Klematis Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #701 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg helst vil føde... Jeg husker ikke lenger hva som egentlig er forskjellen på Storken og KK, annet enn at det er badekar på Storken (som jeg ikke ser for meg å bruke) og at man har tilgang på epidural på KK (som jeg heller ikke ser for meg å bruke). Hadde tenkt å spørre jordmor på timen på mandag, men glemte det helt bort. Saeria (eller noen av dere andre Bergensdamene): Vet du? Det er vel eget bad på fødestuene på KK også? Tilbragte MYE tid på toalettet sist etter at det ble satt klyster, ser ikke helt for meg å gå på gangen for å gjøre mitt fornødne midt under de værste riene Bryr meg ikke så mye om hvor fint rommet ellers er, jeg har ikke tenkt å tilbringe så mange timene der uansett Jeg kunne egentlig godt tenkt med konstant forsterovervåking denne gangen, etter hva som skjedde sist. Og det får jeg jo ikke på Storken. Hvordan jeg vil ha det, har jeg litt mer klart. - Klyster så fort jeg kommer inn. - Om barnet er stjernekikker, vil jeg gjerne prøve å bevege meg mest mulig for å hjelpe til å snu, men IKKE sitte på en stor ball, for det var så inni hampen vondt... - Jeg vil IKKE ligge på rygg med beina i bøyler om jeg kan unngå det. Ikke fordi det var en vond posisjon sånn sett, men jeg sklei jo bare nedover med det plastunderlaget når jeg liksom skulle holde i håndtakene og presse. Fungerte ikke i det hele tatt, og følte ingen hørte på meg når jeg prøvde å si ifra. Bare heiste meg opp igjen mellom hver rie. - Helst ingen epidural, jeg er livredd for den nåla i ryggen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 16. februar 2012 #702 Del Skrevet 16. februar 2012 Et spennende år du har fremfor deg da klematis, men det kommer nok til å bli fint så lenge dere har blitt enige Noen fler som har hetetokter om dagen? Er for det meste en varm person til vanlig, men under svangerskapet har jeg følt meg normaltemperert Men den siste uken nå, har jeg bare kokt! Fødsel ja....vet jo ikke helt hva jeg går til siden dette er førstemann, men har jo lest og snakket med venninner På sykehuset her i byen er det 3 fødeenheter, den ene er spesial som jeg håper jeg ikke ender opp på Den andre har alt av utstyr tilgjengelig og den tredje er normalenheten, der det kun er lystgass. Der har de også store familierom med badekar og mulighet for akupunktur. Synes selv jeg har en høy smerteterskel, men vet jo at dette også gjør sykt vondt da Men ønsker minst mulig smertestillende og gjerne badekar Skal på omvisning på føden på tirsdag, så da er det kanskje litt lettere å bestemme seg helt når man virkelig ser hvordan det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 16. februar 2012 #703 Del Skrevet 16. februar 2012 Klematis: Flott at du tar denne mulgiheten du nå har fått. Det blir nok bra ska du se. Jeg har en venninne som fødte for 4 uker siden. Hun har diabetes, og måtte derfor på kk. Hun hadde da tomanns rom, men de hadde eget toalett på rommet, så antar det er det på alle. Nå er det 5 år siden sist, men da var jeg på storken, og fikk familierom, med eget bad og dobbelseng. Det var deilig. Har virkelig ikke lyst å reise hjem etter noen timer. Jeg vet at jeg burde hatt det, men føler på en måte at da er alt tilbake til vanlig igjen. Satt faktisk litt pris på roen det er på sykehuset, pluss sjarmen med besøkene der oppe, syns egentlig det er veldig stas. Så lenge jeg slipper å sove på rom med andre såklart, da blir idyllen veldig ødelagt vil jeg tro. Kan man ønske seg rom på pasienthotellet da? Det hadde min kusine for litt ovver 3 år siden! Ellers kunne jeg vel tenke meg badekar, men sist gikk det ikke så bra. Vanskelig å legge seg i fosterstilling uten å drukne Sist gang lå jeg i fosterstilling mer eller mindre, og mamma, som var med den gang, hjalp til med å holde foten min oppe. Det fungerte egentlig ganske greit, men lurer på å prøve mer sittende å bruke tyngdekraften kanskje. Klyster vil jeg nok ta hjemme. Er ganske flau for sånne ting. :gjeiper: Lucky: Morsomt du nevnte hetetokter. Jeg er en skikkelig frysepinne ellers, men hver dag på jobb i to tre tiden, blir jeg kjempe varm og må åpne vinduet. hihi. veldig morsomt. Men håper det bare er en periode Urinveis infeksjonen var helt borte, og alt så bra ut. Jernlageret hadde bygget seg opp til 11,7 nå, så det var bra. Sykemelding takket jeg nei til (angrer idag :gjeiper: ) men det er såpass kort tid igjen nå, at det går nok bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 16. februar 2012 #704 Del Skrevet 16. februar 2012 Klematis: gratulerer med ny jobb og flytting! Så spennende!! Jeg bor ca 1 time unna haugesund. (bor inni fjordene i nordrogaland), så her er vel egentlig planen å bare rekke frem :gjeiper: Hvertfal viss været fortsetter å gi glatte veier. Jeg har veldig lyst å prøve badekar, da jeg synes varme hjelper noe ekstremt mot smerte. Dersom noen er der som kan ta akupunktur, vil jeg gjerne prøve det også litt.. Ellers vil jeg det skal være litt dunkel belysning, da jeg synes skarpt lys er med på å gjøre vondt verre dersom jeg allerede har vondt. Det jeg har minst lyst til under fødsel er å få epidural! Jeg vil ikke være koblet opp til noen maskin, kanskje risikere å få dårlige rier, og forlenge fødselen. Vil jobbe MED naturen, og ikke mot den. Lystgass og annet som ikke innebærer en hel haug med slanger over alt er ok. Regner ikke med at en kan forhåndsbestemme så mye, da sikkert det meste endrer seg når en skal føde, men epidural vil jeg bare IKKE ha. (med mindre JM/lege sier jeg MÅ eller noe...). Dette blir så SPENNENDE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 16. februar 2012 #705 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg kunne virkelig tenkt meg lystgass. Dessverre tilbyr ikke Haukeland dette, så må klare meg meg akupunktur som sist (hjalp ikke en dritt da), og bite meg gjennom det. Er veldig liten fan av epidural (utenom timen før pressriene kom sist, men da var det visst for sent, like greit ) så håper på å slippe denne. MEn begynner å bli ganske redd nå, for fødsel og alt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. februar 2012 #706 Del Skrevet 16. februar 2012 Gratulerer, Klematis: Jeg kan bare snakke for meg selv, men vi hadde jordmødre på rommet nesten hele tiden sist når jeg var på Storken. Men om du er redd for stjernekikker og helst ønsker kontinuerlig overvåking av babyen, så er kanskje Føden et bedre alternativ? Jeg baserte mitt fødevalg på mammas og søsters fødehistorikk. Begge har hatt relativt raske og greie fødsler, og det går jo ofte i arv,så da satset jeg på at jeg også ville få en ok fødsel. Det stemte det. Det var jo avsindig vondt den siste tida før fullåpning, såpass at jeg lurte litt på om dette virkelig var så lurt, men det gikk relativt fort over. alh: Så dumt at du gruer deg til fødselen. Kanskje noe å ta opp med jordmor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #707 Del Skrevet 16. februar 2012 Takk for gratulasjoner, alle sammen! Det blir nok bra, bare vi begge blir vant til tanken. Jeg har en venninne som fødte for 4 uker siden. Hun har diabetes, og måtte derfor på kk. Hun hadde da tomanns rom, men de hadde eget toalett på rommet, så antar det er det på alle. Nå er det 5 år siden sist, men da var jeg på storken, og fikk familierom, med eget bad og dobbelseng. Det var deilig. Har virkelig ikke lyst å reise hjem etter noen timer. Jeg vet at jeg burde hatt det, men føler på en måte at da er alt tilbake til vanlig igjen. Satt faktisk litt pris på roen det er på sykehuset, pluss sjarmen med besøkene der oppe, syns egentlig det er veldig stas. Så lenge jeg slipper å sove på rom med andre såklart, da blir idyllen veldig ødelagt vil jeg tro. Kan man ønske seg rom på pasienthotellet da? Det hadde min kusine for litt ovver 3 år siden! Jeg mente i grunnen fødestuen, ikke rommet man får etterpå. Fødte på Storken sist, og lå allikevel på tomannsrom hvor vi delte bad med et annet tomannsrom. Synes det var så kjipt at jeg reiste hjem under ett døgn etter fødsel. Spesielt siden det var midt under svineinfluensa og vi ikke kunne ta imot besøk heller. Pasienthotell for barseldamer er det helt slutt på på Haukeland, dessverre. Jeg kan bare snakke for meg selv, men vi hadde jordmødre på rommet nesten hele tiden sist når jeg var på Storken. Men om du er redd for stjernekikker og helst ønsker kontinuerlig overvåking av babyen, så er kanskje Føden et bedre alternativ? Vi hadde jordmor tilstede absolutt hele tiden på Storken. Men så kom jeg jo inn med nesten full åpning, så det hadde det kanskje vært på Føden også? Kunne godt tenkt meg kontinuerlig overvåkning av barnet, selv om jeg er redd jeg kan bli alt for opphengt i grafer og tall når jeg ser at puls går ned under riene (som jo er helt normalt). Gynekologen jeg var hos tidligere i svangerskapet anbefalte meg forresten å få epidural denne gangen, uten å begrunne hvorfor. Og jeg ble så forfjamset at jeg glemte å spørre... Irriterer meg over at jeg glemte å diskutere dette med jordmor på timen sist, men jeg var litt for opptatt av å være syk... Får håpe jeg går noen dager over, så kan jeg ta det opp på neste time, som er på termindatoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 16. februar 2012 #708 Del Skrevet 16. februar 2012 Saeria: Jo skal vel kanskje det. Bare det at føler ikke det vil hjelpe meg noe. Leser jo rundt, vet jo hva som skal skje, og hva som kan skje. Så klarer ikke å se hva hun kan si, som ikke dere kan. Klematis: Åja sånn ment ja. Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med det. Men antar vel at det er egne toaletter? Har faktisk ikke tenkt på det, bare regnet med det. ?! Har dere tenkt på å reise vekk? Lurer faktisk på å ta en "ferie" til familie i sverige, og tilfeldigvis føde der? Syns faktisk ikke tilbudet er så bra på Haukeland. Har de familierom i det hele tatt lengre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 16. februar 2012 #709 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg og mannen skal på fødselsforberede kurs i midten av mars og skal da få en omvisning på KK, så gleder meg til å se hvordan det ser ut der. Angående fødselen har jeg den innstillingen at jeg bare er nødt til å ta ting slik som de kommer. Håper på plass på Føden slik at jeg har tilgang på smertestillende hvis jeg har behov for det. Per akkurat nå tenker jeg at får jeg tilbud epidural takker jeg ja, men har skjønt at det ikke er alle som kommer på Føden som får dette selv om det fremdeles er tid til å få satt det. Liker ikke tanken på at mannen ikke får være med oss om natten, så håper at frøkna blir født tidlig slik at han får mest mulig tid sammen med oss før han må dra hjem. Håper at jeg er i så bra form etterpå at jeg kan dra hjem etter ikke så altfor lang tid, slik at vi får vært sammen som den nye familien vi blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. februar 2012 #710 Del Skrevet 16. februar 2012 På Føden har de toaletter på hvert rom, men ikke dusj/bad. På Storken har de badekar på hvert rom. Der er det også familierom. vi lå der etter min fødsel, men de fleste ender jo opp på vanlig rom da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 16. februar 2012 #711 Del Skrevet 16. februar 2012 Ååå så de har fortsatt familierom altså?! Hadde vært fantastisk om vi fikk det. *håper håper håper* Men er egentlig ikke noe særlig alternativ for meg å velge føden. Er bedre atmosfære på Storken syns jeg, og dersom jeg skulle bestemme meg for epidural, er det jo kjapt gjort å få meg til føden uansett. Slik tenker jeg. Eller reise da :gjeiper: Småkjekset: Du har KRAV på epidural, med mindre din helse eller spesielle tilstander hos deg tilsier noe annet, så hvis du spør, så skal de gi deg det. Men er ikke sikkert de tilbyr det uten at du spør nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 16. februar 2012 #712 Del Skrevet 16. februar 2012 Ved vårt sykehus er det ikke de vanlige fødestuene egne bad, så der må man ut på gangen, samme om man vil dusje eller i badekar. Men de har også en "fødesuite" som vi fikk sist. Der er det eget bad med badekar, samt en dobbeltseng som hele familien kan slappe av i etter fødsel. Håper på å få denne igjen Jeg hadda kun lystgass begge gangene, og håper å klare meg med det igjen. Har hatt spinalprøve en gang, med bivirkning i mange år, og ønsker ikke flere nåler i ryggen. Epidural må settes av en anestesilege, og disse er ikke alltid tilgjengelige med en gang. Så om noen er blitt nektet dette uten medisinsk grunn, så vil jeg anta at det er fordi legen er opptatt akkurat da. Jeg ligger i sengen på dag to med feber. Hadde kontroll hos jordmor idag, og hun virket heldigvis ikke særlig bekymret. Var innom legen idag for sykemelding, og han var litt mer skeptisk. Han tok en telefon til sykehuset, og sa at om jeg ble det minste dårligere så skulle jeg komme innom igjen. Er mye bedre enn igår, så regner med å være enda bedre imorgen. Kjøpte garn til babyteppe på veien hjem fra legen, så det skal jeg kose meg litt med nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 16. februar 2012 #713 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg har vært hos jordmor i dag, og alt stod strålende til. Babyens hode er nesten festet, og SF-målet ligger stadig på den røde streken, så alt er bra. Ny time om to uker. Jeg spurte om hun trodde vi ville sees den timen (sist fødte jeg før kontrollen i uke 38), men hun ville ikke svare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 16. februar 2012 #714 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg har vært hos jordmor i dag, og alt stod strålende til. Babyens hode er nesten festet, og SF-målet ligger stadig på den røde streken, så alt er bra. Ny time om to uker. Jeg spurte om hun trodde vi ville sees den timen (sist fødte jeg før kontrollen i uke 38), men hun ville ikke svare. Så spennende da! Sist jeg var på kontroll rett før termin så ville ikke legen sette opp en time til meg til overtidskontroll, for hun var så sikker på at jeg kom til å føde en av de neste par dagene. Og hun fikk jammen rett. Her ligger hodet godt nedi bekkenet, men er ikke festet enda. Er det forresten noen som har tenkt på å skaffe seg en "sladris"? Det har vært vanlig i de andre terminklubbene jeg har vært med i, en som kommer og "sladrer" når fødselen er i gang og når barnet er født. Enten kan man velge noen man kjenner som også er på KG, eller så kan vi bruke hverandre her i terminklubben. Jeg kan godt sette opp lister om noen ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #715 Del Skrevet 16. februar 2012 Spennende, Honesty! Det sies at de fleste føder rundt samme tid som sist, så du skal se at du ikke har så lenge igjen! Jordmora mi virket til å tro at jeg kom til å komme på timen min på termindatoen, selv om hun ikke ville si noe direkte når jeg spurte. Men det er i grunnen greit, jeg håper jeg får noen uker hjemme før fødselen. Kara: Jeg tror i grunnen jeg sladrer like fort selv. Går like raskt å gå inn på KG fra telefonen og skrive en en oppdatering som å skrive den på sms. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 17. februar 2012 #716 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg vet ingenting enda. Men har ikke jordmor time før 28. Da er det 3 uker igjen til termin. Kan hun sjekke om hodet er festet ved å kjenne? Kara: Ja jeg kunne tenkt meg noe sånt, sladrevenn. For meg som ikke er så oppdatert med nymoderne "smart" telefon, er det litt vanskeligere å "stikke rett innom" KG. Men forstår det jo sånn, at det er noen her som føder på Haukeland, så da blir man kanskje liggende der sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #717 Del Skrevet 17. februar 2012 Kara: Ja jeg kunne tenkt meg noe sånt, sladrevenn. For meg som ikke er så oppdatert med nymoderne "smart" telefon, er det litt vanskeligere å "stikke rett innom" KG. Men forstår det jo sånn, at det er noen her som føder på Haukeland, så da blir man kanskje liggende der sammen Ja, det er sant, vi er en god del som sokner til Haukeland! Spennende å se om noen havner inn samtidig, hadde vært morsomt Vi i Bergen kunne jo kanskje fått til et lite treff utpå våren en gang, det synes hvertfall jeg hadde vært veldig koselig. Kjenner ingen andre som skal i permisjon samtidig med meg denne gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 17. februar 2012 #718 Del Skrevet 17. februar 2012 Ja det hadde vært kjempe kjekt å få til et treff, Klematis. Er kjedelig å gå alene i permisjon, og så er det jo gøy å møte andre barn på samme alder. 3 måners forskjell har endel å si når de er så små, i utvikling og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 17. februar 2012 #719 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Et treff på vårparten må vi få til Blir spennende å se om vi havner flere på KK samtidig Endret 17. februar 2012 av Småkjekset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. februar 2012 #720 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Jeg har ordnet sladris, dvs. hun du kjenner KaraW. Jeg kan godt sladre for noen andre da. Sist gang var jeg så høy på endorfiner og så overveldet at jeg ikke orket å forholde meg til noen form for sosiale medier, så da var det greit å sende en enkelt sms til henne og si at Bollemann har kommet. Hva er egentlig termindatoene til oss som bor i Bergen. Jeg har jo den 21. april (som jordmor kunne berette er den mest vanlige dagen å bli føst på her til lands. "Unnfangelse i fellesferietider, så enkle er vi", sa hun. ), men dere andre da. Og hvor bor dere i byen, egentlig? Jeg bor i Fyllingen. Jeg har vordende mødre rundt meg til alle kanter. Kjenner ei som skal ha 9 dager etter meg, ei som skal ha 12 dager etter meg og ei som skal ha tvillinger 2 uker etter meg. Hadde jo vært koselig med stortreff når folk er klare for det. Ellers så gikk kontrollen fint i går. Har gått ned to kilo (antar det er vannvekt etter over 24 timer med konstant oppkast og 48 timer uten noe særlig til matinntak), men lillebror hadde det prima. Vokser som han skal og ligger med hodet ned. Endret 17. februar 2012 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå