Gå til innhold

Hvorfor tror noen at kylling ikke er kjøtt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som er vegetarianer får ofte spørsmålet om jeg spiser kylling og fisk. Sistnevnte kan jeg til dels forstå (selv om vi som er vegetarianere vet at fisk diskvalifiserer til å kunne kalle seg vegetarianer), men kylling? Kylling er da like mye kjøtt som kjøttboller eller biff!? Kjøtt er det som er på kroppen til dyr, samme om det er rødt eller hvitt. Eller om dyret er stort eller lite. Når man spiser andre spiser man kjøtt.

Kjenner også noen som "ikke spiser kjøtt" (av helsemessige grunner), men spiser kylling... :lete:

Hvorfor tror noen at kylling ikke er kjøtt? (spør på generelt grunnlag, ikke fra en vegetarianers, så please ikke la debatten dreie seg inn på hvor teite vegetarianere er;) )

Jeg syns bare det er så rart... Men nå finnes det jo folk som ikke syns pølser og kjøttdeig er kjøtt heller da, fordi det liksom ikke er en et reint, blodig stykke kjøtt :fnise:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, kjøtt er kjøtt, rødt kjøtt, hvitt kjøtt, rosa kjøtt... biff, kylling, og laks feks, for de som ikke forstod. Folk gjør ikke nok research, gitt, flaut for dem.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror at mange kanskje tenker på kjøtt som rødt kjøtt, dvs. storfe, svin, elg og den slags. Mens kylling og kalkun er hvitt kjøtt og mange tenker på det heller som "protein", men ikke kjøtt. Men å tenke at en vegetarianer spiser kylling syns jeg er merkelig. Kan også forstå det med fisk.

• Liker 1
Skrevet

Lurer på det samme hver gang jeg hører noen si "jeg er vegetarianer" når de spiser kylling. Like idiotisk hver gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, kom på nå at farmor en gang spurte meg om "Spiser du ikke kjøttboller fra Ikea heller?" :fnise:

Og ja, mange spør meg om jeg spiser kylling. Noe som er rart, iom at jeg er vegetarianer av dyrevernmessige årsaker, og kyllinger er vel de som lider mest.

Mange uopplyste folk ute og går. OT, men kjenner en som ikke trodde det var kcal overhodet i kylling, fordi det var så sunt.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vennina mi er sånn veggis og hun spiser kylling o g fisk.. Så det finnes vegisser som spiser det.

Vet ikke hva som er vanlig da.

AnonymBruker
Skrevet

Vennina mi er sånn veggis og hun spiser kylling o g fisk.. Så det finnes vegisser som spiser det.

Man kan ikke kalle seg veggis dersom man spiser kylling og fisk:) Spiser man sistnevnte er man såkalt pescetarianer (mulig feil stavet), men kylling holder alle veggiser seg langt unna.

Så klart ok at folk velger å ikke spise rødt kjøtt, men kylling og fisk, men å kalle seg vegetarianer er rett og slett feil.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man kan kalle seg hva man vil, men per definisjon er vegetarianer en som ikke spiser kjøtt, dvs. deler av kroppen til hvile som helst dyr.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan kalle seg hva man vil, men per definisjon er vegetarianer en som ikke spiser kjøtt, dvs. deler av kroppen til hvile som helst dyr.

Men kylling og fisk er ikke dyr, men fugl og fisk.

Skrevet

Og fugl og fisk er ikke dyr sier du!? :filer:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs når du sier at fugl og fisk ikke er dyr?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Biologisk sett inneholder dyreriket mennesker, fugl, fisk osv. Alle er dyr.

Jeg blir oppgitt over hvor lite folk vet! Fugler er for guds skyld dyr!! Vi er også dyr!

Jeg regner kylling som kjøtt på lik linje med andre kjøttvarer. Fisk er også kjøtt, men jeg kaller det fisk istedenfor kjøtt når jeg skal spise det.

• Liker 1
Skrevet

jo, kylling og fisk er dyr. henholdsvis varmblodige virveldyr og vannlevende virveldyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og fugl og fisk tilhører planteriket da, eller? :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det finnes ikke vegetarianere som spiser kylling og fisk.

Men det finnes noen uopplyste unge damer som ikke spiser rødt kjøtt, og feilaktig titulerer seg vegetarianere. Slik gjør de hverdagen vanskeligere for folk som faktisk er vegetarianere, og som etter hvert forventes å spise kylling i sosiale sammenhenger "fordi andre veggiser gjør det".

:roll:

• Liker 7
Skrevet

Og fugl og fisk tilhører planteriket da, eller? :fnise:

Selvfølgelig gjør de det. Akkurat som hummer og kanari!

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Da er hun ikke vegetarianer :fnise:

Hvorfor sier hun selv at hun er vegetarianer da? Er det pga at hun mener det er sunt, pga behandling av dyrene eller er det andre grunner til det?

Om det for eksempel er pga behandlingen av dyrene, så burde hun sette seg mer inn i hvor kyllingen hun spiser kommer fra og hvordan den egentlig blir behandlet...samme med fisken.

Er det fordi hun mener at det ikke er dyr, så tar hun så feil at jeg blir flau.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan man spise fisk som vegetarianer? Jeg kunne lett kuttet ut alt av kjøtt, men er så sinnsykt glad i sushi.. :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg trodde veganer var de som kun spiste mat fra planteriket, mens vegetarianere spiste mat fra planteriket, men også animalsk føde som egg, melkeprodukt og fisk og sjømat , men IKKE mørkt kjøtt og høns..

Så har vi piscanianer, eller noe sånt, og de spiser mat fra planteriket og kun fisk/sjømat fra dyreriket.

Vi har fruktarianere også, spiser kun frukt ...

Tror vi har litt av hvert, og mange folk dikter opp sine egne veier :fnise:

Endret av meridian
Skrevet

Kan man spise fisk som vegetarianer? Jeg kunne lett kuttet ut alt av kjøtt, men er så sinnsykt glad i sushi.. :sjenert:

nei, det kan du ikke. men dropper du annet kjøtt enn fisk, kan du kalle deg en pescetarianer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...