Saeria Skrevet 2. februar 2012 #621 Del Skrevet 2. februar 2012 Jeg har kjøpt lite tøy, men har fått litt lånetøy i hus og har et par strikkede plagg klare. Så kommer det nok mer lånetøy, og tøy jeg har lånt bort, når det nærmer seg. To morkaker du? Den var ny. Så lenge de ikke er i veien så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 2. februar 2012 #622 Del Skrevet 2. februar 2012 Vi har kjøpt en del klær og det meste er i str 56 Vet jo at det er en gutt, så synes det har vært koselig å gå sånn å småhandle når jeg har funnet noe jeg liker Har lånt en del klær av en venninne i str 50, greit å ha i tilfelle han er liten, men ikke kjøpt noe selv i den str. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 2. februar 2012 #623 Del Skrevet 2. februar 2012 TIPS jenter! Kjøp noe i str 50. Jeg tenkte akkurat som dere og kjøpte str 56. Men de fleste babyer er faktisk bitteliten (selv om de er født 53 cm) og da ser 56 veldig stort ut. Tilogmed 50 kan se litt stort ut. Så det gjorde jeg igår. Klapper meg på skulderen for det. Ble hvite, grå og beige klær, 6 bodyer, 3-4 bukser, sokker og 3 luer. Kjenner det er nok "basis" ting. Så får det andre rosa eller blå komme når vi vet hva det er :D Var hos legen igår. Babyen har det fint. Jeg derimot har urinveis infeksjon og fikk pencillin kur og canesten fordi "mest sansynlig får du sopp av pencilinen". Jippi. Tungt på jobb idag gitt. Heldigvis kjøpte vi ny sofa igår, som skal ses på idag og det holder humøret litt oppe. Forelsket :D Ha en videre vidunderlig torsdag =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 2. februar 2012 #624 Del Skrevet 2. februar 2012 Ja. Noe i 50 er gerit å ha. Vi vet jo at vi mest sannsynlig får brukt str. 50 ganske lenge, særlig siden vi bare kjøper ull som er mer tøyelig, og fordi vi ikke forventer en stor gutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 2. februar 2012 #625 Del Skrevet 2. februar 2012 Når det gjelder mengden klær, så synes jeg de listene som står i babybøkene ikke er så dumme, faktisk. Det kommer selvfølgelig an på hvor ofte man vasker tøy, men man ender som regel opp med å få en del, og det er koselig å kjøpe tøy etter at babyen er født. To morkaker har jeg aldri hørt om! Går navlestrengen til begge to? Klematis: det hørtes dramatisk ut. Håper det går bedre denne gangen God bedring alh og Klematis! Jeg vurderer veldig sterkt å be om en delvis sykemelding til uken. Det er månedsavslutning igjen, og jeg merker at jeg hverken har energi, motivasjon eller tålmodighet til å gjøre det skikkelig. Måtte bare dra hjem idag fordi jeg ble så sur, og det betyr overtid imorgen i steden for Heldigvis sover jeg godt om natten, noe jeg også har gjort i de forrige svangerskapene også. Jeg har en venninne som sist hun fødte lå tre dager med rier, før hun fikk innvilget keisersnitt. Hun hadde fått beskjed om at hun skulle få keisersnitt denne gangen, men så ombestemte sykehuset seg bare noen uker før termin Men idag fødte hun en frisk liten gutt, etter en helt normal fødsel på bare 8 timer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje* Skrevet 2. februar 2012 #626 Del Skrevet 2. februar 2012 To morkaker har jeg aldri hørt om! Går navlestrengen til begge to? Det tenkte jeg faktisk ikke på å spørre om når jeg var der, så det vet jeg ikke. Har prøvd å lese litt om det på nett, men står lite om det i grunn. Er vist ikke så vanlig, og man vet ikke hvorfor enkelte får det. Eneste man må passe på er at begge kommer ut etter fødselen, ellers så hadde det vist ingen betydning. Har dere begynt å sette opp seng og gjøre klar stelleplass osv? Jeg leser litt rundt på blogger og ser at mange begynner veldig tidlig med dette, allerede før uke 30! Det frister veldig å begynne å vaske tøy å ordne klar seng osv, men det støver jo ned når jeg enda har 8 uker igjen :S også blir det jo mer tungvindt når man skal støvsuge og vaske hus dess mer ting og tang som står rundt om kring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 2. februar 2012 #627 Del Skrevet 2. februar 2012 Godt det gikk bra med venninnen din! Og det høres ut som en delvis sykmelding kan ha noe for seg. Det kan ikke være noe særlig å ha det som du har det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 2. februar 2012 #628 Del Skrevet 2. februar 2012 Vi kjøpte stellekommoden for noen uker siden og valgte å sette den rett på badet i stedet for å sette den et midlertidig sted. Så har jeg fylt den med klærne til lillegutt bare for at jeg skal få oversikt over hva vi har... Tenkte begynne å vaske det neste uke Kan jo enda gå en del uker før han kommer, men så lenge det ligger i en skuff så blir det jo ikke så støvete... Bruker jo ikke alle mine klær hver uke heller og de blir jo ikke støvete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 2. februar 2012 #629 Del Skrevet 2. februar 2012 Vi har jo stellekommode klart og den er jo i daglig bruk når vi skal gjøre unna morgen og kveldsstell, samt tørke stumpen etter han har baijset på potta. Ellers har vi til gode å vaske nyklærne. Hjemmestrikken legges jo til vask og lanolisering når det er ferdigstrikket, og legges til flattørk. De andre få nyplaggene er også i ubehandlet ull, så det går vel i vask et par uker før termin. Det andre strikker for meg, kommer også ferdig vasket og lanolisert. Praktisk i grunn. Lånetøy er vasket før vi låner, det vi henter hjem igjen er vasket på forhånd. Vi må lufte madrassen og dynen til lillesenga, men det haster ikke når man er så kort på vei som meg. Dessuten finner man en løsning om det skulle bli prematurbarn. Da må en jo ofte være en tid på sykehuset uansett. Satser på et fullgått barn denne gangen også da. Og akkurat nå ligger lillebror og tråkker eller gi meg knehøne et lite stykke over navlen. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 2. februar 2012 #630 Del Skrevet 2. februar 2012 Stellebordet står der det har stått de siste 4 årene, så den biten er i orden. Jeg er mer bekymret for hvor vi skal ha klærne. Kjøpte stor kommode til førstemann, og da lillesøster kom så fikk hennes klær også plass på barnerommet. Men nå renner det over der, og jeg tror det blir upraktisk i ha babytøyet på barnerommet igjen (enn så lenge har vi bare to soverom). Jeg får se om vi kjøper en liten kommode vi kan ha på vårt rom, eller lignende. Finner nok frem seng og tøy når jeg går ut i permisjon. Vasker alt tøyet før vi bruker det, selv om det var rent da vi pakket det ned. Kanskje litt unødvendig, men det føles best slik. Det tøyet jeg finner frem til barna nå gidder jeg ikke å vaske på nytt. Barnehagebarn tåler jo litt mer enn en nyfødt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 3. februar 2012 #631 Del Skrevet 3. februar 2012 Hjemmestrikken legges jo til vask og lanolisering når det er ferdigstrikket, lanolisering? Hva er dette Her har det blitt ryddet plass i skaper på badet slik at babyen får sin egen reol til stelleprodukter, bleier, klær og håndklær m.m. Har en stellekommode, men den er litt stor å ha på det lille badet vårt, så tenkte å stelle han på stellematte som ligger på vasken/benken. Når han blir litt eldre er det jo sommer, og da kan han stelles lettere inne på rommet. Har ikke vasket klærne enda, bare funnet plass til de. Planen er å gjøre det i løpet av en uke og to. Ellers har vi fått tak i alt vi trenger, så nå er det bare å vente. Kjøpte et nytt videokamera på onsdag også. Har så lyst å filme litt av fødselen og de første minuttene etter at han er kommet ut. Litt kjekt å se i ettertiden + at da kan jeg se hvordan ting var. Regner med jeg er helt inni min egen verden, så får ikke "med" meg så mye. To morkaker! Den var spenstig! Skikkelig godt matlager til babyen du da! Noen som vet om det er fare for babyen om den blir født når mor har soppinfeksjon? Ikke helt sikker på om jeg har det under fødselen, men hatt tendenser til det hele graviditeten pga hormonene.. (Noe dritt!). At babyen får det i øyne/lunger og kan bli syk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 3. februar 2012 #632 Del Skrevet 3. februar 2012 Charlie28: Jeg vet veldig lite om dette soppinfeksjon greiene, men fikk beskjed om at jeg mest sansynlig kommer til å få det pga pencilin'en. Men skal jeg ta behandligen nå?(dag 3 av pencilin kuren), eller vente til jeg er ferdig med pencilin? Og hvordan vet jeg om jeg har fått sopp infeksjon eller ikke? Vet jo dette med kløe og slikt, men siden jeg ikke har merket i det hele tatt noe til urinveisinfeksjonen, før kanskje nå, så er jeg jaggu med ikke sikker på om jeg vet når jeg har noe annet?! Jeg vasket klærene igår, wow tidlig ute for en gangs skyld, og tenker å bare legge de i skuffene på stellebordet. Vi kjøpte brukt, så må også ta mot til meg og vaske over det godt, med desinfiserende og det som finnes ... To morkaker`? Syns det var ganske stili jeg. Du får gå å være litt stolt over det, vanilje*, så lenge det ikke utgjør noe risiko for verken deg eller barnet. Da er jo det bare KULT En dag igjen før helg, og jeg gleeeder meg til å sove. Og så har snøen kommet, så er overlykkelig for det. Selvfølgelig er gull jenten blitt lovet vekk til både mormor og farmor denne helgen:(, så får ikke sett henne før søndag. Men får håpe snøen er der enda :D Og har noen fått ammetåken enda? FØR amming er begynt? Jeg ringte mamma igår og fortalte om legetimen i forgårs, men det visste hun allerede for jeg hadde jo ringt henne i forgårs :/ . . Og jeg har fortsatt inget minne om det. Ting bare sklir ut av hodet mitt, som om jeg ikke er vimsete nok fra før av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. februar 2012 #633 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Gravidtåken! Etterfulgt av ammetåken, etterfulgt av mammatåken. IKKE forvent at kortidshukommelsen blir bra med det første... Her har vi bare G sine strømpiser/stillongs, labber og undertrøyer i en skuff i stellekommoden på badet. Resten er i klesskapet hans i trådkurver. Så da får vi plass til det essensielle av babytøy i en eller to skuffer. Vi har tilsammen 8 små skuffer. Så regner jeg med at et par skuffer går med til bleiene. Lanolisering, ja: Vi skal bruke formsydde bleier, og da trenger de et vanntett lag over seg. Når man kurer ullbukser (fortrinnsvis ikke superwash), legger man de i ullvask og lanolin (ullfett). Da får man opp ullfettinnholdet i det ubehandlede ullgarnet og kan bruke det som vanntett lag over bleiene (ja, det holder faktisk helt tett). Når lanolin reagerer med urin, får man såpe og vanndamp. Buksa blir altså selvrensende. Man lanoliserer med jevne mellomrom. Ofte sånn hver 6-8 uke. Å bruke bleier som ikke har integrert vanntett lag, også kalt sperrelag, er den mest pustende varianten av bleier. Ull er termoregulerende og pustende også. Jeg liker formsydde av den grunn at det både puster, men hele bleia er av oppsugende materiale. Dessuten er det utrolig mykt med bambusvelour, bambusfrotte, bambusfleece mot huden. Bambus har også lette antiseptiske egenskaper, men det tillegger vi ikke så stor vekt. Dessuten er det en veldig grønn avling, noe som vi synes er fint. Endret 3. februar 2012 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 3. februar 2012 #634 Del Skrevet 3. februar 2012 Det var voldsomme greier Saeria. Visste ikke at det med tøybleier var en helt egen vitenskap Beundrer deg for å holde på med slikt, skikkelig konemor Jeg syns det er nok å stryke babyklærne (føler de blir mykere da Å nå fikk jeg en mail fra lønnskontoret også. At jeg heromdagen pga legetimen hadde vært borte fra jobb i 3,5 time, men jeg får kun betalt for 2. Er dette riktig? Selv ved svangerskapskontroller? De hadde i personalhåndboken sin at det gjaldt 2 timer 4 ganger i året ved tannlege/lege besøk, men trodde man i graviditeten falt litt utenfor. Egentlig hadde det lønnet seg for meg å bare være borte hele dagen da?! Blir så sint og oppgitt. Går på jobb hver dag, er sliten og trøtt, og ryggen verker, men har det så fint her, og er så greie mennesker, at jeg vil ikek "svikte" de. Men når det da blir som dette pga bemanningsbyrået jeg er ansatt gjennom, lurer man på hva man egentlig får igjen for å gidde å stille opp, når det frister mer å ligge i ro og fred hjemme. Men lurte vel bare egentlig på om dere visste noe om kravene, selv om jeg nå spydde ut med alt på hjertet. I arbeidsmiljøloven står det: "gravide har rett på fri med lønn på svangerskapskontroller dersom det ikke kan finne sted utenom arbeidstiden." Men det står ingenting om timeantall. hjelp?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 3. februar 2012 #635 Del Skrevet 3. februar 2012 Ahl: Jeg vet ikke så mye ang det med rett til lønn under svangerskapskontroller og hvor mange timer en har rett på. Synes uansett det er dårlig dersom en ikke får det dekket. Er jo bare snakk om et par timer i løpet av 9 mnd. TENK på alle de timene, ja dagene, røykere f.eks får betalt for å røyke ute i løpet av arbeidtiden! Viss en tar utgangsp unkt i en som ikke røyker så mye. Si 5 i løpet av en arbeidsdag. En røyk = 5-7 min x ca 5 daglig = 35 min x ca 330dager = 192,5 timer i løpet av året = 8 hele dager. TRAGISK!!! Det ang soppinfeksjonen, så er det litt individuelt. Noen får infeksjonen når en går på antibiotika/pencillin, mens andre får en liten stund etterpå. Du kan merke det som VELDIG økt utflod. Som er akkurat som hvit tykk krem. Trenger ikke klø eller svi. Dersom du ikke merker noe mens du går på kuren, ville jeg tatt beh. mot soppinfeksjonen samme dag du slutter på antibiotika. Da får kroppen sjanse til å opparbeide immunforsvaret "der nede" igjen, og behandlingen blir ikke ødelagt av "gjennværende" antibiotikakur. Litt greit at det virker mens du først gjør det. Dumt viss en skulle bli imun mot medisinen også... Saeria: Fansy! Har aldri hørt om! Her blir det de vanlige bleiene fra butikken. Orker rett og slett ikke sette med inn i det. Kanskje viss jeg merker at minstemann får utslett osv. Kanskje vi da prøver tøybleier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. februar 2012 #636 Del Skrevet 3. februar 2012 er ikke så komplisert i grunnen, og nå til dags er det jo tøybleier som er akkurat lik engangs i bruk. Ta på og av, that's it. Forskjellen er at man vasker. Fordelen vi har hatt med tøy er at gutten ble tørr på dag før fylte to år, og vi slapp alle kjemikaliene mot huden hans. Så for oss var ikke engangs et alternativ. Og jeg er så glad for å slippe både lukta av engangs og det å huske å kjøpe nye bleier hele tiden. Vi har alltid nok på hus. Ja, jeg er litt bedagelig anlagt... :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 3. februar 2012 #637 Del Skrevet 3. februar 2012 Selv om vi ikke har prøvd tøybleier, så sier jeg meg ihvertfall helt enig i Saerias begeistring for bambus. Kan på det sterkeste anbefale ammeinnlegg i bambus, mye bedre enn både engangs og ull (burde vel egentlig få bestilt meg noen nye selv). Tøybind i bambus er også en stor forbedring over vanlig plastbind, så da er nok tøybleier det også. Gravidtåken har satt inn for fullt. Alt som ikke er skrevet ned blir glemt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. februar 2012 #638 Del Skrevet 3. februar 2012 Ja. Krusedull har noen supre bambus-ammeinnlegg. De er temperaturregulerende som ull, og de har kjempegod oppsuging! Merket selv det,når jeg våknet med ett ammeinnlegg som var BLYTUNGT fordi jeg hadde lekket. Men jeg var ikke kald på brystet, og hverken sengetøy eller BH var vått. Ammeinnlegget holdt veldig godt på væsken. Det andre innlegget var tørt, så jeg hadde tydeligvis ammet fra samme bryst to ganger på rappen den natta. *ammetåke* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. februar 2012 #639 Del Skrevet 3. februar 2012 Og tøybind og truseinnlegg er gull. Jeg blir ikke klam av de, som med libresse og den slags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje* Skrevet 4. februar 2012 #640 Del Skrevet 4. februar 2012 Siden torsdag har jeg vært ganske plaget med mye kynnere, kjente det først i går på dagen at det var blitt litt mer enn før, men det plaget meg ikke. I natt derimot har jeg hatt veeldig mange kynnere ca hvert 10-15 min. Dette har gjort at jeg ikke fikk sove i natt og er hjemme fra jobb i dag. Itillegg kjennes det ut som at influensaen er på tur. Kynnerne har roet seg, men har fortsatt mer enn tidligere. Tenkte jeg skulle ringe legen på mandag å høre hva jeg burde gjøre. Jeg har tenkt litt på hva mannen må gå gjennom disse månedene med graviditet. Jeg synes det er godt gjort at han ikke har gått på veggen etter å ha måttet høre på maset mitt helt siden vi fant ut at jeg var gravid i august. Jeg forteller han støtt og stadig hvordan jeg føler meg, på godt og vondt. Det blir utrolig mye babysnakk om ting som må ordnes, handles inn, ukesrapport om hvor stor babyen er osv osv. I tillegg blir det jo utrolig mye fokus på meg og magen når vi er ute sammen med familie og venner. Er litt redd for at mannen skal føle seg "glemt" i denne tiden. Derfor har jeg veldig lyst å vise han hvor mye jeg setter pris på han. Tenkte jeg skulle prøve å ordne med en gave eller noe til fødselsen som han kan få når babyen er kommet ut, men trenger tips! Jeg har tenkt litt på videokamera, det har vi forsåvidt lyst på begge to i forbindelse med babyen, men han mer enn meg tror jeg da han synes det er artig å filme når han er på snøscooter med gutta. Tenkte jeg skulle skrive et morsomt kort å legge ved. Har dere evt. noen andre tips som ikke nødvendigvis trenger å være materielle ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå