Kara W Skrevet 17. desember 2011 #521 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg tok lappen da jeg var gravid med førstemann. Har en venninne som tok den nå som hennes eldste nærmer seg 4 år, og en annen som tok lappen da hun var 18, men har knapt kjørt siden, og aldri med barna, som nå går på skolen. Så dere er ihvertfall ikke alene om å ikke kjøre. Å ha bil blir fort en vanesak. Jeg savnet det aldri før jeg fikk lappen, men nå tror jeg ikke at jeg hadde klart meg uten, selv om vi bor ganske sentralt Men vi ser jo at det vi bruker bilen til er stort sett når vi skal noe med barna. Er vi alene tar vi for det meste kollektiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea89 Skrevet 17. desember 2011 #522 Del Skrevet 17. desember 2011 Godt å høre! Jeg har tre andre venner som ikke har lappen, og alle vennene mine med lappen sier at "alle som ikke har lappen innen fylte 20 kommer aldri til å ta den!". Men vi får se. Jeg har faktisk betalt lappen allerede, må bare somle meg til å ta den. Skjønner hva du mener med å bli avhengig av bil. Vi lånte en bil fra juni til desember, og nå var det plutselig skikkelig kjipt uten. Sånn som her om dagen da vi måtte ta bybanen ned i sentrum for å leie film. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 17. desember 2011 #523 Del Skrevet 17. desember 2011 Godt å høre! Jeg har tre andre venner som ikke har lappen, og alle vennene mine med lappen sier at "alle som ikke har lappen innen fylte 20 kommer aldri til å ta den!". Men vi får se. Jeg har faktisk betalt lappen allerede, må bare somle meg til å ta den. Det er da noe skikkelig tull. Jeg bor som sagt veldig sentralt, og vil vell si at ca halvparten av vennene mine tok den etter at de var 20. De fleste som har ventet med det har fått den i forbindelse med barn, da. Har man bare behov for bil en sjelden gang, så er det faktisk verdt det å tenke på å leie bil ved behov og å bruke noen av pengene man sparer på å ikke ha bil på litt flere taxiturer. Da vi studerte i utlandet hadde vi leiebil ca en helg hver måned, og tok mye mer taxi enn vi gjør nå. Men så var prisene noe helt annet enn de er i Norge, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 18. desember 2011 #524 Del Skrevet 18. desember 2011 Vi er helt avhengige av bil siden vi bor på landet... Mannen har firmabil og jeg kjører vår bil, uansett måtte vi hatt to biler da vi har så ulike jobber og arbeidstider En kollega av meg tar lappen nå i en alder av 42, så det går fint det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 19. desember 2011 #525 Del Skrevet 19. desember 2011 Takk for velkomst. Så kjekt med ny bil til dere som hadde fått det. Jeg fikk også drømmebilden min nylig, peugeot 307 SW. Ble en 2004 modell da, men var stoor oppgradering fra min gamle slitne 97 modell Jeg tror lappen har mye med interesse, og barn/familie å gjøre. Jeg ble gravid første gang som 17 åring, så tok da lappen så fort jeg ble 18, gjorde ting myye lettere. Men har venninner på over 20 som fortsatt ikke har tatt den, men venter på "rett anledning" som sikkert kommer med familie Halsbrann, et kapittel for seg selv. Heldigvis enda fjernbar med melk, gruer meg til jeg MÅ ty til de ekle tygge tablettene i den berømte blå pakken. Er det noen som tar jern? Min lege sier jeg bør ta (så det gjør jeg) mens jordmor (som hater legen min, og som oftest MÅ finne noe gale) sier det ikke er nødvendig. Men synker fortsatt i blodprosent, selv om jeg tar jern. Og er så utroolig trøtt hele tiden, redd for hva som skjer hvis jeg slutter?! Hyggelig å komme inn i gruppen her forresteb =D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 19. desember 2011 Forfatter #526 Del Skrevet 19. desember 2011 Velkommen alh! Jeg ville hørt på legen din angående jern. Dette er hans ekspertiseområde ikke jordmorens. Jeg tar jern, 50 mg/dag. Etter anbefaling fra legen, hadde plutselig veldig lave jernnivåer og B12. Så får i tillegg B12-sprøyter en gang i uka. Utrolig irriterende at de glemte å ta disse blodprøvene på første svangerskapskontroll og jeg gikk helt til uke 20 før det ble fanget opp. Ikke rart jeg var sliten og slapp! Ny svangerskapskontroll hos legen i dag. Alt såg helt fint ut. Det var visst veldig god plass til babyen, så kunne forvente at hun snudde seg mange ganger enda, selv om hun lå med hodet ned nå. Har ikke lagt på meg noe de siste fire ukene, så legen ville forsikre seg om at jeg ikke prøvde å slanke meg eller noe. Det gjøre jeg på ingen måte. Spiser mer og mer kaloririkt enn jeg egentlig tror jeg har godt av, og beveger meg alt for lite... SÅ skjønner egentlig ikke selv hvorfor jeg ikke går opp. Men så lege magemålet var helt OK, var han ikke bekymret. Har forresten lagt på meg ca 7 kg til nå. Hvordan er det med dere andre? La på meg 18 kg totalt sist, håper at det ikke blir like mye denne gang. Men så startet jeg 6 kg høyere nå enn sist da. Samme sluttvekt ville vært fint, dvs 12 kg opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alh Skrevet 19. desember 2011 #527 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg tror ikke jeg har fått tatt noen B12 prøve? Eller hvordan vet jeg det i så fall? Har igrunn ikke fulgt med vekten så nøye, men har vel lagt på meg totalt 6 kg nå. Forrige svangerskap var det 11 tilsammen, men startet også dette svangerskapet noen kg høyere (7 tror jeg). . . Men er vel ikke rom for bekymring. Når jeg var på kontroll, torsdag forrige uke, så vi småen på UL, og da sa legen at det ikke var rart jeg var trøtt, eller at blodprosenten sank, så mye "kjøtt" som den lille inni magen hadde på kroppen. . Så blir vel en hulken baby dette her?! Men Klematis, de snur seg fortsatt en stund til vel? Eller er set litt individuelt? Syns spark kommer i alle retninger her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. desember 2011 #528 Del Skrevet 19. desember 2011 Her har jeg vel egentlig ikke lagt på meg ut over startvekt, men det var fordi jeg gikk ned en del kilo i første trimester. Ikke det at det er krise, for startvekt var vel en 8 kilo høyere enn sist. Så nå ligger jeg vel en halvkilo under startvekt, men merker jo at jeg er på vei oppover. Sist la jeg på meg 11-12 kilo. Håper det ikke blir mer denne gangen hvertfall. Ang. bevegelighet, så har babyene relativt god plass enda en stund. Det blir enda særere når du ser ungen vri seg fra en side til den andre, og magen blir skjev! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea89 Skrevet 19. desember 2011 #529 Del Skrevet 19. desember 2011 Tror jeg har lagt på meg 4 kilo så langt, men er nå bare 21 uker på vei. Satser på at jeg ender på rundt 10. Foreløpig har jeg bare lagt på meg på mage, hofter og rumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 21. desember 2011 #530 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Takk for alle gratulasjoner om bilen Fått mye glede av den allerede, da det har vært slaps og glatt over alt. Er det noen som tar jern? Min lege sier jeg bør ta (så det gjør jeg) mens jordmor (som hater legen min, og som oftest MÅ finne noe gale) sier det ikke er nødvendig. Men synker fortsatt i blodprosent, selv om jeg tar jern. Og er så utroolig trøtt hele tiden, redd for hva som skjer hvis jeg slutter?! Jeg har tatt jern fra uke 10 i graviditeten. Tidligere blodgiver, så fikk beskjedd om at jeg hadde lavt jernlager. Tatt de med høyest dose på 100mg, og har gått helt fint. Til nå! De siste ukene synes jeg at bivirkningene rundt jerninntaket har meldt seg, så jeg har kuttet ned til å ta annenhver dag. Skal til legen på sjekk om 2-3 uker, så skal se hvordan jeg ligger ann da. De anbefaler jo å ta tilskudd av jern i 3 trimester, men en skal jo ikke ha for mye heller. Ellers har bekkenproblemene begynnt å komme, og det er IKKE noe kjekt. Vondt å ligge på ryggen, og begynner nå å gjøre vondt å ligge på siden. Finner ingen god stilling, da det gjør vondt i korsrygg og hofter uansett hvordan jeg ligger. Stivner også fort viss jeg sitter, eller er veldig fysisk aktiv. Veldig hemmende med andre ord. Tenkte å prøve å søke litt om det på nettet. Kanskje jeg får noen gode råd om hva som kan gjøres. Håper IKKE det blir verre, for da vet jeg ikke helt hva jeg gjør Lagt på meg en 6,5 - 7 kg til nå, men var på grensen til undervektig i starten, så alle kilo tas imot med stoooor glede. Eneste tragiske er at jeg har ikke lagt på meg andre steder enn på magen og brystene. Armer, lår, rumpe og legger er akkurat like spinkle som før. Ikke rart ryggen krangler. Litt ugunstig vektfordeling Edit: skriveleif Endret 21. desember 2011 av Charlie28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. desember 2011 #531 Del Skrevet 21. desember 2011 Manuellterapeut er gode ting når man har bekkenløsning og/eller låsning. Få henvisning til fysio hos legen, finn en manuellterapeut (de er jo fysioer med videreutdanning) og få time til behandling. Min mt gir meg akupunktur. Må betale for nålebruken (100 kroner for hver gang, siden helfo ikke dekker akupunktur fordi det er "alternativt"), men det hjelper. Andre manuellterapeuter manipulerer ledd og masserer, noen gir treningsøvelser. Jeg går fast til kiro som tar seg av låsningene mine da. Derfor ville mt'en la henne kjøre sitt løp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkRose Skrevet 21. desember 2011 #532 Del Skrevet 21. desember 2011 Fikk beskjed av jordmor i dag, tre dager før jul, om å spise litt mer!! Herlig! Har lagt på meg 2,5 kilo, 22 1/5 uke, mens magen ble målt til å være stor, helt øverst i normalfeltet på kurven. Altså mye vekt til bebis og livmor og sånt, og lite til meg... Tror det blir en fin jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. desember 2011 #533 Del Skrevet 21. desember 2011 Lå øverst på kurven jeg også. Både ved siste kontroll og i forrige svangerskap. Tidvis lå jeg litt over grønt felt også, men når man er under gjennomsnitts høy, blir en gjerne over gjennomsnitts stor. Denne helsesøster sa dessuten at den grafen ble til for 10+ år siden, og det å ligge litt høyt er for de fleste i dag ganske så vanlig. Jaja. Det viktigste er jo at mor og barn har det bra, så får jeg heller bare bli stor som en flodhest. :gjeiper: Sist hadde jeg MYE fostervann, for magen var STOR, men ungen liten. Så han hadde visst et godt basseng i magen. I morgen er det ny kontroll hos HS. Er da 23 uker på vei, og tviler på at vekten har økt så veldig. Har kastet opp de fleste dagene den siste tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie28 Skrevet 3. januar 2012 #534 Del Skrevet 3. januar 2012 GODT NYTTÅR!! Håper alle har hatt en flott juleferie og en fin høytid. Her fikk vi MASSE til babyen, - noe som passet utmerket da vi ikke har behov for mer dilldall som samler støv Har enda en del igjen å kjøpe, så planen er å innta salget i morgen å se om jeg finner noen kupp. Ellers har jeg fått MASSE strekkmerker på brystene (heldivis på undersiden), bekkenet krangler og jeg kan ikke løfte tungt eller være veldi aktiv + en snikende halsbrann hver natt.. LOVE IT!! :gjeiper: Utenom det skal jeg ikke klage. Gleder meg såååååånn til å se gutten min nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. januar 2012 #535 Del Skrevet 3. januar 2012 Vi har ikke fått noe til mini, men regnet ikke med det for han kan jo arve mye fra storebror og storefetteren. Ellers er formen den samme, så jeg regner ikke med noen bedring de siste ukene. :gjeiper: Jaja, så lenge jeg kan være litt mamma for den gutten jeg alt har på utsiden av magen, så er det det aller viktigste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea89 Skrevet 3. januar 2012 #536 Del Skrevet 3. januar 2012 Godt nyttår! Vi fikk veldig lite til babyen til jul, et teppe og sengetøy. Trodde vi skulle få mye mer siden det er første barnet, og vi har ingenting. Imorgen skal vi på Simobutikken og se etter utstyr. Gleder meg og gruer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 4. januar 2012 #537 Del Skrevet 4. januar 2012 Vi fikk ingenting til jul med første heller altså, men vi fikk jo mye fint når han kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 4. januar 2012 #538 Del Skrevet 4. januar 2012 Vi fikk ikke noe til babyen til jul, men de kommende besteforeldrene er veldig klare på at det ikke er lenge igjen før det så smått begynner å dukke opp ting Så nå prøver jeg å finne klær bestemødrene skal få lov til å strikke Er så mye utrolig flott der ute, så er vanskelig å velge! Skal dere ha hjemmestrikkede hentesett? I så fall hvilke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 4. januar 2012 #539 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg har litt hjemmestrikk in the making. Vi skal ha en del longies, siden vi skal bruke formsydde bleier med ull som sperrelag. Som hentesett, lurte jeg på å ha en SMSS gift wrap sweater og longies: Eller SMSS small things romper og bonnet: Begge mønstrene fås på ravelry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 5. januar 2012 #540 Del Skrevet 5. januar 2012 Den heldressen var nydelig, Saeria. Jeg skjønner ikke konseptet "hentedress", egentlig. Kanskje jeg ikke er sentimental nok, eller kanskje vi bor for nær sykehuset, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå