Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal begynne i barnehagen til høsten, og jeg lurer virkelig på hvordan det skal gå med soving der. Hjemme sover han i sengen sin også på dagen, og han sover fra 9-10-30 og fra 14-15.30. Det er lenge siden vi har klart å få ham til å sove i vogn på trilletur. I barnehagen er det vel slik at de helst vil at barna sover én gang om dagen i vogna ute? Hva gjør jeg da? Trener på dette i sommer hjemme, eller gjør som vanlig og satser på at det ordner seg i barnehagen likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage så hadde barna forskjellige tider de sov på. Det er ikke uvanlig at noen barn må sove litt mer enn de andre. Men vi jobbet også med at noen av barna ikke skulle sove på morgenen, men vente til formiddagen da de andre skulle sove. trur det er opptil hver enkel barnehage, men det ordner seg nok ;)

Skrevet

I de barnehagene jeg har jobbet i har så å si alle sovet i vogn selvom de ikke er vant til det hjemme.

Så bare gjør som dere pleier så går det nok greit i barnehagen til høsten uansett ;)

Skrevet

Mine to eldste sov også to lurer i begynnelsen, slik som din, og det gikk greit selv om det var litt usynkront med barnehagens rutiner og måltider. Etterhvert fikk vi lirket dem inn i én lur. I vår bhg sover de på flatseng, og på magisk vis får de alle barna til å sove sammen uten særlig mye tøys.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal stresse med det. Nyt sommeren! De kommer til å fikse det greit i barnehagen.

Jenta vår sov to ganger på dagen da hun begynte, og til helt andre tider enn de andre. Den første uka fikk hun ha sine tider i fred. Etterhvert ble den første sovingen flyttet (gradvis), så den samsvarte med barnehagens tid. Da ble det slutt på siste sovingen også. Noen ganger fikk hun sove litt hjemme (fra 17-1730), uten at det ødela for nattesøvnen.

Skrevet

I barnehagen mine ungar skal gå i til hausten, er det moglegheitar for at ungane kan sova inne. Minsten min har aldri vore ein "vogn-unge" og kjem til å sova inne. No er han riktignok eit år eldre enn TS sin gut, og treng berre ein soving pr dag.

Skrevet

I barnehagene er de eksperter på å få unger til å sove. Vår måtte trilles i søvn, laaange turer, men allerede første dag i barnehagen sovnet han etter fem minutter vugging av vogna, og deretter ble han bare lagt ut og sovnet av seg selv.

Han sov to lurer i begynnelsen og vi reduserte etterhvert i samarbeid med barnehagen til en lur. Han fikk sove når han hadde behov for det, ikke etter klokka, men ungene har en tendens til å bli samkjørte automatisk i barnehagen.

Brukte mye energi på å bekymre meg for hvordan det skulle gå med ham i barnehagen, men ser i ettertid at bekymringene var grunnløse :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I begge barnehagene vi har brukt sover barna inne, men kun en gang om dagen. Som regel tilpasser barna seg lett til rutinene i barnehagen - de ser hva de andre barna gjør og vil gjøre det samme.

Skrevet

Å, så deilig med oppmuntrende svar! Da tenker jeg ikke noe mer på det :)

Skrevet

Brukte mye energi på å bekymre meg for hvordan det skulle gå med ham i barnehagen, men ser i ettertid at bekymringene var grunnløse :)

De fleste bekymringer blir det ikke noe av ;).

Å, så deilig med oppmuntrende svar! Da tenker jeg ikke noe mer på det :)

:)

Skrevet

Slapp av,det ordner seg nok! Kommer nok en problemstilling til snart når ungen blir litt større og ikke lenger trenger sovestund. I barnehagen jeg gikk var det obligatorisk sovestund for de eldste en time dagen, og det var problematisk når jeg var avvendt sovinga på dagen. Ble sittende på en madrass en time hver dag mens jeg kjedet livet av meg! Den tid den sorg! Lykke til! :klemmer:

Skrevet (endret)

I barnehagene er de eksperter på å få unger til å sove. Vår måtte trilles i søvn, laaange turer, men allerede første dag i barnehagen sovnet han etter fem minutter vugging av vogna, og deretter ble han bare lagt ut og sovnet av seg selv.

Enig i dette.

Jeg bekymret meg veldig før datteren min skulle begynne i barnehagen, for hun var også vant til å bare sove inne i sengen, og ikke ute i vogn. Om hun skulle sove i vogn måtte jeg i såfall trille langt og lenge om hun skulle sove. Luftet min bekymring for personellet, men de reagerte ikke mye på det. Har samme erfaring som Umuriel . Tok ikke lange tiden før hun sovnet som en sten i det hun ble lagt ute i vognen (stillestående).

Tidspunktet barnet ditt sover vil de nok prøve å regulere. Jeg tror det fint kan løses ganske raskt ved at dere dropper den første luren, og heller ligger han til "vanlig" sove i barnehagen tid som pleier være rundt 12-14(15). (men du trenger ikke gjøre noe med det i sommer altså)

Min sov også to lurer da hun begynte, og hun fikk fortsette med det en uke eller to. Gikk helt fint å gå over til 1 lur, og hun var bare 10 mnd da hun begynte i barnehage.

Endret av SummerJoy
Gjest pysepusen
Skrevet

Har vært redd for det samme som deg, men da jeg snakket med dem i barnehagen han skal begynne i så sa de at slikt pleide ordne seg fort der. Men det betydde ikke at det kom til å ordne seg hjemme da :fnise:

Her sover han også to lurer, men kan også klare seg med en. Så jeg lar de ta ansvar for ham i barnehagen også ser vi hvordan det går :) Regner med at de ser om han blir for trøtt og at han må legges :)

Skrevet (endret)

Husker at jeg hadde en lengre innføring i hvordan de skulle få ungen til å sove da min begynte i barnehagen. Han mått ha en flaske med vann, det måtte være sånn og sånn og klokka måtte være så og så mye. Da jeg kom og hentet ham fortalte de at de bare hadde lagt ham ned uten noen dikkedarer og han hadde sovnet på et blunk. Jeg ble nesten litt irritert. :fnise:

Endret av Safe
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som dagmamma og samtlige foreldre er bekymret for det her med soving. De må sov ei pose, kan ikke sove ute i vogna, må ha flaske og sånn og sånn. Men alle samtlige unger legger seg ute i vognen kjapt og lærer fort at nå skal det soves!

Så forbereder jeg de på at nå skal vi lalle vogna og alle ungene springer og henter sutta for nå skal det soves hehe.

Skrevet

Husker at jeg hadde en lengre innføring i hvordan de skulle få ungen til å sove da min begynte i barnehagen. Han mått ha en flaske med vann, det måtte være sånn og sånn og klokka måtte være så og så mye. Da jeg kom og hentet ham fortalte de at de bare hadde lagt ham ned uten noen dikkedarer og han hadde sovnet på et blunk. Jeg ble nesten litt irritert. :fnise:

Hehe! Jeg tror nok vi foreldre roter oss inn i noen litt for kompliserte mønstre i blant ;)

Skrevet

Jeg ser for meg at det er litt viktig å tenke på at tempoet og støynivået er et helt annet i barnehagen enn det barnet har vært vant til hjemme. De flester sovner enkelt og greit uten de vanlige dikkedarene, og det må vel være rett og slett fordi det tar på å være blant andre barn og voksne og å stimuleres veldig mye (all leking er jo sosialisering, og noe som utfordrer barna både mentalt og fysisk).

Dessuten blir jo barnehagesoving bare en ny rutine. De er ikke hjemme, så da sover/sovner de ikke likt som hjemme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...