Saeria Skrevet 20. januar 2012 #581 Del Skrevet 20. januar 2012 Har gått opp de kiloene jeg mistet i starten + en til. That's it, men regner med at jeg legger på seg i sluttspurten. Synes ikke jeg gjør annet enn å sitte på ræv og ete, jo! ang. baby bjørn, så sier jeg bare EN ting: Styr UNNA! Velg heller noe som er ergonomisk riktig, som ikke feilbelaster barnets rygg, og også tærer på dine skuldre og din rygg. Beco, ergo og manduca er flotte bæreseler som ER ergonomisk riktig for barn og bærer, og du får hvertfall manducaen i naturhvit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #582 Del Skrevet 20. januar 2012 Juleferie + to uker på all inclusive viser igjen på vekta her... Totalt er jeg nå opp 10-11 kg, og har ca 1 kg igjen til hvor jeg endte opp sist. Men da startet jeg 6 kg lettere. Hadde egentlig håpet å ikke ende opp tyngre nå enn sist, og lå lenge bra an. Men ser at det blir vanskelig nå... Har dessverre ikke klart å være like aktiv dette svangerskapet som sist. Bare noen dager siden jeg forundret meg over hvor god plass det virket å være i magen. Ikke noe press hverken på blære eller ribben. Nå kjennes det plutselig ut som om mini sitter på hoftebenet mitt og stanger i ribbena... :gjeiper: Heldigvis er ikke lungekapasitet, metthetsfølelse og hyppig tissing om natta et problem enda, men det kommer nok snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje* Skrevet 20. januar 2012 #583 Del Skrevet 20. januar 2012 Ser ut som jeg har lagt på meg mest her.. har gått opp 14 kg til nå! men var vel litt tynn i utgangspunktet (ifølge de rundt meg iallefall..) håper på at det ikke blir noe problem å få det bort igjen etter fødsel. Ellers merker jeg en del liv ja syns det er så koselig! men ikke fult så koselig at jeg må på do å tisse hele tiden, og det kjennes ut som at jeg aldri blir tom. Var med en urinprøve på legekontoret i dag, men den var fin så regner med det bare er livmora som presser litt på. Ellers gleder vi oss mye til ny UL om en uke God helg alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. januar 2012 #584 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg hadde jo litt å tære av fra før, så er ikke overrasket over at vektoppgangen enda ikke er så stor. Merker at jeg er ganske mye tørst for tiden da. Så det blir litt driking, med tilhørende turer på toalettet. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje* Skrevet 20. januar 2012 #585 Del Skrevet 20. januar 2012 Merker at jeg er ganske mye tørst for tiden da. Så det blir litt driking, med tilhørende turer på toalettet. :gjeiper: Jeg er egentlig ikke så veldig flink til å drikke, men har med meg ei vannflaske over alt nå som er på 500 ml. Prøver å drikke 2 stk av den hver dag, i tillegg til den andre drikken (te, kaffe, melk osv.). Har sluttet helt å drikke brus, mitt nyttårsforsett i år da jeg egentlig ikke er så glad i brus men drikker det bare for at jeg er tørst når vi har det i kjøleskapet. Så like greit å kutte det ut! I tillegg er det jo verken bra for tennene eller vekta, og det går egentlig ganske greit å holde seg til vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Go'jenten Skrevet 20. januar 2012 #586 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg runder snart 15 kilo opp, og er i uke 33..Synes det er litt mye jeg da, men ser jo bare forskjellen på magen, ellers er jeg like slank. Så vet ikke helt hva jeg skal tenke, kan ikke gjøre så mye med det egentlig. Beveger meg lite pga bekkenløsning, og mat må man jo ha. Er flinkere med søtsaker enn jeg pleier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 23. januar 2012 #587 Del Skrevet 23. januar 2012 Charlie28: Jeg gikk også på skole forrige graviditet. Riktig nok videregående, men var ingen permisjon å ta på meg da heller. Og i tillegg hadde jeg som mål å året etter komme inn på vanskelig linje med over 5.0 i snitt karakterer. Fødte i januar. Så det ble jobbing, amming under prøvene og i friminuttene. Tok i bruk alt av venninner som kunne hjelpe, om bare en liten trilletur, sånn at skolearbeidet ble gjort. Og jaggu med klarte jeg det Fikk utdannelsen min, og nå, 5 år senere, gravid igjen, og teller ned dagene til permisjonen starter. Og tenker: Gud hvor jeg skal nyte den. Så det håper jeg du får neste gang også. //Alh Jeg har heldigvis bare 1,5 år igjen, og det neste semesteret er bare koselesing, for kan mye av det vi skal gjennom da. Heldigvis. For vil jo få mest mulig ut av babytiden. Vil heller prioritere å få med meg den enn å fullføre presis. Men, neste baby blir når jeg er ute i arbeid. Det blir kjekt! I dag våknet jeg opp til verdens beste nyhet! Jeg er blitt tante!!! Min svigerbror/svigerinne fikk en sønn i dag tidlig, og alt er bra med mor og barn. Jeg er bare såååååååååååååååå misunnelig! Kan godt tenke meg å holde gutten min også snart! :kgbaby: Bare høre morskjærligheten gjennom telefonrøret...Hørtes ut som de var i himmelen Åh.. vi har så mye å glede oss til! Måtte tiden gå FORT!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. januar 2012 #588 Del Skrevet 23. januar 2012 Gratulerer med tantebarnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 23. januar 2012 #589 Del Skrevet 23. januar 2012 Gratulerer med tantebarnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje* Skrevet 23. januar 2012 #590 Del Skrevet 23. januar 2012 Gratulerer med tantebarnet:) vi har vært å kjøpt dyne og lammeskinn i dag. Ble litt usikker på hvilken størrelse man skal kjøpe på dynen, men vi kjøpte 80x100. Noen som har peiling på dette her? Vi lurte også på om man skal kjøpe pute til babyen? Hihi, det er mye man skal ha kontroll på og vite må jeg si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. januar 2012 #591 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) 80x100 er mer enn nok, og pute tregner man normalt ikke til babyen. Endret 23. januar 2012 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #592 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Gratulerer med tantebarnet, Charlie! 80 x 100 er nesten litt stort i starten, men tror vi brukte det i senga helt fra begynnelsen og sånn vognstørrelsedyne i vogna og i vugga. ----------- Da har vi bestemt oss for vogn! Blir en Baby Jogger City Select. Orker ikke lete frem link på telefonen, men det er en dobbeltvogn der man sitter etter hverandre, ikke ved siden og ikke oppå hverandre. Kan også helt greit brukes som enkeltvogn. Satser på at denne dekker alle behov (utenom som barnehagesovevogn) ut vognperioden. Har ikke kjøpt den enda, men har klart å prute den ned nesten 3000 kr i dag! Har også et tilbud om å kjøpe den brukt, men prisen er nesten den samme. Så nå driver jeg å pruter litt på den brukte også, så vi får se hva det blir til. I morgen har vi nok kjøpt uansett! Så tror jeg vi kommer til å følge tipset vi fikk her inne for en stund siden (fra Saeria?) om Bedside Crib. Fant ut at vi faktisk har plass til den på siden av senga. Men er i grunn skeptisk til å ha babyen SÅ nær meg. Jeg sover utrolig lett, og kommer til å våkne av hver bevegelse og hvert pust. Tror muligens det går å sette den i fotenden også, da tror jeg vi går for det. Skal følge med på finn om jeg kan finne den brukt. Ellers så har svigermor en krybbe som hun lå i som baby som hun gjerne vil at vi skal bruke. Men den har ikke bein og må settes oppå noe eller snekres bein på. Litt skeptisk, merker jeg ;-) Men hun skulle sende bilde, så får vi se. Og så har vi bestemt oss 95% sikkert for navn! Var ikke sikrere enn dette med Vesla heller, og bestemte oss endelig etter fødselen. Magefølelsen sier at vi kommer til å gå for dette navnet. Så nå begynner ting å falle litt på plass! Irriterer meg bare at jeg glemte å få med meg alt babytøyet jeg har lånt bort da vi var hjemme... Tror ikke vi har ett eneste plagg mindre enn 62 i hus. Foreldrene mine tar de med neste gang de kommer da, men det er ikke før en uke før termin. Gidder liksom ikke kjøpe noe når jeg vet at jeg har alt jeg trenger der. Endret 23. januar 2012 av Klematis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. januar 2012 #593 Del Skrevet 23. januar 2012 Bedsiden kan settes fotenden, og det er jo bare å slå opp den nedfellbare siden om det føles utrygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #594 Del Skrevet 23. januar 2012 Bedsiden kan settes fotenden, og det er jo bare å slå opp den nedfellbare siden om det føles utrygt. Er bare usikker på om vi har plass. Altså om jeg klarer å åle meg forbi mellom bedsiden og skyvedørsgarderoben. Av erfaring så blir klesutvalget ganske begrenset i ammeperioden, så at jeg ikke får tilgang til klærne mine kan jeg leve med. Får finne en hylle eller to uti gangen til de få plagga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 27. januar 2012 #595 Del Skrevet 27. januar 2012 Hei igjen jenter. Trenger svar her. Eller sikkert mer diskusjon enn svar, men dere vet hva jeg mener. Er nå 32+4, og baby er meget livlig. Er andregangsfødende så har hatt meget mye kynnere gjennom dette svangerskapet, men nå, en gang idag, og to ganger igår, hadde jeg "knip" i nederste del av, hva skal man si, ikke magen, men rundt og inni hoftebeina?! Vanskelig å forklare. Slipper etter ca 30 sek. Herregud, har da født før, men det er over 5 år siden, og man glemmer litt akkurat følelsen på hva en rie er, og hvor det gjør vondt, sånn i begynnelsen hvertfall. Men 7 uker for tidlig? Er det så normalt, når alt annet er helt i tipp topp stand? For 4 dager siden, fikk en av mine beste venninner sin lille sønn, to uker før termin. I tillegg fikk en annen venninne sin baby, en uke før termin, og en bekjent, de var vel på termin. Dagen etterpå fikk enda en venninne baby, 4,5 uker før termin. Kan dette psykiske stresset og lengten etter min, sette igang fødsel? Eller kan jeg bare innbille meg ting? Er kjempe redd egentlig, har ikke fått vognen enda, pluss soverom er ikke ferdig Vognen forresten, er en kjempe fin en av merket ROAN Marita. http://www.lullababy.no/roan/roan-marita-duo-963 Er vanskelig å finne noen erfaringer fra den, men de få jeg fant, er veldig bra. I tillegg MÅ jeg bare spørre, har noen andre problemer med treg mage? Sånn ekstrem? Har problemer med å gå på do, og de siste dagene, har jeg fått rifter, og føler meg mørbanket nedentil. Begynt på duphalac nå, den sku visst hjelpe litt, men andre med gode idèer`? Håper alle har det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2012 #596 Del Skrevet 27. januar 2012 Min første tanke, er at det kan være maserier. Jeg husker jo riene mine veldig godt enda, og de satt ikke der, men som et bånd rundt hele magen og i korsryggen. Det kan også være at babyen prøver å synke mer nedi bekkenet? Husker at min første var tidlig ute med å legge seg i posisjon. Selv om han ikke festet seg før flere uker senere, lå han godt nedi bekkenet i maaange uker. Treg mage har jeg og, men ikke så treg (kryss i taket). Duphalac bruker gjerne en dag og to før den virker, ellers er det jo disse gamle rådene som lakris og svisker da. :gjeiper: Jeg ville prøvd duphalacen i noen dager for å se om det hjelper, og uansett er det greit å ha i hus til etter fødselen. Selv om det smaker litt høgg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #597 Del Skrevet 27. januar 2012 Jeg har det akkurat som deg, alh. Har mye mer kynnere, vondter og generelt ubehag denne gangen enn sist, og er "livredd" for at fødselen plutselig skal starte. Åpningsriene sist var ikke noe spesielt vonde, og jeg har tidvis hatt kynnere som kjennes helt like ut som jeg husker riene. Men mulig hukommelsen min spiller meg et puss, og det egentlig var litt vondere Jeg lasta til og med ned en rieteller en dag i forrige uke og startet å registrere, ble vel 4-5 "rier" på 30-40 sek med ca 12-15 min mellomrom før det ga seg. Men tror jeg hadde tatt meg ut litt for mye fysisk dagen før. Har ikke kjent noe lignende siden. Diskuterte dette litt med jordmor sist. Hun sa at rier vil starte nederst i magen og gjøre vondt i hele magen og korsryggen. Og de vil bli kraftigere og kraftigere og komme tettere og tettere. Sånn har jo forsåvidt ikke kynnerene mine vært. Men sånn husker jeg heller ikke riene fra sist Har også lest at om du får kynnere mens du står/går, skal de gå bort/bli svakere om du legger deg ned og omvendt. Blir de ikke påvirket av hva du gjør, er det mer sannsynlig at det er rier. Jeg TROR dette er helt vanlig. Det er hvertfall mye vanligere å ha kynnere med nr. 2. Kommer de ofte, er det nok et tegn på at du kanskje bør roe ned litt. Ikke at jeg tror kynnerene er farlige, men du slipper hvertfall å stresse og tro det er rier Når man er 33 uker, så er baby såpass moden at de heller ikke gjør noe for å stoppe fødsel dersom den setter i gang, det er jo betryggende. Ikke lenge til du også er der. Mitt største problem er, som for deg, det praktiske. Ikke har vi ordnet med soveplass til den lille, ikke har jeg et eneste klesplagg i hus (alt er lånt bort, får det tilbake uka før termin) og jeg har ALT for mye å gjøre på jobb til å kunne slutte nå Men samtidig vet jeg jo at det ordner seg OM det blir fødsel. Er mer nervøs foran denne fødselen enn sist. Litt pga at det ble litt komplikasjoner (stjernekikker som ble tatt med tang i all hast pga fallende hjerterytme), men mest fordi vi må ordne med barnevakt og slikt før vi reiser på føden. Og jeg er redd det skal gå styggfort, siden det gikk fort sist. Til ditt siste spørsmål: JA, jeg driter helt seriøst småstein for tiden... Men så går jeg på ganske kraftig jerntilskudd også. Har vurdert om jeg må i gang med duphalac jeg også, men ser det foreløpig litt an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 27. januar 2012 #598 Del Skrevet 27. januar 2012 Klematis: Det var godt å høre. Smertene jeg hadde var ikke noe særlig som et "bånd" som saeria forklarer også, men var intens. Er veldig vanskelig å vite om h*n er lagt til rette, men føler det er kjempe turn der inne. Har legetime om halvannen uke. Hun har også ul, så vi får vel sett da. Ååå så godt å høre at jeg ikke er den eneste trege. Men rett før jeg ble gravid nå, hadde jeg en SA i uke 6, så har denne gangen vært veldig forsiktig med å glede meg på en måte. Eller gleden er jo stort til stede, men redd for å gå for "hardt ut", kjøpe masse ting, for å miste igjen. Og har vel bare egentlig blitt værende på det stadiet. Hihi. Men nå kjenner jeg panikken stiger sakte men sikkert. Vi har vugge, men ikke madrass, dyne, sengekant, himmel eller sengetøy. Hjelpe. Barnevakt er noe jeg tenker på også. Nå er hun hos faren annenhver helg pluss en gang i uken, og naboene har sagt seg villig til å hjelpe, dersom noe skulle skje fort. I tillegg er mamma sykemeldt, så hun er hvertfall tilgjengelig. Men er likevel noe ekstra å ta hensyn til. Burde vel pakket bagen også etterhvert. Eller i det minste begynt å tenke på den. Men er bre så ufattelig sliten og trøtt for tiden, at alt jeg orker er jobb, middag og de få timene før storesøster skal i seng, så er jeg knust, orker ikke tenke på noenting som burde vært gjort. Ler godt av din åpenhet Klematis, for jeg er virkelig der også, der man hører DUNK istedenfor plopp :gjeiper: Men er virkelig ikke noe kjekt, og har faktisk problemer med å gå nå. Noen som har erfaring med hermorider? Evt innvendige, hvis det finnes? Aner ikke hvordan det føles, ser ut eller noe, men kan det kanskje være det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #599 Del Skrevet 27. januar 2012 Advarsel: Litt vel mye detaljert underlivsinfo kommer. Hopp over om du ikke vil lese... Jeg har slitt med hemoroider siden forrige fødsel. Var veldig plaget rett etter fødselen. Var egentlig det som var mest vondt der nede, selv om jeg trodde det var klippet som var problemet. Når jeg endelig fikk legen til å se på det på seksukerskontrollen og han skrev ut en kur til meg, ble alt mye bedre! Hos meg er det mest som en hudfold på utsiden, men det er nok et eller annet på innsiden også. Har ikke undersøkt så nøye... Jeg er litt usikker på om jeg bør prøve å behandle det så godt som mulig før fødsel for å hindre at pressingen da skal gjøre det mye værre. Eller om det blir like ille uansett, sånn at jeg like godt kan ta en skikkelig hestekur etterpå. Tenkte å høre med legen på neste legekontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2012 #600 Del Skrevet 27. januar 2012 Tror jeg fikk noe som en eller to enkeltstående hemorroider sist. De var som små utposninger. Ikke særlig festlige, men hos meg gikk de over av seg selv. Jeg har hatt kynnere som ikke har gitt seg ved endring i aktivitet. De kom jevnt og trutt, ganske tett (1,5-2 min mellom), men ble ikke verre, og satt ikke i korsryggen, så da slo jeg meg til ro med at det var plagsomme kynnere. De var faktisk litt vonde også. Men det er maaange uker siden da. Nå har jeg vanlige kynnere som bare strammer litt. Vi har ikke mye klart vi heller, men skulle ungen finne veien ut i løpet av de nærmeste ukene, hadde vi hatt noen få plagg, en god ladning bleier (minner meg på at jeg må vaske de som ikke har vært vasket før), og vi hadde fått bedisiden hjem fort. G samsover hos oss mye nå som han er mørkredd, så det er ikke plass til baby i senga. i verste fall hadde pappaen og G ligget i senga, og jeg og lillebror i G sin seng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå