Gå til innhold

Mars/april 2012

Klematis

Anbefalte innlegg

Jeg må jo spørre dere litt mer erfarne når jeg har sjansen; hvordan er det med å søke barnehageplass?

La oss si at jeg føder akkurat på termin, 28 april, når skal jeg da søke barnehageplass, og når får barnet begynne? Jeg ser at det må være søkt plass innen 1 mars, og ønskes plass innen 31. august.

Vil dette si at barnet ikke vil få begynne i barnehage før i august/september 2013?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr nok det, dersom du ikke skulle bo i en kommune hvor det faktisk er full barnehagedekning i realiteten, slik at de også foretar opptak i løpet av året.

09-modellen vår er født helt i slutten av juli, og hadde derfor garantert plass. Allikevel var hun det yngste barnet som fikk plass i den aktuelle barnehagen i 2010 (og det er ikke snakk om en superpopulær barnehage, men en helt vanlig kommunal barnehage).

Men man kan også se på det på denne måten: Hadde barnet vært født senere enn 1. september, hadde man muligens vært uheldig nok til å måtte vente enda ett år på barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det lån og tilbakekall av en del småtøy, og så kjøper vi litt. Vogn har vi fra før. Kjøper kanskje et søskenbrett til den. har en buggis. Seng, bilstol, dyner, madrass...check...

Har også bæretøy, men skal kjøpe vevd sjal.

Ellers blir vi å søke barnehageplass så fort barnet får personnummer. Så er det å HÅPE på at barnehagen vår har et lite opptak i januar. Må vi vente til august, kan det bli tøft, men vi finner vel en løsning på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i utgangspunktet vi satser på å vente med barnehagestart til august. Tar ut en del ferie og noe ulønna permisjon. Men vi får sette oss ned og tenke litt nøyere igjennom det på nyåret, tror jeg. Mye som utsettet til over jul... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må som regel vente til august nest år, ja. Vi har måttet ha dagmamma til begge våre i noen måneder, og det har ordnet seg helt i siste liten. Vi bor i et av de verste områdene i landet for barnehageplass, så det er mulig det er bedre der du er. Mitt råd er å søke så snart du får personnummeret, og så begynner du å ring litt rundt et par måneder før du trenger plassen for å høre om det er noen som har ledig plass når du trenger det.

Her har vi alt av utstyr, så det lille jeg kjøper jeg kan bruke en del penger på med god samvittighet. Mulig det blir et nytt bæretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å tenke på.. med permisjon, jobb, barnehage osv osv.. har absolutt ikke satt oss inn i noe av dette, men tenker vi får ta en ting av gangen. Venter til etter jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og der dukket jammen en arbeidskontrakt i posten. De vil visst ha meg ett år til. Jeg visste jo det, men den gangen tilbudet kom, var det med forbehold. Nå ser det ut som forbeholdet er borte, til tross for at jeg skal være i permisjon nesten hele 2012. Og er jeg fortsatt sykmeldt til permisjon, er jeg bare en pro forma medarbeider.

Jaja...I'm happy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der dukket jammen en arbeidskontrakt i posten. De vil visst ha meg ett år til. Jeg visste jo det, men den gangen tilbudet kom, var det med forbehold. Nå ser det ut som forbeholdet er borte, til tross for at jeg skal være i permisjon nesten hele 2012. Og er jeg fortsatt sykmeldt til permisjon, er jeg bare en pro forma medarbeider.

Jaja...I'm happy...

SÅ fantastisk da :) Kjekt å høre sånn!

Lurte forresten litt på en ting... Helt greit viss folk ikke er for det, men har dere lyst å oppdrette en tråd med bilder av magene? Hørt at det gjøres på en del forum i termintrådene. Litt kjekt å se utviklingen blant de med nærme termin.?

For/imot? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Saeria :hoppe: Så deilig å vite at du har en jobb å gå tilbake til etter permisjonen. Jeg gleder meg til en permisjon der akkurat det ikke er en bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg kommer faktisk til å se meg om etter ny jobb uansett da. For med to små som skal til og fra barnehage, så er jobben jeg har nå VELDIG upraktisk. Jeg må gjennom den verste trafikken, selv om jeg reiser kollektivt, og vi mister så mye tid! Nå som mannen leverer og henter, mister han tid hver dag i forhold til hvor mage timer han bør jobbe. Det er jo heller ikke så kjekt, for da må han ta det igjen om kvelden. :(

Så da blir det å se seg om etter noe i bydelen, tenker jeg. Men kommer ikke jobben rekende på ei fjøl, så er det ikke krise, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnerne/mageknipen har virkelig blitt værre i det siste, og idag tvang en kollega meg til å ringe jordmor (ja, jeg vet jeg sa jeg skulle gjøre det for en uke siden :sjenert: ) Jordmor mente heldigvis at så lenge det bare varte i korte perioder og gikk over når jeg la meg ned, så var det ikke noe å være bekymret for, men skulle det bli verre så måtte jeg ringe legen.

Idag har jeg følt meg ordentlig sliten og slapp og grudde meg til å være alene med barna hel kvelden. Det tok ca 20 min. å få barna ut døren fra barnehagen, og jeg klarte rett og slett ikke å balansere både barn, yttertøy og alt annet som vi måtte ha med oss hjem, og da vi endelig satt i bilen så var jeg både sur og lei, og overbevist om at det ikke er fysisk mulig å håndtere tre barn samtidig.

Heldigvis ble kvelden superkoselig! Vi har lekt med perler, hatt en hyggelig stemning rundt middagsbordet, og sittet i sofaen og sett på youtube. Lenge siden vi har hatt en så fin kveld sammen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig! Vår gutt har blitt stadig flinkere til å si "NEEEI!" og "VIL IKKE!", og vi får stadig prøvd våre diplomatiske evner, og ikke minst er vi veldig flinke til å komme med bestikkelser. :sjenert: I dag var det smoothie som måtte til for å få guttungen i bilen på vei hjem fra barnehagen.

Jaja. Vi visste jo at han ikke kom til å forbli nikkedukke resten av livet sitt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dager der kynnerne totalt dominerer, dvs. magen er knallhard konstant, og det føles ikke som om det kommer og går. Det er slitsomt og ubehagelig, men ikke direkte vondt, og det er utløst av alle typer for fysisk aktivitet på de dagene. Jeg har ikke testet å legge meg ned for å se om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ivrig livmor du har da, honesty! ;) Her skal det trenes til fødsel! Lurer på hvordan min kommer til å utvikle seg, om jeg også får en like ivrig en. Det er jo litt ubehagelig når det strammer som verst.

Lillebror er forresten VELDIG aktiv i magen når han er våken. Her sparkes det i hytt og pine! Håper i grunnen han blir like bedagelig som G var da han var baby. Nå er jo ikke G bedagelig lenger, langt derfra, men det var litt ok med en baby som ikke hadde det så travelt rent motorisk.

Og veldig greit med en gutt som var tidlig ute med språk, slik at vi har sluppet en del frustrasjon. Bestiller enda en slik en jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Artig. Her må nok mannen smøre seg med tålamod, for mini sparker sjelden to ganger på samme sted, og ofte er det nede i bekkenet han liker å sparke. Sånn omtrent midt på blæra! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk samboeren min kjenne sparkene på utsiden for første gang. Gøy!

Åh, det fikk mannen min også! Var visst stor stas! :rodmer:

Jammen har vi mye å glede oss over om dagen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så stas! Alltid kjekt når pappaen også får kjenne spark, og ta del i utviklingen :)

Her er det full rulle hele dagen. Har en liten som er så aktiv og spenner så hardt og intenst at det nesten er litt ubehagelig. Så på en måte er jeg litt missunnelig på dere med litt mindre aktivitet.

I går, feks, kunne sambo som låg ved siden av meg i sengen kjenne spark fra gutten gjennom dynen. Helt sykt.

Håper han tar spennfart og skyter utav meg som et annet prosjektil den dagen jeg skal føde :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...