Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på å skaffe meg lesebrett, men synes det er vanskelig å få informasjon om hvordan de faktisk virker.

Jeg har hørt at om du kjøper den fra en butikk, så kan du bare kjøpe bøker fra den butikken. Stemmer det?

Hva gjør man med bøkene etter at man har lest dem? Kan man lagre dem på en PC? Er det stor lagringsplass på lesebrettet så man kan ha med seg mange bøker? Dersom man har to lesebrett, kan man ha samme boken på begge?

Noen andre erfaringer som du har lyst til å dele med deg? Er det er godt utvalg av bøker? Jeg tenkte først og fremst å bruke den til pensum-bøker, men også annen litteratur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for artikkelen. Ut ifra den blir konklusjonen å vente noen år til de har fått en bedre løsning. Men jeg vil gjerne høre erfaringer fra flere.

Skrevet
Jeg har hørt at om du kjøper den fra en butikk, så kan du bare kjøpe bøker fra den butikken. Stemmer det?

Det er mulig det er slik med Amazons Kindle, men ellers er det ikke slik. Du kan selv velge hvilken nettbutikk du vil handle fra, og selvsagt også handle fra forskjellige.

Hva gjør man med bøkene etter at man har lest dem? Kan man lagre dem på en PC?

Du har et bibliotek på PCen din der alle bøkene er lagret. Du kan også ha alle lagret på lesebrettet om du vil. Har du iPod? Dette er det samme systemet.

Er det stor lagringsplass på lesebrettet så man kan ha med seg mange bøker?

Ja. Jeg er mest kjent med Sony og Cybook, de har en kapasitet på 300-500 bøker.

Dersom man har to lesebrett, kan man ha samme boken på begge?

Denne er jeg usikker på, men jeg tror det.

Er det er godt utvalg av bøker? Jeg tenkte først og fremst å bruke den til pensum-bøker, men også annen litteratur.

Hittil finnes det ikke så mye norsk sakprosa som e-bok, men på engelsk finnes det selvsagt masse.

Skrevet

Jeg har Amazon kindle, og er strålende fornøyd. Var skeptisk til å gå bort fra papir, men nå ser jeg så mange fordeler med kindle´n min. Kjøper du en Kindle må du kjøpe alle bøker fra Amazon, og derfor er det bare ( ? ) bøker på engelsk. Fordelen som jeg ser det er at du alltid har mulighet til å ta med deg mange bøker når du skal et sted. Skjermen er utrolig behagelig å lese på (den er ikke opplyst, så du kan ikke lese i et mørkt rom), også i solskinn. Du kan laste ned første kapittel av bøkene gratis, så da kan du finne ut om du liker boka før du kjøper den. Du kan bruke internett gratis over hele verden (fungerer dårlig), men du kan jo da også laste ned bøker over alt (fungerer bra). Er det et ord du ikke kan på engelsk flytter du bare markøren til ordet og det slås opp i ordboka. Kindlen er mye lettere enn store tunge bøker, og dermed mye mer behagelig å holde enn papirbøker.

Konklusjon: Jeg er utrolig fornøyd med kindle, det største problemet er at jeg laster ned alt for mange bøker!

Skrevet

Jeg har også Kindle. Var litt skeptisk til å "binde" meg til Amazon, men utvalget er så enormt, og jeg liker godt å lese på engelsk. Foreløpig finnes det jo heller ingen veldig god løsning for norske e-bøker, så jeg synes ikke det er noe tap at jeg ikke kan lese norsk på Kindle. Også er jo bøker skambillig på Amazon - faren er bare som nevnt over her at man laster ned så mye, hehe. Jeg får i hvert fall lest massevis av bøker jeg sikkert aldri ville oppdaget ellers!

Skrevet

Jeg har hørt at de norske forlagene nå har skrevet under en avtale av noe slag nå nylig, så de skal begynne å produsere e-bøker også. :)

Skrevet

Jeg har hørt at de norske forlagene nå har skrevet under en avtale av noe slag nå nylig, så de skal begynne å produsere e-bøker også. :)

Det finnes allerede e-bøker på norsk, men det har hittil vært eldre utgivelser. Nå har forfattere og forlag blitt enige om royalties på e-bøker, og derfor vil også nye bøker bli utgitt som e-bok nå :)

Skrevet

Det finnes allerede e-bøker på norsk, men det har hittil vært eldre utgivelser. Nå har forfattere og forlag blitt enige om royalties på e-bøker, og derfor vil også nye bøker bli utgitt som e-bok nå :)

Det er jo bra. Men har jeg forstått riktig at jeg kan enten kjøpe et lesebrett fra Amazon, og da bare kjøpe e-bøker derfra, eller kjøpe et norsk lesebrett, og da bare kjøpe norske e-bøker?

Skrevet

Det er jo bra. Men har jeg forstått riktig at jeg kan enten kjøpe et lesebrett fra Amazon, og da bare kjøpe e-bøker derfra, eller kjøpe et norsk lesebrett, og da bare kjøpe norske e-bøker?

Hvis du kjøper fra Amazon må også e-bøkene kjøpes på Amazon, ja. Amazon har ingen avtale med norske forlag om distribusjon av norske bøker.

Kjøper du et annet lesebrett, f.eks iPad, får du begge deler. Det er bare Kindle (fra Amazon altså) som er låst mot nettbokhandel. Med andre lesebrett kan du selv velge nettbokhandel, og handle fra forskjellige nettbokhandler hver gang om du ønsker det.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har iPad, og den er ikke noe særlig å lese på. Har vurdert å kjøpe meg lesebrett, og da blir det nok Kindle. En venn har den, og den er helt noe annet enn iPad å lese på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har iPad, og den er ikke noe særlig å lese på. Har vurdert å kjøpe meg lesebrett, og da blir det nok Kindle. En venn har den, og den er helt noe annet enn iPad å lese på.

Kan du utdype hva du ikke liker med Kindle på iPad sammenlignet med Kindle sitt eget lesebrett?

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Kan du utdype hva du ikke liker med Kindle på iPad sammenlignet med Kindle sitt eget lesebrett?

Kindle på iPad er greit, det er å lese på iPaden jeg ikke liker. Den er mer uhåndterlig enn Kindle, og det er bare ikke særlig godt å lese bøker på den, muligens fordi skjermen er så blank? Man kan ikke lese ute, og særlig ikke i sollys. Synes generelt bare at Kindle har mye bedre lesbarhet. Tror det kanskje var Kindle 2 jeg testet forøvrig.

I tillegg synes jeg det er upraktisk med touchscreen på et lesebrett, det blir fort fingeravtrykk.

Edit: Det var Kindle 3 jeg testet.

Endret av Badabing
AnonymBruker
Skrevet

Kindle på iPad er greit, det er å lese på iPaden jeg ikke liker. Den er mer uhåndterlig enn Kindle, og det er bare ikke særlig godt å lese bøker på den, muligens fordi skjermen er så blank? Man kan ikke lese ute, og særlig ikke i sollys. Synes generelt bare at Kindle har mye bedre lesbarhet. Tror det kanskje var Kindle 2 jeg testet forøvrig.

I tillegg synes jeg det er upraktisk med touchscreen på et lesebrett, det blir fort fingeravtrykk.

Edit: Det var Kindle 3 jeg testet.

Ok, takk!

Greit å vite at selve appen er fin. Enig i at skjermen er vel blank til lesing i sollys, da en får masse gjensknn.

Skrevet

Takk for mange bra svar! Så man må ikke ha en Kindle for å kunne handle fra Amazon? Det gjør det jo litt lettere.

Et annet spørsmål: kan et lesebrett brukes til andre ting enn å lese på? Jeg vakler mellom et lesebrett og en iPad. Lesebrett er jo mye mer behagelig å lese på, men jeg ønsker noe jeg kan bruke til å jobbe på også, f.eks. skrive notater o.l.

Skrevet

Takk for mange bra svar! Så man må ikke ha en Kindle for å kunne handle fra Amazon? Det gjør det jo litt lettere.

Et annet spørsmål: kan et lesebrett brukes til andre ting enn å lese på? Jeg vakler mellom et lesebrett og en iPad. Lesebrett er jo mye mer behagelig å lese på, men jeg ønsker noe jeg kan bruke til å jobbe på også, f.eks. skrive notater o.l.

Et lesebrett kan du ikke skrive notater på (annet enn at du på enkelte kan markere passasjer i teksten du leser, og det var vel ikke det du mente?).

En iPad er derfor litt mer allsidig, men det er som en annen her sa at et lesebrett er mer behagelig å lese på. Et lesebrett er ikke en pc, og bruker i stedet elektronisk blekk. Kort forklart går det ut på at hver side blir trykt elektronisk. Derfor er skjermen på lesebrett annerledes - den er mye mattere og den er ikke opplyst (så om du skal lese på lesebrett på senga må du ha leselampe akkurat som når du leser papirbøker).

Også enig med tidligere taler om at touchfunksjon på lesebrett ikke er så praktisk. De tidlige modellene hadde ikke det, men det var noe forbrukere etterspurte - ikke skjønner jeg hvorfor...

Skrevet

Ja, det var det jeg mente.

Jeg f.eks er ikke så veldig interresert i å lese Ibsen på solsenga.

Skrevet

Ja, det var det jeg mente.

Jeg f.eks er ikke så veldig interresert i å lese Ibsen på solsenga.

Ikke nødvendigvis gamle, de hadde en avtale om backlist-bøkene, dvs stort sett de som har kommet i pocketversjon. Utvalget er fremdeles skikkelig elendig og løsningen for kjøp og lagring (bokskya) må være utviklet av pensjonister som har vært på datakurs i to dager. For ikke å snakke om prisen, og det at det er moms på e-bøker. Nå er det forresten moms på e-bøker fra Amazon også.

Jeg har begge løsningene, både Kindle og lesebrett som leser epub. Hvert til sitt bruk. Det er null problem å bruke bøkene om hverandre, selv om det egentlig ikke skal gå an, men det krever litt kunnskaper om hvor ting lagres og generell bruk av programmer, samt evne til å google seg fram til det. Her brukes kindle-bøkene på andre lesebrett, og omvendt. Det gjør jeg med verdens beste samvittighet. Om det er lovlig eller ikke gir jeg en god F i så lenge jeg har kjøpt bøkene, og ikke legger dem ut på piratbukta eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...