Mermaid Blues Skrevet 27. juni 2011 #1 Skrevet 27. juni 2011 Satt i helga og diskuterte med ei venninne om de beste skuespillerprestasjonene vi har sett. Så jeg lurte litt på hva folk her synes (kanskje får jeg noen gode filmtips i samme slengen). Hvem er best, og hvorfor? Hvilken rolletolkning hever seg over alt annet? Fyr
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #2 Skrevet 27. juni 2011 jeg synes Steve Buscemi er knakende god, men hver gang jeg skal bestemme meg for en favorittskuespiller eller bestemme meg for hvilke jeg synes er best, blir jeg bare sittende leeenge og undre. 1
Nuttery Skrevet 27. juni 2011 #3 Skrevet 27. juni 2011 Audrey Hepburn er vel en gjenganger, blir ALDRI lei av hu som skuespiller. Nydelig dame óg!
Leonora8 Skrevet 27. juni 2011 #5 Skrevet 27. juni 2011 Johnny Depp og Charlize Theron er to av mine absolutte favoritter! Elsker Johnny Depps skrudde måte å spille forskjellige roller på! Charlize Theron er fantastisk i Monster og Djevelens advokat!
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #6 Skrevet 28. juni 2011 Veldig glad i Kate Winslet, hun er både allsidig og absolutt nydelig. Alle hennes rolletolkninger føles så ekte! The Reader er fantastisk, mens i The Holiday vil jeg gjerne være bestevenninna hennes. Er også veldig glad Kevin Spacey (American Beauty - need I say more). Av yngre skuespillere syns jeg Evan Rachel Wood er veldig talentfull, noen som har sett King of California? Hun spiller i den med Michael Douglas, en av de rareste og fineste filmene jeg har sett!
Anglofil Skrevet 28. juni 2011 #7 Skrevet 28. juni 2011 Jeg har mange favoritter: * Audrey Hepburn - Ingen over, ingen ved siden av. Et ikon. Rollen som Princess Ann i Roman Holiday er min absolutte favoritt. * Gregory Peck - Fantastisk flink, en virkelig gentleman og passer godt side om side med Audrey Hepburn i Roman Holiday. * Anthony Hopkins - Dyktig med en fantastisk innlevelse. Han har mange flotte rolletolkninger, men noen favoritter er hans roller i The Remains of the Day, Shadowlands og The Silence of the Lambs. * Emma Thompson - "Ekte", gir mye av seg selv. Jeg elsker å se henne i rolle som Miss Kenton i The Remains of the Day, det formelig gnistrer av Thompson og Hopkins. Herlig! * Colin Firth - Klassisk og profesjonell. Han er stilig og aldri voldsom. Mr Darcy er jo en selvfølge å nevne, men jeg synes han også passer bra i en film som Bridget Jones's Diary. * Renée Zellweger - Sjarmerende og søt. For meg en skikkelig feel-good-skuespiller, hun er herlig som Bridget Jones. * Penelope Keith - Ei skikkelig dame med en god porsjon humor. Jeg elsker å se henne i komedier. To the Manor Born må vel være noe av det beste laget på tv, og Keith får meg til å knekke av latter. * Paul Eddington - Morsom, tørr humor. Samtidig skjulte det seg alltid noe mer i han, følte jeg, og The Good Life sammen med Penelope Keith fikk man virkelig sett hva han var laget av, samme med Yes, Minister/Yes, Prime Minister. * Kate Winslet - Ben i nesa, ei dame med mange talenter og som samtidig ikke er redd for å stå for den hun er. En dame jeg beundrer. Og ja, litt cheesy, men jeg kan ikke noe for at jeg synes hun er fantastisk i Sense & Sensibility. * Julie Andrews - Mulitalent med vakker stemmer. Sound of Music er og forblir en favoritt. * Humphrey Bogart - Røff og tøff. Sammen med Bacall forblir han en man alltid vil huske, spesielt med tanke på filmer som To Have and Have Not, Key Largo osv. * Dame Judi Dench - Ikke bare er hun morsom i en rekke komiserier, hun er virkelig en dyktig skuespiller. Hun er nærmest en institusjon i seg selv. Katherine Hepburn Utover de jeg har nevnt her vil jeg bare nevne at jeg også er en fan av skuespillere som * Rock Hudson, Tom Hanks, Toby Stephens, Ruby Wilson, Michael Kitchen og Barbara Steisand. Mvh Yvonne
Jellybean78 Skrevet 28. juni 2011 #8 Skrevet 28. juni 2011 Marlon Brando selvfølgelig, han er jo den som nærmest oppfant 'method acting'. Beste rolleprestasjonen jeg har sett i en film er Brando i Gudfaren,og tro meg jeg har sett mye film,det er ikke noen amatørmening jeg farer med her... De stiftet en skuespillerskole etter teknikken til Brando, har også lest at borte i Hollywood bruker de Brando nærmest som en 'yardstick' for å måle skuespillere etter. Foruten han elsker jeg Al Pacino,Robert de Niro,Jack Nicholson, Meryl Streep,Christopher Walken,Anthony Hopkins og Daniel Day-Lewis. Kun det faktum at en av disse er med på rollelisten i en film er nok til at jeg tar meg bryet med å se den. Se filmen 'There will be blood' for å oppleve en sann kunstner 'in action'.Daniel Day-Lewis har en nærmest fanatisk dedikasjon til skuespillerrollene sine.
