Gå til innhold

Mars/april 2012

Klematis

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å strikke den heldressen uavhengig om den blir hentetøy eller ikke. det kommer litt an på. Denne gangen håper jeg på jordmor hjem, slik at vi kan dra tidlig, og da får vi se om dressen er pakket i bagen.

Jeg skal få en slik dress og lue strikket i en-tråds ull/silke også, men i størrelse small. :)Farge: Rubinrød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan forresten anbefale alle Benjamins voksebody. Det er den mest geniale bodyen vi hadde til G. Vi fikk den i barselgave, og den var i bruk i over et halvt år!

Vi fikk den som er avbildet: http://fragariabergin.com/oppskrifter/benjamins-voksebody/benjamins-voksebody-str-0-5-mndr/

Strikker du den et par cm lenger på ermene og i stykket som skal i skrittet, varer den enda litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heldressen var nydelig, Saeria. :)

Jeg skjønner ikke konseptet "hentedress", egentlig. Kanskje jeg ikke er sentimental nok, eller kanskje vi bor for nær sykehuset, rett og slett.

Jeg har fått mormor (babyens oldemor) til å strikke hentesett til mini. Vi har heller ikke så lang vei fra sykehuset, men er vel mer dette med å "kle opp" småen den dagen de skal hjem for første gang. Også noe å spare på, og ramme inn i fine rammer når de blir større :)

Spesielt er det jo såklart dersom noen i familien, eller en selv, strikker det. Da blir det som en personlig gave og bånd <3

Men skal ærlig si, jeg rynket litt på nesen første gang jeg hørte "hentesett" for snart seks år siden da jeg ble gravid første gang. Men er virkelig glad noen ville strikke dette til henne og også nå når jeg har fått til baby i magen også :)

Saeria: Ja den var faktisk helt nydelig. Går det å få tak i oppskrift gratis (sånn kjapt, NÅ? :P ) eller må de bestilles å kjøpes på ravely?

Vi fikk heller ingenting til baby til jul. Eller vi fikk en tygge leke som er brukenes fra ca 3 måneder, men det var vel det :)

Ellers håper jeg alle hadde en flott jul og koselig nyttårsaften.

Jeg måtte trygle blivende storesøster om å få gå hjem å legge meg kl 2. Da ble hun med. Hehe. Overrasket over hvor lenge hun holdt ut, spesielt med tanke på at hun legger seg syv hver dag, og blir den mer, kan hun ofte spørre om å få legge seg :) Så hun var veldig fornøyd med å få være med på 12 slaget :D

Nå gått opp 5 kg, er 29+4. Gruer meg til "bomben" som sikkert kommer snart :P

Ha en flott dag alle<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første mønstrene kjøpes på ravelry, og man får de da som pdf. :)Begge er engelske da, men knittinghelp.com har masse god hjelp for de som ikke har strikket etter engelsk oppskrift før. Selv strikker jeg kun etter engelske. De går det hvertfall an å forstå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere på jobbfronten jenter?

Nå har jeg bare seks uker igjen å jobbe og jobber fremdeles 100% :) Veldig fornøyd med det, men kjenner jeg blir mer sliten nå og ting er såklart tyngre ettersom magen vokser... Vurderer å redusere litt og kanskje jobbe annenhver dag eller noe nå de siste ukene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hundre prosent sykemeldt, pga kraftig bekkenløsning og vonde, hyppige kynnere. Så jeg har bedrest, noe som igrunnen er ganske kjedelig.. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemeldingen min går ut imorgen, så da har jeg oppfølgingstime hos legen. Tror jeg skal prøve meg tilbake i 50% jobb, siden jeg har kommet igang med behandling (har hatt to fysiotimer, og skal på enda en på onsdag), men får nesten høre hva legen sier. Har ikke merket noe bedring ennå, og får fremdeles veldig vondt, bare av korte turer rett bort på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen bedring å spore, så tror jeg at jeg ville avventet litt til. Nå sier jo min manuellterapeut at hans oppgave ikke er å gjøre frisk (det går jo ikke med slik bekkenløsning som påvirkes av gravidhormoner), men å lindre. Har du enda ikke fått noen lindring, så er vel jobbing dumt, om du jobber med noe som krever at du gjør noe som trigger smertene.

Jeg får akupunktur mot bekkenløsningen, og det lindrer det, altså. Men låsningene tar kiropraktoren seg av. Det kunne manuellterapeuten også gjort, men jeg har en relasjon til kiroen fra før. Låsninger henger ofte sammen med løsningen også, så kanskje en time til kiro kan hjelpe?

Go'jenten: Fullstendig sofa/sengehvile høres litt trasig ut, ja, men det går vel når man må. Da er det i det minste greit at du ikke har en vilter småtass å ta deg av i tillegg. Håper dagene frem til fødsel går fort for deg, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Jeg er veldig glad for at jeg ikke har en liten en å se til når jeg er i denne formen, ja! I tillegg har jeg en helt fantastisk mann som stiller opp som best han kan. Det er godt å bli tatt vare på. Jeg forsøker å komme meg ut på tur når jeg orker, og gjør litt i huset slik at jeg får bevegd meg. Men kynnerne kommer raskt! Det har vel faktisk gått så langt at jeg drømmer om å trene om natten, haha. Våknet en dag og spurte samboer om vi skulle gå ut å jogge. Han så dumt på meg :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk i super form, bank i bordet. Men etter å ha hanglet fra august til desember, er jo alt framgang i forhold. I tillegg falt jeg på isen i utetrappa to uker før jul, og slo ryggen kraftig, så det er ikke før i det siste jeg egentlig er blitt helt bra igjen.

Kynnere merker jeg selvsagt, men de er sjelden ekstremt plagsomme, selv om de har vært der fra ca. uke 12 denne gangen.

Ellers er vi i gang med totalrenovering av kjøkkenet, men der er det mest mannen som jobber, og jeg som er barnepasser. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i full jobb enda, og har vært det hele veien. Men begynner å glede meg til permisjon kjenner jeg! Det er enda et par månder til så egentlig håper jeg jo på å få jobbet helt ut, men vi får se hvordan den siste tiden blir.

Har dere begynt å søke om permisjon? Vi var litt usikre på når vi skal begynne å kontakte nav og søke om dette.. Skal dere ha 100 eller 80 % permisjon? Vi hadde egentlig bestemt oss for 80 %, men så var det et vennepar med barn som sa at vi aldri kom til å få barnehageplass før til høsten 2013! jeg ble helt paff, trodde de hadde inntak hele året? Så da må vi kanskje ta 100 % permisjon likevel? Taper man mye økonomisk på å ta 100 %, eller blir det ikke så merkbart? Vet man da kun får utbetalt 80 % lønn istedet for 100. Blir litt frustrert, greier ikke å bestemme oss for hva som blir best. Vi har ingen familie eller nære her hvor vi bor, så barnevakt blir jo et problem..

Hvilke andre tanker har dere om permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forresten ikke jeg har hatt kynnere, eller er det ikke alle som kjenner de? Håper ikke det er et dårlig tegn at man ikke kjenner noe slikt? hehe, mye man skal bekymre seg for gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man "taper" vel ikke noe særlig på å ta ut 80% lønn? Man får bare pengene fordelt over en lengre periode. Tror jeg.

Jeg har ikke bestemt meg helt enda for hva jeg skal velge.

Har en veldig lav stillingsprosent på jobben, og har kun kveldsvakter fast, så det burde ikke være noe problem å ta ut 100% i forhold til det. Men samboeren min jobber offshore, og er to uker på jobb og fire uker hjemme, han er altså vekke 1/3 av tiden, og da blir det et større problem igjen... Pluss at jeg kunne tenke meg å søke ny (fulltids)jobb mens jeg er i permisjon, og da blir det dumt igjen hvis jeg tar ut 100%, for da står vi mest sannsynlig uten bhgplass til høsten 2013, da vi bor i en bydel hvor det ikke er full barnehagedekning. Så det er et puslespill vi må klare å løse!

Samboeren min går i tillegg på skole fulltid ved siden av jobb, så han skal ikke ta ut permisjonen sin før etter at han er ferdig der vårsemesteret 2013.

Ellers har jeg vært hos legen idag, og prøver meg litt på jobb igjen i 50% stilling, så jeg slipper de lange vaktene. Håper det går bra, for jeg savner å jobbe!

Edit; litt prosentrot. Jeg tenker alltid på 100% som den lengste perioden, selvom det er omvendt.

Endret av Andrea89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta ut full permisjon med 80% lønn :)

Hvis det ikke skjer uforutsette ting med økonomien det neste året, kommer vi til å søke barnehageplass fra august 2013 og at jeg da er hjemme med lillegutt frem til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi for 100% dekning, fordi det faktisk er mer å hente i kroner og øre på det. Så blir det tatt ut ferie og 2 måneders ulønnet perm. Vi håper å ha plass i samme barnehage som G innen april, men hvis ikke, blir jeg hjemme frem til plassen er ledig.

Jeg kommer også til å søke jobb i perioden, for med to barn, er min nåværende arbeidsplass på veldig feil sted i byen. Det kombinert med at mannens arbeidsplass skal flytte til et ukurant sted mtp. reisevei, så må det bare bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitter å prøver å få kabalen til å gå opp her i forhold til permisjoner og den delen der.

Tror vi ender på 80 % og at jeg tar all permisjon unntatt de 12 ukene som er forbeholdt mannen. Regner med at når det er tiden inne for hans permisjon får jeg jobbet en god del slik at vi har mer penger å rutte med fra nyåret igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt i jobb jeg også. Jobber ut februar, før permisjonen min slår inn, men gleder meg sykt. Sover enormt (hvis jeg får mulighet) lørdag sov jeg til 16.30 fra midnatt, og søndag til halv ett. Heldig jeg har en fining hjemme som hjelper og står opp med store jenten i helgen. Men føler soving og jobb er det jeg får til. Ikke noe energi til å hjelpe å pusse opp rommet, leke med storejenten eller ta hus arbeid. Men klart, må jo gjøres. Merkelig hva man får til hvis man "må" ;)

Har egentlig en veldig fin jobb, trives godt, sitter på en kontorstol hele dagen, så sykemelding er egentlig ikke noe tema. Men vær så snill, tryll frem litt energi til meg, NÅ! :D. Og kynnerne er fortsatt like ekstremt mye som før. Herregud at det er mulig å gå fra INGEN første graviditet, og nå ca 20-30 for dagen denne graviditeten, fra uke 16 av. Hihi :P

Permisjonen har jeg nettopp sendt inn papirer til nå, søkte 100% lønn, da jeg regnet på det, og penger i total blir mest da, men er nok stor sjanse for at barnet ikke får barnehageplass før høsten 2013 ja. Noe som egentlig er ganske skummelt syns jeg. Man sitter egentlig i en liten knipe da. Men men, får se hvordan det går.

Ellers sliter vi fortsatt med navn. At det er mulig at alt skal være så vanskelig altså. Og vil så gjerne ha klart et guttenavn og et jentenavn til baby kommer :)

Håper dere alle har en flott midtuke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn er vanskelig. Her satser vi ikke på å ha navn klart før fødselen, men heller gjenoppta diskusjonene etter fødselen. Så ser vi jo om navnet passer babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet navn allerede, vært klart i mange måneder faktisk. Spennende å se om han passer navnet, men det må han nesten for det er det eneste navnet vi er enige om! Haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...