Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg danset tidligere, men sluttet nå nylig og har dermed gått opp i vekt.

Vet at en av de beste måtene å trene kroppen på er å jogge, men jeg får det ikke til :tristbla: . Jeg klarer ikke bare jogge for å jogge, jeg må ha et sted jeg skal til, ellers så føler jeg at det er meningsløst.

Så mitt spm er: hva fikk dere opp av sofaen, hva motiverte dere og fulgte dere en slags plan?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg hadde denne irriterende lille fettklumpen på magen som bare ikke ville gå bort...jeg innså at powerwalkingen bare klarte å ta kroppen min til en viss nivå, så jeg måtte begynne å løpe om jeg ville få kroppen min til neste nivå...motivasjonen min var en atletisk sterk kropp, så jeg bet tenna sammen og begynte å løpe...fra å pese etter 5 minutter og skrike av smerte de følgende ukene hver gang lårene min måtte gå ned trapper(STØL som F#¤%&!), så begynte det etter 3 uker å bli lettere å lettere å løpe lenger uten at lungene hveste etter oksygen.

Jeg visste at stølheten er kroppens måte å fortelle meg at musklene hadde fått jobbe og at de bygget seg opp, så selv om det var grusomt de første minuttene av hver økt, så var det ren skjær vilje som gjorde at jeg fullførte hver gang...

Plutselig så kom resultatene; Magefettet smeltet bort, lungekapasiteten ble høyere, og jeg LIKTE å løpe...? Hvem skulle trodd det?

Poenget er: Det ER tungt å starte å løpe, men det er bare tungt til kroppen bli vant til det, og når du merker at formen blir bedre så er det en motivasjon i seg selv...så få på deg headphones, fyr opp med "eye of the tiger" og løp til du kjenner blod i munnen og løp litt til; Så VIL du få drømmekroppen og bedre helse :jepp:

Gjest Nanne70
Skrevet

Som Maja sier, så er det tungt å starte å løpe, men du kommer raskt i bedre form og da er det så absolutt verdt det! Jeg slet med motivasjonen i begynnelsen men tvang meg selv til å gjennomføre, og nå er det (nesten) slik at jeg gleder meg til hver joggetur!

En god måte å begynne på, kan være å veksle mellom rask gange og jogging. Begynn med å varme opp med rask gange i 10 min, jogg 1 min, gå 3 min og hold på slik i 30-45 minutter. Etterhvert vil du klare å jogge lenger og lenger, til du til slutt klarer å jogge hele runden din sammenhengende. Musikk på øret er et must for min del, men du må selv finne ut hva som funker for deg. Lykke til!

Skrevet

Du kan jo begynne i det små. Bare ta en gåtur og jogg når du orker, også går du litt igjen. Jeg begynte å gå/jogge til solariumet. tok sol og jogga/gikk hjem. Nå kan jeg jogge begge veiene, itillegg til at en blir brun :D

Skrevet

Jeg synes også til tider at det er kjedelig å jogge, men det å løpe på fjellet gir fin variasjon :) Anbefales!

Skrevet

Jeg er enig med de andre. Det er få ting som er verre enn å starte opp med jogging når man er i dårlig form. Men det er likevel den treningsformen jeg foretrekker fordi det er så utrolig lett å merke framgang. Hvis du starter med en fastlagt rute og tar tiden på runden, så vil du ganske snart se det. Du løper så langt du kan og går når du må. Etterhvert blir det mer og mer løping, og det blir lettere å løpe fortere. Da kan man endre (og forlenge) ruta. Det er faktisk utrolig motiverende!

I tillegg liker jeg jogging fordi det er deilig å trene utendørs og fordi det er enkelt - bare å få på seg treningsklærne og løpe ut døra.

Skrevet

Takk for svar :)

Er på ingen måte overvektig, er bare snakk om 3 kg, men det er fortsatt noe jeg vil få bort.

Jeg har på en måte ingen steder å løpe til, og dermed ser jeg det som meningsløst, eller hjernen min er innstilt på det og derfor klarer jeg ikke å bare gå ut for å løpe.

Er det noen som har hatt vansker med dette?

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg har på en måte ingen steder å løpe til, og dermed ser jeg det som meningsløst, eller hjernen min er innstilt på det og derfor klarer jeg ikke å bare gå ut for å løpe.

Er det noen som har hatt vansker med dette?

Det nytter ikke å si til deg selv at du synes det er meningsløst og at du derfor ikke klarer det. Du klarer det hvis du vil! Eventuelt kan du prøve å si til deg selv at du skal løpe hjem til en velfortjent dusj etter joggeturen:)

Du må rett og slett bare bestemme deg for at du skal ut og gjennomføre dette, uansett hvor tungt det er i begynnelsen. Det er ikke slik at man er supermotivert når man begynner, det er noe som kommer etterhvert, så du må regne med å slite deg gjennom noen økter. Jeg leste et sted at det kunne hjelpe å se på treningsøkta som en jobb, altså noe man bare måtte gjøre. Det var faktisk til god hjelp for meg i begynnelsen!

For noen kan det hjelpe å følge en plan, da blir målet å klare neste steg i planen. Det finnes flere forskjellige program på nettet for folk som ønsker å begynne å løpe/jogge, kanskje det er noe for deg?

AnonymBruker
Skrevet
Løplabbet har et nybegynnerprogram. Hver økt er på 30 min. Dette klarer du. Finn deg ei løype, ha musikk på øret eller en lydbok og sett i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...