Chiyo Skrevet 28. juni 2011 #9 Skrevet 28. juni 2011 Oh... må adde: Famke Janssen Hun er ikke så veldig kjent egentlig, men hun er en av mine favoritter. Elsket henne i Nip/Tuck som Ava Moore, og nå spiller hun heks i Tommy Wirkola sin Hans og Grete film. Hun har nettopp regissert en film også. Hun skal visst ha skrevet manuset og alt til den selv. Gleder meg kjempe mye til og se den.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 28. juni 2011 #10 Skrevet 28. juni 2011 Sean Penn,rett og slett fordi han er troverdig i rollene sine
Mermaid Blues Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2011 Marlon Brando selvfølgelig, han er jo den som nærmest oppfant 'method acting'. Hehe, det er nok Stanislavskij som må få den æren Men jeg er absolutt enig i at Brando mestrer det godt! Glemte å komme med mine egne - jeg har to på topp, hvor den ene såvidt overgår den andre: 1. John Hurt. Perfeksjon til fingerspissene, han kan utspille et helt ensemble med en minirolle (feks i "New York, I love you") og alt han gjør er av en slik kvalitet at å gjøre enkelte roller etter ham må være som å hoppe etter fallskjermen. Spesielt merkbare roller er Winston Smith i "Nineteen Eighty-Four" (skremmende god i Metoden) og John Merrick i "The Elephant Man". Har hatt gleden av å se ham på scenen også, og jeg husker helt ærlig ikke om det var verken kulisser, rekvisitter eller andre skuespillere til stede (det var det ifølge programmet). Fullt mulig jeg var alene i salen. Aner ikke. Det var en ut-av-kroppen-opplevelse. 2. Kevin Spacey. Multikunstner til tusen, han er en glimrende skuespiller, en dyktig sanger, han kan skrive, regissere, danse, imitere...og det er ikke bare det at han kan det, han er sykt god på det. Oscar-rollene står for seg selv (Lester Burnham i "American Beauty" og Verbal Kint i "The Ususal Suspects") men John Doe i "Se7en", John Williamson i "Glengarry Glen Ross" og Buddy Ackermann i "Swimming with sharks" er også særdeles godt håndverk. For ikke å glemme "Beyond the sea". Pluss mer. Gleder meg helt latterlig mye til å se ham live
Sumaya Skrevet 28. juni 2011 #12 Skrevet 28. juni 2011 Marion Cotillard er en nydelig skuespillerinne og fantastisk i rollen som Edith Piaf i "La vie en rose". Liker også Kate Winslet og Rolf Wesenlund, selv om sistnevnte ikke er fullt så nydelig som de to første :gjeiper:
Jellybean78 Skrevet 28. juni 2011 #13 Skrevet 28. juni 2011 Hehe, det er nok Stanislavskij som må få den æren Men jeg er absolutt enig i at Brando mestrer det godt! ''Stanislavskijs metode forveksles ofte med Lee Strasbergs method acting som ble utviklet på 1930-tallet. Disse to systemene har mange fellestrekk, men er også forskjellige på mange punkter'' Dette er hentet fra wikipedia,(skal ikke påstå at alt der er sant, men i dette tifellet stemmer det nok).Lee Strasberg sin metode er den Brando brukte.
Mermaid Blues Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 28. juni 2011 ''Stanislavskijs metode forveksles ofte med Lee Strasbergs method acting som ble utviklet på 1930-tallet. Disse to systemene har mange fellestrekk, men er også forskjellige på mange punkter'' Dette er hentet fra wikipedia,(skal ikke påstå at alt der er sant, men i dette tifellet stemmer det nok).Lee Strasberg sin metode er den Brando brukte. Det er nok ikke helt riktig. Lee Strasberg og Stella Adler er to av de største Stanislavskij-tolkerne i USA. Hovedforskjellen mellom dem er at Strasberg er preget av Stanislavskijs tidligste idéer, mens Adler fokuserte på de seneste. (Som Sharon Mar Karnike presiserer i sin innledning til Stanislavskij i "An actor prepares": "De [strasberg og Adler] fremstår med andre ord som et tverrsnitt av grunnleggerens endrede syn på sin lære".) Ergo kan man si at Strasberg videreutviklet Stanislavskijs tidlige idéer, men han kan ikke få æren for å ha funnet på dem selv, og det blir heller ikke riktig å si at disse idéene forveksles.
Jellybean78 Skrevet 29. juni 2011 #15 Skrevet 29. juni 2011 Det er nok ikke helt riktig. Lee Strasberg og Stella Adler er to av de største Stanislavskij-tolkerne i USA. Hovedforskjellen mellom dem er at Strasberg er preget av Stanislavskijs tidligste idéer, mens Adler fokuserte på de seneste. (Som Sharon Mar Karnike presiserer i sin innledning til Stanislavskij i "An actor prepares": "De [strasberg og Adler] fremstår med andre ord som et tverrsnitt av grunnleggerens endrede syn på sin lære".) Ergo kan man si at Strasberg videreutviklet Stanislavskijs tidlige idéer, men han kan ikke få æren for å ha funnet på dem selv, og det blir heller ikke riktig å si at disse idéene forveksles. Joda du har helt rett,'I stand corrected',etter å ha bedrevet litt mer 'research' så har du nok rett i det du sier. Jeg tok vel litt i da jeg sa at Brando omtrentlig oppfant dette, men sånn i senere tid er jo han den mest kjente eksponenten av denne teknikken.Sånn sett er det vel rimelig å si at han har revolusjonert skuespilleryrket.
Sofie_22 Skrevet 29. juni 2011 #16 Skrevet 29. juni 2011 Leonardo DiCaprio Hm..hvorfor? Han er rett og slett en kjempedyktig skuespiller. Tror aldri jeg har sett en dårlig Leonardo DiCaprio film. Synes han var spesielt flink i rollen som Danny Archer i Blood Diamond. Er såklart mange andre dyktige skuespillere, men han fortjener en plass blandt de beste
Lillemeg25 Skrevet 29. juni 2011 #17 Skrevet 29. juni 2011 Leonardo DiCaprio Hm..hvorfor? Han er rett og slett en kjempedyktig skuespiller. Tror aldri jeg har sett en dårlig Leonardo DiCaprio film. Synes han var spesielt flink i rollen som Danny Archer i Blood Diamond. Er såklart mange andre dyktige skuespillere, men han fortjener en plass blandt de beste Signerer
Explosive Skrevet 29. juni 2011 #18 Skrevet 29. juni 2011 - Sean Penn, av samme grunn som Iza'bella skrev over, han er veldig troverdig i rollene sine, altså en god skuespiller! - Leonardo DiCaprio av samme grunn! - Matt Damon fordi han er deilig. - Jack Nicholson er en veldig dyktig skuespiller! :D - Og en haug andre skuespillermenn mtp. utseendet!
Mettalie Skrevet 29. juni 2011 #19 Skrevet 29. juni 2011 Leonardo DiCaprio er den aller beste i mine øyne! Han spiller så godt og troverdig, og så velger han alltid så fine roller. Jeg tror jeg har sett alle filmene han har spilt i, og over halvparten har gjort utrolig sterke inntrykk på meg (spesielt Blood Diamond!). Ellers er jeg veldig glad i Brad Pitt, fordi han er så allsidig. Elsker prestasjonene hans i Fight Club og Seven! Så må jeg bare nevne Jack Nicholson også, fordi han skremmer livskiten ut av meg!
Jellybean78 Skrevet 29. juni 2011 #20 Skrevet 29. juni 2011 - Sean Penn, av samme grunn som Iza'bella skrev over, han er veldig troverdig i rollene sine, altså en god skuespiller! - Leonardo DiCaprio av samme grunn! - Matt Damon fordi han er deilig. - Jack Nicholson er en veldig dyktig skuespiller! :D - Og en haug andre skuespillermenn mtp. utseendet! Wow,utseendet ja,dumme meg trodde at det var den innsatsen de gjorde i rolletolkningen sin som var viktigst... Isåfall må jo jeg hevde at Pamela Anderson er en høyst 'velutviklet' skuespiller.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå