Gå til innhold

Brystvorte, kan det tyde på kreft?


Gjest Marielle

Anbefalte innlegg

Gjest Marielle

Hei, jeg er ei jente på 22 år som nettopp har vært hos legen og sitter med litt tvil om jeg har fått riktig beskjed av legen min.

Jeg gikk dit fordi min venstre brystvorte har gått innover når jeg fryser.

Til vanlig har jeg alltid hatt like stive brystvorter. Men i de siste 2-3 månedene har den venstre problemer med å bli stiv. Jeg må klemme den ut for å at den skal gå utover.

I det den er "ute" og stiv, oppnår den ikke samme type stivhet som den andre. Og den blir også raskt myk/"normal" igjen.

grunnen til at jeg kontaktet legen er fordi dette ikke er normalt for meg, og jeg har hørt at slike forandringer kan være sykdom/brystkreft.

Hun spurte meg videre om det var brystkreft i familien. Jeg svarte nei, men kom senere på at jeg har null kontakt med far-siden av familien, og derfor ikke vet noe om de.

Hun undersøkte brystene/armhulene og fortalte at de kjentes helt normale ut og at det ikke var noe fare siden dette ikke lå i familien.

Finnes det et sted man kan ta noe form for blodprøve for å være 100% sikker? Vil helst ikke gå tilbake til fastlegen. Og vil gjerne slippe denne nervøsiteten.

Er andre signaler jeg bør se etter?

Annen opplysning:

har gått på p-piller siden jeg var 16

har regelmessig, men lite menstruasjon

går på allergipiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brystkreft kan også forårsake appelsinskallaktig hudoverflate (dimpling på fagspråket), at brystvorten plutselig trekkes inn eller peker i en annen retning.

Lommelegen.no

Jeg hadde ikke slått meg til ro med det fastlegen har sagt... Noe må jo ha skjedd siden brystvorten har endret seg. Det er sikkert ikke noe å bekymre seg over, men jeg ville gått til en annen lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Men jeg er redd for at de må ha funnet en kul for at jeg kan gå videre med saken.

Man skulle jo tro at man lett kunne funnet det ut med en blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men jeg er redd for at de må ha funnet en kul for at jeg kan gå videre med saken.

Man skulle jo tro at man lett kunne funnet det ut med en blodprøve?

Hvis kreft slår ut i blodprøver så er hele kroppen infisert. Kreft betyr at normal celledeling går berserk og det blir svulster. Om man oppdager svulsten raskt kan det hende at all kreft er ute av kroppen bare ved å fjerne den med kniv. Forutsatt at cellene som er syke ikke har vandret til andre steder, slått seg ned og laget nye svulster. Veldig enkelt forklart.

Forøvrig er kreft hos så unge damer som deg uvanlig og legen vil derfor ikke se så tungt på dine funderinger. Det er dermed ikke sagt at det er umulig. Så jeg hadde nok gått videre med det dersom jeg ikke følte meg 100% sikker med svaret.

http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/kreftformer/brystkreft

Samtidig må jeg si at jeg tror det er usansynlig at du har kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er bekymret, og det rette er nok å gå tilbake til legen din hvis du ikke ble beroliget av det han/hun sa til deg første gang du var der. Som andre skriver her, er det svært lite sannsynlig at du har brystkreft, først og fremst pga. alderen din, men det å bekymre seg veldig for dette (hvis det f.eks. går ut over nattesøvn, daglig funksjon osv.) kan også være grunn nok til å utrede deg videre. Utredning videre vil i så fall sannsynligvis være ultralyd (evt. MR), siden mammografi er lite nyttig hos kvinner på din alder.

Når det er sagt, så høres ikke dette helt typisk ut for slik brystvorten er når det er et tegn på brystkreft. Slik du beskriver det, klarer du å dra den ut. Når brystvorten dras innover pga kreft, skyldes det at kreften vokser inn i noen slags "tråder" av bindevev som er festet til brystvorten, og krymper disse slik at brystvorten dras inn. Da er det vanskelig/umulig å dra den ut igjen.

Blodprøver er til liten nytte når det gjelder brystkreft.

Hva det kan være ellers, er vanskelig å si, men noen ganger skjer det ting med kroppen som man ikke kan forklare. Håper du kan bli beroliget av å oppsøke legen på nytt, evt. kan du oppsøke en annen lege/privatpraktiserende hvis du synes det er ubehagelig å gå tilbake til fastlegen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Tusen takk for alle svar:)

Nå vet jeg litt mer om hva jeg har i vente om jeg velger å gå videre med det. Har aldri vært paranoid når det kommer til kreft, men når det kommer til det faktum at jeg ikke kjenner far-siden av familien sin sykehistorie, gjør meg litt mer obs enn hva jeg ellers ville vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...