Gjest aeikina Skrevet 27. juni 2011 #2 Skrevet 27. juni 2011 Sjokomelk etter trening Ikke enig der, blir for mye sukker ( om man er på diett). Er man normal sunn og slank then go for it, men de som skal ned og kanskje sliter med fristelser fra før, burde holde seg unna sjokkomelka. En sjokomelk kan fort bli til en ting til... 1
addict Skrevet 27. juni 2011 #3 Skrevet 27. juni 2011 Ingen sjokomelk her i gården, sukker kun på lørdager
Gjest *Maja* Skrevet 27. juni 2011 #4 Skrevet 27. juni 2011 Jeg synes det er supert. Drikker seff kun et glass etter trening...snakker ikke om en liter her altså
smalls Skrevet 27. juni 2011 #5 Skrevet 27. juni 2011 Jeg synes det er supert. Drikker seff kun et glass etter trening...snakker ikke om en liter her altså Enig med deg. Jeg gjør også det og jeg drikker kun vann ellers, så synes ikke det skader så mye å ta et glass med sjokolademelk 3-4 ganger i uken.
Tullepia Skrevet 27. juni 2011 #6 Skrevet 27. juni 2011 Ikke enig der, blir for mye sukker ( om man er på diett). Er man normal sunn og slank then go for it, men de som skal ned og kanskje sliter med fristelser fra før, burde holde seg unna sjokkomelka. En sjokomelk kan fort bli til en ting til... For noe tull. Den eneste gangen kroppen virkelig gjør seg god nytte av og trenger raske karber er rett etter hard styrketrening, det være seg om man er på slankern eller ikke. Musklene må bygges opp og skriker etter næring. Så hvorfor i alle dager unngå sukkeret når det virkelig trengs og skal spises? Drikk en liten pakke sjokomelk med god samvittighet. Det er ikke slik at man blir helt viljeløs og må spise en 200grams melkesjokolade fordi man drikker sjokomelk etter trening. Tvert i mot mener jeg at denne lille godisen er akkurat det som trengs for å stagge søtsuget. Det meste av sukkeret i sjokomelk er naturlig sukker som finnes i melk. Det er omtrent 4% sukker i sjokomelk. 1
Supraspinatus Skrevet 27. juni 2011 #7 Skrevet 27. juni 2011 Ikke enig der, blir for mye sukker ( om man er på diett). Er man normal sunn og slank then go for it, men de som skal ned og kanskje sliter med fristelser fra før, burde holde seg unna sjokkomelka. En sjokomelk kan fort bli til en ting til... For mye sukker? Det er jo hele poenget at det skal være sukker i. Ellers hadde de anbefalt vanlig melk. Jeg er riktig nok ikke enig at melk er den beste restitusjonsdrikken. Det er av flere grunner. Det er ikke sånn at restitusjonsdrikke kun kan inntas etter trening. Du kan godt innta den mens du trener. Normalt sett er det enklest da de fleste foretrekker å drikke vann under trening. Det er også et poeng at dersom du drikker restitusjonsdrikke under trening må den inneholder mer væske enn hvis du blander deg en tjukk shake etter trening. Det har med hvor fort næringen passerer gjennom fordøyelsessystemet. Har du for mye næring ift væske vil du ikke klarer å hydrere nok og du vil bli dehydrert og gjerne få vondt i magen (spesielt om du løper, sykler, står på ski, osv). Melk ligger tett opptil optimalt forhold mellom væske og næring, men det er fryktelig upraktisk å ha med seg en kartong melk på sykkelen. I tillegg blir den ganske varm og ekkel etter en times tid i solsteiken. Det argumenteres også for at aminosyreprofilen i melk er bra. Og det er den. Melk inneholder riktignok mest kasein siden mysen er tatt bort i homogeniseringsprosessen. Forskning viser at myse tas fortere opp enn kasein og har en svær høy andel BCAA som er viktig for muskel(gjen)oppbyggende prosesser. Kasein tas langsommere opp og bidrar til en lengre periode med forhøyet andel aminosyrer i blodet enn myse. Derfor er kasein ideelt som et tilskudd av proteiner utenom i selve treningsøyeblikket. (For mosjonister er dette antageligvis ikke så veldig viktig og man vil sikkert ikke merke forskjell.) Det er dessverre for lite glukose (laktose) i melk til at den skal fungere optimalt som restitusjonsdrikke. Det er nok derfor de trekker frem sjokolademelk siden den inneholder mer sukker. Kosttilskuddpulver som inneholder den ideelle balansen mellom protein og karbohydrater kan være mye dyrere enn sjokomelk. Tar man med pris som en faktor så er jo sjokolademelk bra. Men så er det ikke alle som tåler melk like bra. De fleste pulverene jeg har vært borti har vært 100% laktosefrie. Til sist så kommer man ikke utenom at veldig mange blander proteinshaken sin med melk og drikker kun proteiner etter trening. Det vil jeg si er å kaste bort penger, da proteiner er fryktelig mye dyrere enn ren melk, og kroppen vil likevel bruke mye av det på å omdanne til glukose for å bygge opp glykogenlagrene i musklene og leveren.
Gjest petre Skrevet 27. juni 2011 #8 Skrevet 27. juni 2011 Ikke glad i sjokolademelk, men kan en stripe mørk sjokolade og et glass skummet melk gjøre samme nytten?
Jitney Skrevet 27. juni 2011 #9 Skrevet 27. juni 2011 Eneste jeg vil pirke borti når det gjelder artikkelen er at det er billigere.. Vil nå egentlig påstå at det blir billigere å bruke pulver i lengden? Selv elsker jeg proteinpulveret mitt blandet med vann.. Men smak og behag
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #10 Skrevet 27. juni 2011 Uenig. Vil man ned i vekt, så er det viktig å forbrenne mer kalorier enn man spiser. Man kan legge inn sjokolademelk i kaloriene for dagen, men det er ikke fritt frem å styrte ned sjokomelk uten tanke.
Gjest margrit Skrevet 27. juni 2011 #11 Skrevet 27. juni 2011 Uenig. Vil man ned i vekt, så er det viktig å forbrenne mer kalorier enn man spiser. Man kan legge inn sjokolademelk i kaloriene for dagen, men det er ikke fritt frem å styrte ned sjokomelk uten tanke. Poenget er at sjokomelk har en sammensetning som hjelper deg å holde musklene ved like (trening bryter jo faktisk ned) og muskler i seg selv fører til høyere forbrenning. Helt logisk sett vil det jo derfor være ekstremt dumt å kun tenke kalorier og ende opp med en kroppsammensetning med en forholdsvis høy fettprosent (selvom man er tynnere) og lavere forbrenning.
Supraspinatus Skrevet 27. juni 2011 #12 Skrevet 27. juni 2011 Uenig. Vil man ned i vekt, så er det viktig å forbrenne mer kalorier enn man spiser. Man kan legge inn sjokolademelk i kaloriene for dagen, men det er ikke fritt frem å styrte ned sjokomelk uten tanke. Det er viktigere å prioritere ernæring etter trening enn resten av dagen. Etter trening brytes musklene ned og de trenger hvile og energi for å bygge seg opp igjen. Omtrent som et sår eller kutt. Det er jo totalen som teller, ikke enkeltmåltidene. Såklart skal man ikke dynge nedpå med sjokomelk, men det skal man ikke gjøre med noe. Du kan ikke fråtse i havregryn heller. Artikkelen er nok ment for dem som mener det er litt vel drastisk å kjøpe kosttilskuddpulver. 1
addict Skrevet 27. juni 2011 #13 Skrevet 27. juni 2011 Jeg synes det er supert. Drikker seff kun et glass etter trening...snakker ikke om en liter her altså Hehe neeei, men jeg er overvektig og på slankern, du er idealet Hadde jeg sett ut som deg hadde jeg drukket en liter etter trening, hoho!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #14 Skrevet 27. juni 2011 Hehe neeei, men jeg er overvektig og på slankern, du er idealet Hadde jeg sett ut som deg hadde jeg drukket en liter etter trening, hoho! Da hadde du nok ikke sett slik ut lenge. 1
Godterirusk Skrevet 27. juni 2011 #15 Skrevet 27. juni 2011 Jeg leste den jeg og, kjøpe meg jammen en litago eksra lett etter trening i dag.. Nom nom nom. Blir ikke etter hver økt da, men av og til! Nam nam
Gjest *Maja* Skrevet 28. juni 2011 #16 Skrevet 28. juni 2011 Hehe neeei, men jeg er overvektig og på slankern, du er idealet Hadde jeg sett ut som deg hadde jeg drukket en liter etter trening, hoho! Overvektig eller ikke...det er supert for musklene etter en hard økt...jeg hadde mye høyere fettprosent og hadde mer av det usunne magefettet tidligere; men du må selvsagt legge det inn som en del av dagskalori innskuddet ditt... Snakker også som sagt om ett glass rett etter en økt; Ikke en liter :gjeiper:
Gjest *Maja* Skrevet 28. juni 2011 #17 Skrevet 28. juni 2011 Da hadde du nok ikke sett slik ut lenge. Nei; alt med måte! Jeg nekter meg aldri noe når jeg har lyst på noe, men jeg spiser bare litt av det "usunne" og bare en gang i blandt...holder meg hovedsaklig til en dag i uka der jeg fråtser til jeg ruller rundt på stuegulvet...Da har jeg ekstra energi og overskudd de neste dagene til hardere treningsøkter, og er litt "matlei" når det kommer til usunt siden jeg har levd ut "matfantasiene" mine...
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #18 Skrevet 28. juni 2011 Ingen sjokomelk her i gården, sukker kun på lørdager Jeg skulle ønske jeg var så motivert på å være sunn jeg også
Gjest Katten. Skrevet 28. juni 2011 #19 Skrevet 28. juni 2011 Faen så lyst jeg fikk på sjokolademelk nå. Fy Maja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå