kveld tar jeg ut av fryseren slik at det er klart til å lage mat dagen etter. Når jeg lager middag lager jeg ofte dobbelt opp og putter halvparten i fryseren. F.eks. 2 lasagne er like greit som 1, dobbel porsjon tacokjøtt, dobbelt (eller helst trippelt) med kjøttboller/kjøttkaker. Bruker også frosne grønnsaker mye. Fint med friske grønnsaker, men rekker ikke handle hver dag så jeg tenker at frosne er bedre enn ingen/dårlige grønnsaker. Dette tok litt tid i begynnelsen, men nå angrer jeg ikke. Bruker nesten ikke noe tid på å tenke middag lenger (noe som var et ork før). * Har 9 forskjellige kleskurver (trådstativ) og alle sorterer klesvasken direkte dit. Så setter jeg på en klesvask med det samme jeg kommer hjem fra jobb. Da er det bare å ta alt fra ei korg og putte rett i maskina. Sparer masse tid som jeg før brukte på å sortere skittentøyet igjen og igjen... Prøver å få brettet sammen en klesvask før jeg henger opp den neste så det ikke hoper seg opp. * Hver kveld legger vi fram klær til dagen etter (både til meg og ungene), pakker sekker og legger fram alt som skal være med dagen etter. (Sjekker kalenderen så vi vet hva som skal skje dagen etter.) * Tar en runde om kvelden og rydder bort alt som ikke er der det skal. Har en kurv for hvert familiemedlem i trappa opp til 2. etg der jeg slenger det jeg finner. Så om noen savner noe kan de sjekke der. 1
Gjest tollo Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Alle familier er forskjellige så det er ikke sikkert dette funker for deg, men jeg kan jo fortelle om noen av tingene vi gjør som bidrar til at hverdagen glir litt enklere: * Vi har en familiekalender med en kolonne for hvert familiemedlem på kjøkkenet som alle skriver opp avtaler på. Når det kommer månedsplaner så skrives det opp der med det samme. Det samme gjelder årsplanene. De blir skrevet over på kalenderen for hele året med det samme den kommer. (Bruker kalender som går fra august til august i stedet for januar-desember. Funker fint for oss). Vi har også hver vår google kalender som vi deler med hverandre og synkroniserer med telefonene våre. Men det er kalenderen på kjøkkenet som er "sjefen". * Vi har ukesplan for middag for 2 uker om gangen. Har fast dag i uka som er fiskedag, tex-mex dag, pastadag osv. Handler stort annenhver uke og fyller på med frukt og melk etter behov. Etter en stund har vi funnet ut hva som funker og ikke og har nå fire slike to ukers planer som vi rullerer på. Har også laget med handleliste på mobilen til hver ukesplan der jeg kan sjekke av mens jeg handler. Har sortert lista etter hvor varene står i butikken. Da går det fortere å handle. Hver kveld tar jeg ut av fryseren slik at det er klart til å lage mat dagen etter. Når jeg lager middag lager jeg ofte dobbelt opp og putter halvparten i fryseren. F.eks. 2 lasagne er like greit som 1, dobbel porsjon tacokjøtt, dobbelt (eller helst trippelt) med kjøttboller/kjøttkaker. Bruker også frosne grønnsaker mye. Fint med friske grønnsaker, men rekker ikke handle hver dag så jeg tenker at frosne er bedre enn ingen/dårlige grønnsaker. Dette tok litt tid i begynnelsen, men nå angrer jeg ikke. Bruker nesten ikke noe tid på å tenke middag lenger (noe som var et ork før). * Har 9 forskjellige kleskurver (trådstativ) og alle sorterer klesvasken direkte dit. Så setter jeg på en klesvask med det samme jeg kommer hjem fra jobb. Da er det bare å ta alt fra ei korg og putte rett i maskina. Sparer masse tid som jeg før brukte på å sortere skittentøyet igjen og igjen... Prøver å få brettet sammen en klesvask før jeg henger opp den neste så det ikke hoper seg opp. * Hver kveld legger vi fram klær til dagen etter (både til meg og ungene), pakker sekker og legger fram alt som skal være med dagen etter. (Sjekker kalenderen så vi vet hva som skal skje dagen etter.) * Tar en runde om kvelden og rydder bort alt som ikke er der det skal. Har en kurv for hvert familiemedlem i trappa opp til 2. etg der jeg slenger det jeg finner. Så om noen savner noe kan de sjekke der. Dette er jo flott ut. Ser ut som du har styr på de tingene som ofte gir stress her. Takk for inspirende svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå