AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #1 Skrevet 26. juni 2011 Jeg skal ned ca 15 kilo nå, har gått kraftig opp på kort tid, og må ned disse kiloene som gjør at jeg har ødelagt sommeren og muligheten til å vise meg i bikini. Eller shorts omtrent for den sags skyld Det er konsekvensene for en periode med lite mat og så matkick/måneder med overspising. Aldri lek med sult-slanking dere, det er ikke verdt det!! Men det vet jo egentlig alle.. Så jeg lurer, hvordan ville du valgt å gå ned? Jeg vet de fleste vil ha en quick fix, og det vil jeg og, men vil ikke være for dum å falle for fristelsen til å gjøre ting drastisk. Vil bryte overspise-sirkelen for godt, og IKKE falle tilbake... Lavkarbo, telle kalorier, clean eating + trening, bare trening omtrent, kutte ut ditten og datten, lchf, ketolyse, PF, osv.... Jeg skal innrømme jeg er fristet til lavkarbo når enkelte mister ca 25 kilo på 5 måneder... Jeg trener styrke, noe jeg aldri vil slutte med ihvertfall! Anyone?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #2 Skrevet 26. juni 2011 Jeg hadde telt kalorier og spist ca 1500 til dagen. Prøvd å kuttet ut på søtsaker, men det er vanskelig! Hadde trent en blanding av styrke (hard, slik man bygger muskler!) og kondis. Dette er i teorien da, vet ikke om jeg hadde hatt vilje til det i praksis. Den gangen jeg skulle slanke meg endte jeg opp med å fanatisk telle kcal, spise snop istedenfor middag, og jeg sprakk. Lettere sagt enn gjort å bare spise mindre og sunnere og trene hver dag.
Meridian Skrevet 26. juni 2011 #3 Skrevet 26. juni 2011 (endret) Jeg spiser ikke noe karbohydrater eller stivelse som sukker, hvetemel, ris, potet, ei heller melk eller melkeprodukt. Jeg spiser mye fett og protein itillegg til frukt, grønt, bær, og vann. Spiser mye grønt og drikker mye vann, det er viktig. Dvs at jeg kan spise meg mett til hvert måltid, og jeg spise mye god mat. Det er bare å kutte ut brødet til når man spiser egg og bacon, og heller spise ruccola til. Kutte ut lefser når man har taco. Kutte ut baguetten til salaten. Det er iallfall viktig å lage en salat med mye fett og protein i. Sulter iallfall ikke. Jeg tenker ikke kalorier, jeg tenker at jeg må få i meg nok fett og proteiner, og grønt og vann, samtidig er jeg normalt aktiv. Trener ikke hver dag, men jeg sykler innimellom eller går meg en tur eller noe. Liker ikke treningsstudio, så holder meg til naturen Drikker bare vann, og koser meg med farris. Noen ganger tar jeg juice i farris og det smaker som brus. Må innrømme at jeg spiser godt innimellom, men ikke hver dag da. Legger iallfall ikke på meg av godt siden jeg spise så lite karbohydrater som jeg gjør. Endret 26. juni 2011 av meridian 2
Gjest made4u Skrevet 26. juni 2011 #4 Skrevet 26. juni 2011 Slanke personer har fetende matvaner på samme måte som fete personer har slankende matvaner, hvorvidt matvanene man har gjør seg utslag i vektoppgang eller vektnedgang avhenger av det totale inntaket man har. Sagt med andre ord så er ikke chips og fløtekarameller sunt fordi det er en slank person som spiser dette, på samme måte som at man ikke trenger å sture unna gulrøtter fordi dette skal være fetende bare fordi en overvektig spiser dette (det er ikke grunnet gulrøtter vedkommende er overvektig). Alle har vi fetende vaner på samme måte som vi alle har slankende vaner, også du... --- Det finnes en årsak til din vektoppgang, og denne kan spores tilbake til din livsstil. Ergo har du utfordringer med tanke på å stoppe vektoppgangen og oppleve vektnedgang. Da må du gjøre noe annerledes hva du nå gjør, altså endre den livsstilen du har til noe bedre som kan bringe deg mot målet. Det beste du da kan gjøre er å se på den livsstilen du allerede har, det er jo denne du må ta utgangspunkt i og endre til det bedre. Hva du trenger å endre vet jeg dog ikke, jeg kjenner jo ikke din livsstil og kunne da bare gitt generelle råd. F.eks. ville det vært meningsløst å gi deg et råd om å bevege deg/trene mer, dersom du allerede er flink til å bevege deg og trener mer enn nok. På samme måte som det ville vært meningsløst å fortelle min bror at han må spise mindre chips, da det spiser han aldri uansett og dersom han skulle ha slanket seg (noe han ikke trenger) så ville et slikt råd vært uten verdi for han. En annen kamerat derimot spiser mye chips, for han ville ett råd om å spise mindre chips hatt god effekt dersom han gjennomførte det. Det du bør gjøre er å holde på og bli flinkere til det du allerede gjør bra, og så må du endre det du ikke gjør bra. Råder deg da til å ikke kutte ut, men heller bytte ut - sier det fordi slanking ikke skal dreie seg om sult og å spise minst mulig. Snarere heller handler det om å spise samt leve riktig, alle opplegg som går ut på sterke restriksjoner viser all statistikk er dømt til å misslykkes over tid. Du må finne en livsstil du kan leve med resten av livet, om ikke blir alt bare en midlertidig løsning og du kommer ingen vei på sikt. Så kutter du ut noe usunt så MÅ du spise noe sunt i stedet for, om ikke vil sulten ta deg på sikt og du vil ende opp med å spise for lite. Dem som gjør det ender ofte med overspising på ett eller annet tidspunkt. Du bør finne noe som gir deg vellbehag og gode følelser, noe som er enkelt for deg og leve med og som går enkelt og av seg selv. Å finne slike opplegg er ikke så enkelt, men det lar seg fint gjøre dersom du kartlegger din nåværende livsstil godt og finner dine utfordringer og får gjort noe med dem i den grad at du får forandret din livsstil i riktig grad. Jeg anbefaler deg å lære en del om matvaregruppene og ernæring før du finner din vei mot en lavere vekt, om du ikke vil det er det beste at du søker hjelp hos noen som kan veilede deg på veien, da kunnskap om dette er nøkkelen til suksess da du bør vite hva du gjør og ikke minst hvorfor du gjør endringene du foretar.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #5 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har gått ned 10 kg. Har 10 kg igjen til målet. Kalori telling. Ca 1400 om dagen Trening Jillian Michaels 6 ganger i uken Mest mulige rene produkter: f. eks kyllingfillet istendenfor breaded chicken with cheese fra frossen disken. Spis 4 ganger om dagen for å opprettholde blodsukkertet. Vekttap sitter 90& i hue og det er faktisk det mentale du må jobbe med for å endre livvstil. Å spise sunt er lett, men hue er det som er tøft å få med på spill. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #7 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har gått ned 10 kg. Har 10 kg igjen til målet. Kalori telling. Ca 1400 om dagen Trening Jillian Michaels 6 ganger i uken Mest mulige rene produkter: f. eks kyllingfillet istendenfor breaded chicken with cheese fra frossen disken. Spis 4 ganger om dagen for å opprettholde blodsukkertet. Vekttap sitter 90& i hue og det er faktisk det mentale du må jobbe med for å endre livvstil. Å spise sunt er lett, men hue er det som er tøft å få med på spill. Gratulerer med flott resultat! 10 kg er ikke bare bare.. selv har jeg begynt å skifte kosthold nå, men er fortsatt litt rådvill Men hvor lenge har du holdt på? Merker du det på energien fort?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #8 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har gått ned 10 kg. Har 10 kg igjen til målet. Kalori telling. Ca 1400 om dagen Trening Jillian Michaels 6 ganger i uken Mest mulige rene produkter: f. eks kyllingfillet istendenfor breaded chicken with cheese fra frossen disken. Spis 4 ganger om dagen for å opprettholde blodsukkertet. Vekttap sitter 90& i hue og det er faktisk det mentale du må jobbe med for å endre livvstil. Å spise sunt er lett, men hue er det som er tøft å få med på spill. gratulerer med gode resultater Må jo så klart spørre, hvor lenge har du holdt på?
CoffeeCup Skrevet 27. juni 2011 #9 Skrevet 27. juni 2011 Jeg ville funnet en treningsform som jeg trives med, det er utrolig viktig! Også ville jeg spist litt mindre. Her har jeg skrevet et innlegg om hvordan jeg gikk ned: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=569416&st=0&p=9380633&#entry9380633
lys Skrevet 27. juni 2011 #10 Skrevet 27. juni 2011 Begynn og før matdagbok og finn ut hva du spiser i dag. Da vil du også lettere se hvor det bør være enklest å kutte (type småspising, selv om det ikke er så enkelt Kun forsyne seg med EN porsjon middagsmat, og den bør heller ikke være gigantisk. Det kan nok være kjedelig å telle kalorier, men kan nok også være ganske nyttig. Du bør ikke legge deg under 1500 kcal/dagen, men bør likevel ligge under 2000 kcal/dagen hvis du er normalt aktiv. Hvis du overhodet ikke klarer å leve uten sjokolade nesten hver dag - så begrens deg til en liten (type eventyrsjokolade). For å holde motivasjonen oppe tror jeg det er nyttig å unne seg noe man liker innimellom - det er mengden som blir det avgjørende på resultatet. Dersom man tillater seg selv å spise godterier på lørdager, er jo det en fin regel (tenker jeg), men hvis det betyr at man propper innpå et halvt kilo godteri lørdagskvelden er det derimot ganske uheldig. Tror også det kan være nokså hensiktsmessig å begrense seg litt når det kommer til karbohydratrike produkter som frokostblandinger, pasta, ris, brød. Rett og slett fordi disse produktene har ganske høy energitetthet, og det er en del kalorier å spare på å kutte litt. Men jeg er ikke helt der at jeg synes det skal være nødvendig å kutte ut alt av karbohydrater. Siden jeg nå skal svare på hvordan JEG ville gått ned i vekt dersom det skulle vært aktuelt for meg, så kan jeg jo si at jeg er ganske sikker på at jeg ville lett gått ned i vekt på lavkarbodiett fordi jeg automatisk ville ha spist mindre. Jeg er veldig glad i karbohydrater nemlig. Derfor ville det også blitt kjedelig/arbeidsomt for meg å følge en lavkarbodiett, og jeg mener det viktigste er å finne en vei man vil kunne følge videre i livet, uten at man føler at man forsaker for mye. Begrensing er stikkordet! Også er jeg veldig positiv til trening. Men jeg tror ytterst få klarer å gå ned i vekt kun ved utelukkende innføring av trening, og tror veldig bestemt at en bevissthet ifht hva man spiser også må være tilstede. Men da kan trening gi et ekstra puff, i tillegg til alle de andre godene man får av litt fysisik aktivitet; en strammere kropp, helsemessige fordeler, bedre form, økt velvære, en mer funksjonell kropp.
hypergirl Skrevet 27. juni 2011 #11 Skrevet 27. juni 2011 Jeg skal ned ca 15 kilo nå, har gått kraftig opp på kort tid, og må ned disse kiloene som gjør at jeg har ødelagt sommeren og muligheten til å vise meg i bikini. Eller shorts omtrent for den sags skyld Det er konsekvensene for en periode med lite mat og så matkick/måneder med overspising. Aldri lek med sult-slanking dere, det er ikke verdt det!! Men det vet jo egentlig alle.. Så jeg lurer, hvordan ville du valgt å gå ned? Jeg vet de fleste vil ha en quick fix, og det vil jeg og, men vil ikke være for dum å falle for fristelsen til å gjøre ting drastisk. Vil bryte overspise-sirkelen for godt, og IKKE falle tilbake... Lavkarbo, telle kalorier, clean eating + trening, bare trening omtrent, kutte ut ditten og datten, lchf, ketolyse, PF, osv.... Jeg skal innrømme jeg er fristet til lavkarbo når enkelte mister ca 25 kilo på 5 måneder... Jeg trener styrke, noe jeg aldri vil slutte med ihvertfall! Anyone? Jeg ville IKKE telt kaloerier. da tror jeg fort man blir hysterisk. Men jeg ville helt klart tenkt over hva og hvor mye jeg spiser, uten å telle. Ville fokusert på mat som metter lenge. Jeg ville også prøvd å være i aktivitet hver dag. Bytte på å trene styrke, kondisjon og rolige dager hvor du bare går en lang tur, men altså aktivitet hver dag.
Lykkelitenen Skrevet 27. juni 2011 #13 Skrevet 27. juni 2011 Er enig i det som nevnes av flere over om kaloritelling. Å fokusere kun på kalorier kan gjøre deg ganske så stressa i lengden og bli mer til bry enn til glede. Like vel kan det være nyttig å få en viss kontroll over hva du spiser i dag så du lettere kan gjøre endringer. Jeg anbefaler et program som heter "mat på data" (Google og last ned gratis), dette har gjort meg veldig bevist på maten jeg putter i meg. Her kan du sette sammen retter og få opp både kalorier, protein, fett og karbo, både i gram og i prosentfordeling. Man kan sette sammen dagens måltider og få totalberegning og totalberegning for hele uken (både dag for dag og i snitt). Slik kan man lett få oversikt over nåværende situasjon. Når man ser hva man faktisk putter i seg er det lettere å gjøre endinger. Jeg har lagret rettene mine i to versjoner, orginal og light. I lightversjonen har jeg den modererte versjonen og kan se hva jeg faktisk kan spare, noe som er svært motiverende! Jeg får også opp hvilke måltider og ingredienser som er mine laster (Creme fraishe, ost, godis). Eksempel på to måltider er tortilla (lefse, salat, 85gr kjøttdeig, 40 gram ost, mais, tomat og saus) som gir meg ca 450 kalorier pr stk og mye fett, kontra tortilla light (fullkornslefse, 65gr karbonadedeig, salat, 20 gram ost, mais, tomat og saus) som gir meg ca 250 kalorier, mer protein og mye mindre fett. I lengden utgjør dette faktisk en god del! Ikke tenk lettvarianter, men mindre mengder og erstattninger
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2011 #14 Skrevet 27. juni 2011 Det opplegget jeg går på nå er veldig enkelt. Jeg skal spise et gitt antall kalorier hver dag - men jeg er faktisk ikke så opptatt av å telle disse. Det jeg derimot er mer opptatt av er å spise mindre fett og usunt til hverdags. Jeg prøver å bytte produkter som spises hver dag - f.eks. pålegg som ost og kjøtt - til magrere varianter. F.eks. ting jeg spiser mye av hver dag må nødvendigvis være en magrere variant. Dvs. at jeg leser innholdsdeklarasjonen og ønsker produkter med 5 % fett eller mindre. Jeg prøver også å unngå kunstig søtete produkter og heller velge naturlig lette ting. Jeg har redusert porsjonsstørrelsen slik at det er 1/3 kjøtt/fisk 1/3 grønt og 1/3 ris/poteter/pasta. Ris/poteter/pasta sløyfes noen ganger helt (f.eks. synes jeg ikke dette er nødvendig sammen med biff, kotelett eller fiskefilet). Jeg prøver å holde kjøtt/fisk porsjonen til 100-150 gram. Jeg spiser frokost når jeg står opp - ikke noen timer seinere. Jeg arbeider med å legge inn småmåltider mellon frokost og lunsj og mellom lunsj og middag. Jeg spiser kvelds. Dette er små og gradvise endringer som skal gjøres over tid, som blir nye vaner og som til slutt ender i en ny livsstil. Det fine med dette er at jeg ikke føler jeg "ikke kan spise ditt eller datt" for jeg spiser faktisk akkurat det jeg har lyst på. Det er bare lysten som er justert.
Leifr Skrevet 27. juni 2011 #15 Skrevet 27. juni 2011 Periodisk faste; normal proteinrik kost; mindre snop. Og tung styrketrening med litt kondisjonstrening ved siden av. (Ned 5-6 kg på akkurat den måten siden begynnelsen av april, skal vel ned kanskje 4 kg til de neste to månedene.)
Gjest snoopy_93 Skrevet 27. juni 2011 #16 Skrevet 27. juni 2011 Jeg ville gått ned ved å gå turer hver dag og kjøpt noen manualer å trene styrke med. (trenger ikke være spesielt lange turer, så lenge du kjenner at du blir litt sliten og varm av turen) Spist variert kost, mer grønnsaker og hvitt kjøtt. Valgt grovt i stede for fint brød osv. (Jeg klarte å legge om kostholdet til mamma og pappa før jeg flytta og pappa har vel gått ned 20kg bare av å legge om kostholdet litt.) I stede for å kjøpe godteri ville jeg kjøpt frukt. (Pleier selv å kjøpe grønne epler fordi jeg ofte får et godte kick på sure ting)
Gjest *Maja* Skrevet 27. juni 2011 #17 Skrevet 27. juni 2011 For meg er det lettere å leve sunt om jeg er aktiv...startet med powerwalking 3-4 ganger i uka, økte gradvis med joggeintervaller og løper i dag 5 km 6 dager i uka.... Jeg drikker kun vann og ingefær te(utenom et glass soylasjokoaldemelk rett etter løpeturen for restitusjon) Mat er hovedsaklig kokt skinke eller kalkunfilet påleggg på Ryvta knekkebrød. Spiser mye kyllingfilet og karbonadedeig til middager...har også begynt med sei til lunsj(blandet med friske tomater og pepper). Ananas er fint som mellommåltid. En dag i uka har jeg spisedag der jeg spiser ALT jeg vil ha; Pizza, lasagna, hamburger, sjokolade, kokosboller, cookies etc. Utenom kokosbollene så lager jeg all maten fra bunn hjemme. Pizzaen er laget på mel av rug og hvete, lasaganen lages uten ost, sjokoladen er økologisk uten melk med 87% kakao...så jeg velger litt sunnere "junk" når jeg først fråtser... Gikk fra en "bollemage" til 6 pack, så det funker å trene og spise riktig...Tenk endring av livsstil fremfor en slankekur...
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #18 Skrevet 27. juni 2011 TS Mye bra her! Jeg vet nok veldig mye (litt for mye) allerede, siden jeg tross alt er en smule spiseforstyrret, lurte ikke på tips til meg men hvordan DERE ville gjort det Selv går jeg for å spise rent, trene styrke fast 4 ganger i uka + en del gruppetimer/turer/jogging og lever etter PF. Spiser ikke mye drittmat, men jeg har hatt mine stygge runder med mye mat.. Evig oksehunger og ikke ork etter å ha vilje til å nekte meg det jeg ville ha. I starten måtte jeg jo opp i vekt, men jeg klarte ikke slutte å spise ekstra, og ja.. Her er jeg Jeg er ikke noe spesielt fan av lavkarbo, det er jo ikke noe mer magisk med det enn å skulle spise mindre generelt, men jeg har begynt å tenke at det er jo tross alt all frukten, havregrøten (de sunne karbohydratene) som faktisk gjør at jeg ofte ALDRI får nok. Det er fælt å føle seg bunnløs. Derfor vurderer jeg å kutte ut karbohydratene som trigger meg og satse på mer fett sammen med proteinene jeg allerede spiser mye av. Tenkte dere kunne hjelpe å påvirke meg kanskje Ikke lurt å vingle mellom ting.. Og overspisingen er vanskelig å få en slutt på, jeg klarer det jo ikke ennå engang, selv med bra kosthold som kanskje ikke funker så bra for meg som tror da...
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #19 Skrevet 27. juni 2011 Gratulerer med flott resultat! 10 kg er ikke bare bare.. selv har jeg begynt å skifte kosthold nå, men er fortsatt litt rådvill Men hvor lenge har du holdt på? Merker du det på energien fort? Først og fremst er det treningen som påvirker energi nivået, men selvfølgelig rene matvarer og spise 4 ganger gir økt energi i forhold til mitt tidligere kosthold med drittmat.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #20 Skrevet 27. juni 2011 Gått ned litt over 30 kg på lavkarbo, så om jeg skulle gått ned i vekt igjen så tror jeg jammen jeg ville gjort det på samme måten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå