la Flaca Skrevet 16. november 2003 #1 Skrevet 16. november 2003 Er det noe i dèt mange sier; dersom man virkelig PRØVER å bli gravid - bruker alle knep i boka og ønsker det inderlig, så skjer det ikke? Er ikke graviditet fysiologisk betinget, og psyken mindre vesentlig? Vi er inne i den første syklusen som prøvere, og jeg er litt redd for at jeg tenker for mye på om jeg blir/ ikke blir gravid med det første. Er jeg i såfall dømt til å mislykkes? (Jeg er typen som går inn for alle "oppgaver" med enorm iver og determinasjon, ikke alltid så bra... :-? )
Rannva Skrevet 16. november 2003 #2 Skrevet 16. november 2003 Dette kunne vært skrevet av meg! Jeg har hørt at dersom du er stresset (enten pga prøving eller annen livssituasjon) kan det påvirke om du blir gravid eller ikke. Stress kan føre til at mensen uteblir, altså har du ikke hatt el dersom det skjer.
Gjest Hulderjenta Skrevet 16. november 2003 #3 Skrevet 16. november 2003 Hørt mange historier om par som er ufrivillig barnløse i årevis, prøver alt - går gjennom det ene prøverørsforsøket etter det andre uten resultat. Når de så bestemmer seg for å gi opp og aksepterer at de får visst ikke barn, og heller går over til å elske igjen i stedet for å prøve å lage barn (hvis dere skjønner hva jeg mener), så er det ofte at de blir gravide helt på den naturlige måten! Så stress kan nok ha veldig mye å si, ja!
Gjest Embla s Skrevet 16. november 2003 #4 Skrevet 16. november 2003 Hei, jeg skal egentlig bare si det samme som Huldre-Lise (så hvorfor si noe da ). Jeg kjenner personlig tre par (!! det er faktisk helt sant, det er jo ganske mange..) som hadde gitt opp håpet og som var begynt å undersøke alternative måter da de pluttselig ble gravide. Dette kan jo ha vært tilfeldig? Har hørt at en utrolig stor % av alle graviditeter blir aborter før man i det hele tatt vet at man er gravid. I tillegg skal det jo klaffe veldig med samleie/eggløsning, så det kan jo være tilfeldig, at disse har hatt uflaks lenge, eller det kan være at angsten for å ikke bli gravid lager en eller annen fysisk sperre?
Gjest Snart mamma Skrevet 21. november 2003 #5 Skrevet 21. november 2003 Det er uhyre sjelden at psyken skulle ha noen innvirkning på hvorvidt man blir gravid eller ikke. Leste et eller annet sted at dette faktisk var tilbakevist i diverse studier. Ikke vær nervøs for det! Hvis du mot formodning skulle merke at noe er galt etterhvert (hvis dere har prøvd 1/2-1 år uten å lykkes) så skal du ikke bebreide deg selv, men oppsøke helsevesenet for å bli utredet og eventuelt få behandling. Men det store flertallet blir jo rett og slett gravide av seg selv i løpet av noen måneder uten prevansjon, så jeg tror det er grunn til å tro at alt skal gå bra for deg! Masse lykke til! 1
murmeldyret Skrevet 23. november 2003 #6 Skrevet 23. november 2003 Det er desverre mange historier der konklusjonen ser ut til å være at det ikke er bra å "prøve for hardt". Desverre fordi det ikke er lett å la være å bli veldig fokusert når man prøver. Sist holdt vi på i 2 år. Da det endelig klaffet hadde jeg litt (men bare litt :blunke: ) mindre fokus på prøvinga, og mer fokus på å planlegge bryllupet vårt.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2003 #7 Skrevet 29. november 2003 For høyt innhold av stresshormonet PROLACTIN kan føre til at man ikke blir gravid. Altså det er en sammenheng mellom stress og barnløshet....
Svartfugl Skrevet 1. august 2021 #8 Skrevet 1. august 2021 la Flaca skrev (På 2003-11-16 den 16.54): Er det noe i dèt mange sier; dersom man virkelig PRØVER å bli gravid - bruker alle knep i boka og ønsker det inderlig, så skjer det ikke? Er ikke graviditet fysiologisk betinget, og psyken mindre vesentlig? Vi er inne i den første syklusen som prøvere, og jeg er litt redd for at jeg tenker for mye på om jeg blir/ ikke blir gravid med det første. Er jeg i såfall dømt til å mislykkes? (Jeg er typen som går inn for alle "oppgaver" med enorm iver og determinasjon, ikke alltid så bra... :-? ) Jeg har at lest ny forskning tyder på at stress har minimalt å bety for fruktbarhet. Så det tror jeg ikke har så mye å si, heldigvis, mrn en viss betydning kan det vel ha. Men jo mer opptatt du er av prosessen, jo mer opptatt blir du vel av hver negativetest også. Så om du glemmer prøvingen og tenker på noe annet, og plutselig blir gravid, vil det kanskje føles som om det først gikk når du ikke prøvde så hardt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå