Gå til innhold

Hvor mye ta betalt av 18 åring som jobber og bor hjemme ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på dette og lurer på hvordan andre gjør det.

Han er blidt 18 år snart, ferdig med skole og er begynnt å jobbe.

Foreløpig er ikke lønnen så god, men i det yrket han har valgt kan det fort bli en god del etterhvert.

Både ekstra betalt nå pga at de kan jobbe en del overtid + bonuser ved god jobb.

Er han flink i jobben (noe det virker som han helt klart er) kan han fort krabbe oppover også.

Men mye /lite er det vanlig å betale i "husleie" hjemme for en 18 åring og oppover nå ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Kommer litt an på hva slags goder og bonuser han får hjemme også syns jeg ;)

Dersom du vasker alle klærne hans, lager middag til ham, han ikke kjøper inn noe mat (bortsett fra når han spiser ute) osv osv, så syns jeg du skal ta mer betalt enn om han stod for mye av dette selv.

Dersom han ikke gjør noe hjemme og ikke har særlig utgifter til mat osv, så ville jeg tatt minst 3000kr.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor kan han ikke flytte for seg selv når han er ferdig på skolen og fått seg jobb?

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg synes ikke barn bør betale noe hjemme uansett jeg da!

da synes det evt det er bedre om han sparer så mye som overhodet mulig, og putter alt inn på BSU konto, for der er det kjempebra rente! og desuten må man ha så mye egenskapital når man skal kjøpe seg noe.

• Liker 15
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor kan han ikke flytte for seg selv når han er ferdig på skolen og fått seg jobb?

Han har litt for lav lønn til det ennå selv om han har fryktelig lyst til det.

Han har undersøkt litt rundt her og en enkel liten hybel her kom på ca 5000,-kr i mnd. Så er det mat, transport, klær, frysør, uteaktiviteter osv. i tillegg.

Han har nok litt "lekk" pengebok. De strøjobbene /sommerjobbene han hadde mens han gikk på skolen tok vi selvfølgelig ikke noe av. Men de forsvant gjerne i løpet av noen uker.

Oppfordret han til å spare noe av det, litt har det nå blidt, men ikke så det er noe å leve for.

Er derfor vi tenkte gjøre han litt vant med faste utgifter. Noe til husleie, få ordnet BSU.

Klær, frysør og slikt blir han å betale selv. Vi oppfordrer han jo og til å spare ekstra mens han bor hjemme og har muligheten til det.

Det som inngår i "husleia" er et passe stort soverom + et stort gjesterom/stue som han kan ha venner på besøk i. Rommet er lysisolert så de kan støye det de ønsker uten å forstyrre oss eller nabolaget.

Mat, rene klær og slike småting hører med også.

Går veldig mye opp og ned hva han har tid til å hjelpe til i huset. Rommet og gjeste/stua må han holde orden på selv. Han -kan- lage mat, vaske klær /hus, tyngre værdagslige ting med hus/hage.

Når han først setter i gang med å hjelpe til i huset er han veldig flink, men det skjer ikke veldig ofte.

(Om "husleien" blir satt på en konto som han får senere når han skal kjøpe leilighet/hus, eller vi bruker noe at det til økte utgifter med ungdommer i huser har vi ikke bestemt oss helt for ennå)

• Liker 2
Skrevet

Min datter fyller 19 år, og går i lære. Hun starter sitt 2. år til høsten, og begynner endelig å få litt utbetalt. Hun bidra hjemme som oss andre dvs. vaske/henge opp/brette tøy, støvsuge, vaske gulv, lage middag og lufte bikkja. Hun gjør det mye sjeldnere en oss foreldre, men hun bidrar, og vi nyter det.

Når jeg kommer hjem fra jobben, kan hun godt ha shinet hele kjøkkenet som så bombet ut når jeg reiste om morgenen (full oppv.maskin/smuler på fjøl, fett rundt komfyr, skitne gryter, full søppelbøtte, kjipe benker), men hun får ikke betalt for dette.

Hun må i tillegg betale husleie, som går rett inn til henens BSUkonto. Utelater hun å betale inn 1 mnd. så skal jeg ha penger som husleie. Vi klarte ikke å praktisere dette 100% i fjor, da hun tjente mindre, og var russ i tillegg, men til høsten skal kravene infris igjen.

Skrevet

Ubs.. var jeg "mor" som skrev forrige innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bo hjemme gratis hos mine foreldre i tre år. Jeg hjalp jo til med husstell og lagde middag til de kom hjem de dagene jeg hadde fri (jobber skift). Dette har hjelpt meg utrolig mye. Jeg har fått spart opp 700 000 kroner og noen aksjer. Disse pengene kommer utrolig godt med nå når jeg skal kjøpe hus. Og siden de har vært så utrolig snille med meg, så har jeg bestemmt meg for å gi tilbake! Hva og hvordan får jeg se etter hvert.

Er "ungen" din derimot ikke så vetig at h*n sparer pengene, men bruker de opp på alt slags tull syns jeg det blir noe annet. Da kan løsningen være å ta inn fks 2000 kroner i måneden eller mer for å spare for h*n på bsu eller annet.

Det er jo også greit å betale litt for seg, men ikke flå ungene...

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde gjort dette:

Satt en lav husleie (feks 2000kr) som dere satte inn på BSU. Så hadde jeg sagt at så lenge han får bo så billig, må han også hjelpe til i huset, jeg hadde feks gitt ham noen faste oppgaver. Ikke kjempemye, men feks at det er hans ansvar å klippe plenen, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, støvsuge stua osv.

På denne måten lærer han noe om både ansvar og økonomi, i tillegg til at dere får litt drahjelp i huset, og sønnen deres får en god start i livet med penger i banken.

Jeg synes ikke dere skal ta husleie fra ham for å bruke på andre ting.

• Liker 2
Skrevet

Han kommer uansett til å spare masse på å bo hjemme, selv om du velger å la sønnen din betale husleie. Nå skal han begynne i jobb, og det er lett å "endelig ha masse penger", men likevel ikke ha mer penger i slutten av måneden.

Hvis dere kan hjelpe med å spare penger hadde jo dette vært veldig fint. Tar dete 3000 i husleie, kan 2000 gå til bsu (men det er vel maks 20 000 i året), og 1000 for mat/strøm. Det er ikke så mye når han jobber, og han får spart i tillegg. Ellers kan han selvfølgelig føre over så masse an vil på en annen sparekonto.

Gi ham faste oppgaver i huset, for eksempel hver mandag skal han..., og hver tirsdag og torsdag skal han... Det blir mye mer motiverende når han har "ansvaret" for noe bestemt disse dagene. Og såklart, som ts sier, holde orden på rommene sine.

• Liker 4
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg tror jeg ville krevd at en del av pengene han tjener skal gå til sparing, hvor mye er avhengig av lønnen. I tillegg skulle han hjelpe til i huset med faste oppgaver. Hvis han hadde gjennomført sparingen og pliktene hadde han sluppet husleie. En ung voksen, som hadde bodd gratis, sløst bort alle pengene sine og ikke hjalp til hjemme hadde vært uaktuelt.

Vi har forholdsvis god råd selv så det å ta husleie for pengenes skyld hadde vært unødvendig. Jeg forstår at for andre foreldre kan dette endelig være et godt bidrag til familieøkonomien.

• Liker 1
Gjest Zarkilankikoko
Skrevet

OMG.

Virkelig, jeg er 19år, bor hjemme, gjør reint en sjelden gang rommet mitt og for 3-4000kr av mamma hver måned + mat, treningsenter, klær og andre utgifter. Er student, ingen jobb duo. Der jeg går på skole, er det heller ikke særlig uvanlig. Aldri hørt om noen i klassen som betaler for å bo hjemme. Tror dette kan komme av bortskjemte foreldre. Gjør ungen mye arbeid dugnad som ung, forventer foreldrene mer, enn vis h*n ikke gjorde noe. Du mer eller mindre straffer ungen din for å være flink.

• Liker 2
Gjest tea93
Skrevet

OMG.

Virkelig, jeg er 19år, bor hjemme, gjør reint en sjelden gang rommet mitt og for 3-4000kr av mamma hver måned + mat, treningsenter, klær og andre utgifter. Er student, ingen jobb duo. Der jeg går på skole, er det heller ikke særlig uvanlig. Aldri hørt om noen i klassen som betaler for å bo hjemme. Tror dette kan komme av bortskjemte foreldre. Gjør ungen mye arbeid dugnad som ung, forventer foreldrene mer, enn vis h*n ikke gjorde noe. Du mer eller mindre straffer ungen din for å være flink.

Er jo noe helt annet når du er student og ikke jobber/ får lønn med tanke på å betale for seg hjemme.

Hmm... er vel heller bortsjemte barn som IKKE gjør noe hjemme og forventer at alt blir gjort -for- dem og forventer å få 3-4000 i mnd uten å bidra litt tilbake.

Kan bli ganske tøft den dagen en skal stå på egne ben, bo for seg selv og klare seg selv når en ikke aner hva en går til på noen som helst område.

(kanksje ikke så rart en ser så mye merkelig/utenkelig på "luksusfellen" )

• Liker 6
Gjest Tirkes
Skrevet

Hadde mamma og pappa krevd husleie av meg, da hadde jeg følt meg indirekte kasta ut som om de sa "Du må ikke tro du bor her gratis så du kan like greit flytte ut".

Så skal det så sies at jeg var en tenåring som gjorde mye husarbeid og vasket bad, gulver og oppvask vel så ofte som mamma i tillegg til at jeg handlet inn til fellesmiddager og fellesvarer i ny og ne etter at jeg fikk jobb og fortsatt bodde hjemme i ett år, i tillegg til at jeg betalte egne klær, tlf regning, etterfylte bensin på bilen når jeg lånte den osv. De hadde med andre ord ikke så mye ekstra utgifter på meg annet enn varmtvann og strøm, og jeg følte meg velkommen hjemme.

Jeg kommer nok aldri til å kreve husleie av mine barn, med mindre de er fullt utdannet, voksne, ikke har studier å spare til og leier kjellerleiligheten, men selv da vil det evt bli en symbolsk sum. De fleste unger søker bort hjemmefra etter en tid uansett, og det kommer jo an på tenåringen/barnet det gjelder også.

At en voksen unge med inntekt bor hjemme, får klær og sko av mor, får lommepenger til kino og låne bilen uten å måtte fylle bensin på den, vil IKKE skje med meg og mine i fremtiden, med mindre jeg har blitt lottomillionær til den tid.

Men skal ikke si at de som har faste avtaler med sine barn på noen måte gjør en feil. Men slik som jeg opptrådte og forsøkte å hjelpe til å dra lasset, så hadde jeg følt meg "mentalt" utkasta om de kom og ville ha en fast sum i mnd i leie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine hadde aldri tatt betalt av meg, til tross for at jeg var myndig, bodde hjemme og hadde jobb. Men det hadde krevd at jeg hjalp til, kanskje særlig fordi vi har en gård som krever mye vedlikehold.

Dog hadde jeg nok selv ønsket å bidra økonomisk, i hvertfall hvis jeg tjente godt. Siden mesteparten av pengene hadde gått til sparing, hadde det mest fornuftige vært en andel av lønna som gjorde at jeg satt igjen med litt penger å kunne bruke på ting som jeg ikke kunne forvente at mine foreldre skulle betale (mobil, klær o.l.).

La oss si at jeg hadde en månedslønn på brutto 20 000,-. Da hadde det vært ideelt for meg å spare ca. 12 000,-, gi ca. 3000-5000,- til foreldrene mine og beholdt resten på brukskonto, eventuelt satt også resten over på sparekonto. Men kjenner jeg foreldrene mine rett, hadde de nok spart på pengene jeg ga dem og gitt dem tilbake til meg idet jeg flyttet ut, men dette er nok først og fremst fordi de kan det og har høvelig god råd. Hvis de ikke hadde hatt det, hadde jeg betalt dem en rimelig sum (som regel sånn ca. det samme som den billigste husleia i området om man skulle leid seg hybel/leilighet) og krevd at de skulle beholde pengene.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt.. Dt skal være en fordel å bo hjemme. Foreldre skal hjelpe barna sine, og da er det bedre som mange andre sier at du kan "tvinge" han til å sette husleiepengene sine inn på hans BSU.. Dre har da klart å fostre han opp og betalt mat til han hittil så hvorfor ikke 1-2 år til.???

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri måtte betalt en krone hjemme til tross for jeg alltid har hatt en god jobb. Min egen måte å betale er og fulle opp kjøleskap \ ta bilen til mor eller far og fulle opp bensintanken, dette synes jeg er en grei ting å gjøre siden jeg tjener mer en mor \ far. Annet utstyr jeg ser mangler i huset tar jeg å kjøper inn uten at noen spør f.eks microovn osv osv. Føler det blir feil å tyne ungen sin for så mye $$$ som mulig, da er det bedre å gjøre noe alla det jeg har gjort.

• Liker 1
Gjest Jalle
Skrevet

Er litt usikker på dette og lurer på hvordan andre gjør det.

Han er blidt 18 år snart, ferdig med skole og er begynnt å jobbe.

Foreløpig er ikke lønnen så god, men i det yrket han har valgt kan det fort bli en god del etterhvert.

Både ekstra betalt nå pga at de kan jobbe en del overtid + bonuser ved god jobb.

Er han flink i jobben (noe det virker som han helt klart er) kan han fort krabbe oppover også.

Men mye /lite er det vanlig å betale i "husleie" hjemme for en 18 åring og oppover nå ?

Synes 0, bedre at han sparer på BSU i et år eller to så kan han kjøpe sitt eget. Han kan godt bidra med middag og litt mat etc.

Skrevet

Tusen takk for mange fornuftige svar.

Hadde han vert flink til å spare og ikke sløst bort "rubbel og bit"

Og hadde han vert flink til å hjelpe til hjemme uten å bli mast på, for så å kaaanskje gjort det. (alt fra å bære ut søppel til andre mer krevende huslige "jobber")

Da hadde nok situasjonen vert noe annet.

Han -kan- vere veldig flink enkelte ganger, når han først er i humør til det. Men nå hører det til skjeldenheten. Etter jobb er det jo mye besøk/har besøk av venner.

Er jo greit å sløse noe når en er ung og fri, det hører jo med.

Men vi som foreldre tenker på å som smått begynne lære han å tenke litt lengre frem i tid også.

Så lenge han bor hjemme har han mulighet til å legge til side til fremtiden.

Er jo også greit å bli vant til å ha noen faste utgifter, se og få en følelse av at ting koster litt. Bli vant med det, slik at den dagen han flytter for seg selv hvet litt mer hva han går til. At en må planlegge litt og prioritere hva en må ha nå og hva som kan ventes med. Legge til side for ovveraskende utgifter osv.

Vi er såpass godt stilt at vi -må- ikke ha de pengene han betaler i husleie. Er mer for at han skal få følelsen av å bidra, bli vant til å ha noen faste utgifter og en litt mykere start for den dagen han flytter ut og får større faste utgifter.

Mest sannsynlig blir vi nok å sette disse pengene inn på en konto til sparing. Som han får tilbake den dagen han ønsker å kjøpe seg en leilighet /hus. Men det blir vi ikke å informere han om nå.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg har aldri måtte betalt en krone hjemme til tross for jeg alltid har hatt en god jobb. Min egen måte å betale er og fulle opp kjøleskap \ ta bilen til mor eller far og fulle opp bensintanken, dette synes jeg er en grei ting å gjøre siden jeg tjener mer en mor \ far. Annet utstyr jeg ser mangler i huset tar jeg å kjøper inn uten at noen spør f.eks microovn osv osv. Føler det blir feil å tyne ungen sin for så mye $$$ som mulig, da er det bedre å gjøre noe alla det jeg har gjort.

Du bidrar jo veldig mye hjemme.

Det blir noe annet med en som sløser bort lønna på fest og moro og forventer fri kost og losji uten engang å hjelpe til.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...