Gå til innhold

Hvor mye skal jeg ha i feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha feriepenger fra august ut desember, ett halvt år.

Lønn er 355 tusen i året, fått utbetalt 9000,- det må da være feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Høres litt rart ut med bare 9000kr, men jeg tror nok det enkleste er å ringe økonomiansvarlig og høre :)

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

jeg regna ut at du skal ha 21 477, 50

men man skatter kanskje av feriepengene også?

Endret av NozMonster
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre ikke flink å regne,merker det straffer seg når jeg ikke en gang kan regne slike småting ut, men men jeg får høre med de.

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

siden du bare skal ha en halv årslønn, tok jeg bare 355 000 dele på 2, som er 177 500.

feriepenger er 12,1 prosent, så da blir det 177500 ganger 0,121 som da er 21 477, 50

heheee, leste litt feil..du skal jo ikke ha en halv en en gang.

er det 5 mnd du skal ha for?

Endret av NozMonster
Skrevet (endret)

Det er ikke sikkert at TS har 12% feriepenger. Det kommer an på hvor mange uker ferie

firmaet opererer med. De som har 5 uker ferie har 12% feriepenger.

Dersom det er 4 uker har Ts bare 10,2% feriepenger.

Men hva har du i mndlønn? Er 355000 i årslønn inkl feriepenger eller uten?

Endret av C-girl
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at TS har 12% feriepenger. Kommer an på hvor mange uker ferie

firmaet har.

Dersom det er 4 uker ferie har Ts bare 10,2% feriepenger.

Men hva har du i mndlønn? Er 355000 inkl feriepenger eller uten?

5 uker ferie, 4 sammenhengende.

utbetalt ca 18500, tilsammen før trukket skatt ca 29 tusen

Skrevet

Tror nok du har fått feil ja..

Men ring økonomiansvarlig, så får du nok bedre svar på spm ditt enn hva du får her.

AnonymBruker
Skrevet

Du har definitivt fått for lite. Avhengig av antall ferieukelr skal du ha enten 10.2 eller 12% av feriepengegrunnlaget fra i fjor.

Det trekkes ikke skatt direkte av feriepengene. Det fordeles ut på de resterende 11 månedene av året.

Skrevet

Kanskje de betales ut over 2 måneder?

Gjest Blondie65
Skrevet

Skal ha feriepenger fra august ut desember, ett halvt år.

Lønn er 355 tusen i året, fått utbetalt 9000,- det må da være feil?

Har du oppgitt at du skal ha all ferien slik at du er trukket for 5 uker? Feriepengene er jo - som jeg trodde var alminnelig kjent (men jeg begynner å tvile etter noen år på Kvinneguiden) - istedenfor lønn i ferien. Dvs. at dersom man ikke har full opptjening av ferie så må man heller ikke ta ut hel ferie dersom man ikke har råd til dette for da blir man trukket tilsvarende mindre.

Hvis du trekker fra ferien fra feriepengene vil det stemme sånn ca med 9.000.

Gjest Tirkes
Skrevet

Feriepengene har man da rett på selv om man ikke tar ut ferie? Det skal vel noe til, men sett at man er sykmeldt over tre mnd gjennom sommeren og derfor få føre over ferie til året etter, så har man rett på å få utbetalt feriepengene man tjente opp året før?

Feriepenger skal være skattefrie så sant du ikke får dem utbetalt samme år - noe man som regel må søke om.

*litt usikker*

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Feriepengene har man da rett på selv om man ikke tar ut ferie? Det skal vel noe til, men sett at man er sykmeldt over tre mnd gjennom sommeren og derfor få føre over ferie til året etter, så har man rett på å få utbetalt feriepengene man tjente opp året før?

Feriepenger skal være skattefrie så sant du ikke får dem utbetalt samme år - noe man som regel må søke om.

*litt usikker*

Det er ikke det som er poenget. Det mange ser ut til å ikke forstå er at man ikke får utbetalt lønn når man tar ut ferie. Dvs. 4 uker + 1 dag eller 5 ukers ferie = ingen lønn. Det er feriepengene som skal dekke denne perioden. Har man da dårlig inntjening av feriepenger - f.eks. 5 måneder bare - så går man i underskudd.

Tar man ut ingen ferie fordi man ikke har opptjent denne vil man få ut feriepengene sine uten trekk for ferien.

Endret av Blondie65
Gjest Tirkes
Skrevet

Der er jeg helt enig.

Vår bedrift fordeler også deler av feriepengene i fastlønnen hver mnd, så månedslønnen blir større og totale feriepengepotten blir litt mindre, men totalt utbetalt hvert år blir det riktig.

Tror TS bør sjekke med lønnskontoret hva regnestykket går på og hvordan det blir utbetalt. :-)

Gjest Blondie65
Skrevet

Der er jeg helt enig.

Vår bedrift fordeler også deler av feriepengene i fastlønnen hver mnd, så månedslønnen blir større og totale feriepengepotten blir litt mindre, men totalt utbetalt hvert år blir det riktig.

Tror TS bør sjekke med lønnskontoret hva regnestykket går på og hvordan det blir utbetalt. :-)

Det er IKKE LOV å inkludere feriepengene i vanlig månedslønn. Feriepengene skal utbetales siste måned før ferien. Det vanligste er at feriepengene blir utbetalt i juni - enten med trekk av ferie samme måned eller feriepenger og lønn juni og ingen lønn i juli.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jøss. Da lærer man noe nytt hver dag. Nå har vi ikke noen form for timeslønn da, men fast månedslønning, og feriepengebeløpet er spesifisert. Så det er ikke innbakt og det er en ordning man selv får krysse av for å velge, på lik linje med om man vil ha en eller to månedsutbetalinger, vet ikke om det blir annerledes da?

...jeg er i utgangspunktet fornøyd, jeg.. Ser ikke hvorfor det er så ille?

Skrevet

Uten å kjenne til alle detaljer så er det vrient å gi et eksakt svar, men vi kan ta noen forutsetninger og sette opp et regnestykke.

Vi skulle helst ha visst hva du hadde i feriepengergrunnlag; det står trolig på lønnsslippene du har mottatt tidligere i år. Men hvis du har 355.000,- i årslønn, så blir det ca 29.600,- per måned. Forutsatt at du hadde den samme lønnen i fjor, og jobbet i 5 måneder, så skal feriepengegrunnlaget ditt ha vært omtrent 149.900,-.

Du sier du har 5 uker ferie, da skal du ha 12,1 % feriepenger, hvilket blir ca 17.900,-.

Men, når du nå har fått feriepengene utbetalt, så har du neppe fått vanlig månedslønn på toppen av dette. Ettersom du har 5 uker ferie, så utgjør det faktisk flere dager enn det er i den måneden du har fått trukket månedslønn, så du skal også trekkes for de ekstra dagene.

Lenge siden jeg har jobbet med lønn, men mener å huske at man trekker 4/26 (4 av 26 arbeidsdager) av en månedslønn. Dette utgjør i så fall drøye 4.500,- for deg.

Totalt burde du da få utbetalt 13.350,-. Du må selvfølgelig høre med lønningskontoret for å få klarhet i hvorfor du fikk utbetalt 9.000,-.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Det er en del rot på lønningskontoret som gjør at jeg må spørre andre.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jøss. Da lærer man noe nytt hver dag. Nå har vi ikke noen form for timeslønn da, men fast månedslønning, og feriepengebeløpet er spesifisert. Så det er ikke innbakt og det er en ordning man selv får krysse av for å velge, på lik linje med om man vil ha en eller to månedsutbetalinger, vet ikke om det blir annerledes da?

...jeg er i utgangspunktet fornøyd, jeg.. Ser ikke hvorfor det er så ille?

Hva gjør man med ferien hos dere da? Trekkes den hver måned også eller har dere en måned uten lønn?

Grunnen til at det står spesifisert som ulovlig er at feriepengene skal dekke inntektstapet i ferien. Ikke alle er like gode til å sette av disse pengene og stiller da helt på bar bakke den måneden de blir trukket for ferie.

Gjest Tirkes
Skrevet

Vi har 11 måneder med fastlønn og alle får feriepengene utbetalt den måneden lønn ikke blir utbetalt. En fast ordning. Ville ikke tro det var ulovlig, ettersom vi har en fagforening som er mer lydhør enn damene i Fredrikson Fabrikk her, men man vet jo aldri. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...