Gå til innhold

Sunn kaloririk mat for å OPP i vekt


Gjest Valita

Anbefalte innlegg

Gjest Valita

Jeg er for tynn og prøver å legge på meg, noe som igrunn ikke er så veldig lett. Vet jeg bare må ete mer mat, men det er ikke alltid like lett. Spiser generelt mye mat, men har veldig høy forbrenning, så trenger mye kalorier pr. dag. Vil legge på meg på en sunn måte, uten å ete sjokolade og annet snop.

Så, har dere noen tips til kaloritett sunn mat? Vet om nøtter og sånn, men har dere noen enkle tips som gjør at jeg kan få måltidene mine mer kaloririke uten å tilføre mye mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har riktignok motsatt problem, men det har hjulpet meg veldig å være bevist på mengden olje jeg bruker. Kanskje du kan gjøre det samme. Velge å surre grønnsaker i litt olje, istedetfor å dampe dem? Olje er jo veldig kaloririkt, og velger du riktig type er det også smaksrikt og sunt.

F.eks kan du hakke opp ulike grønnsaker i bittesmå biter, gulrot, løk, stangselleri, fennikel for eksempel. Lag terningene kanskje 5-8mm hver vei, hvis du orker kutte sånn. Da får du blandet smakene godt sammen også. Kjempegodt til hvit fisk. Og med så mange små biter får du større overflate som oljen kan sitte fast på, uten at det føles fettete i munnen. En annen variant er å bruke soltørkede tomater oppi, gjerne de som er hakket og som kommer på glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktignok motsatt problem, men det har hjulpet meg veldig å være bevist på mengden olje jeg bruker. Kanskje du kan gjøre det samme. Velge å surre grønnsaker i litt olje, istedetfor å dampe dem? Olje er jo veldig kaloririkt, og velger du riktig type er det også smaksrikt og sunt.

F.eks kan du hakke opp ulike grønnsaker i bittesmå biter, gulrot, løk, stangselleri, fennikel for eksempel. Lag terningene kanskje 5-8mm hver vei, hvis du orker kutte sånn. Da får du blandet smakene godt sammen også. Kjempegodt til hvit fisk. Og med så mange små biter får du større overflate som oljen kan sitte fast på, uten at det føles fettete i munnen. En annen variant er å bruke soltørkede tomater oppi, gjerne de som er hakket og som kommer på glass.

Takk for tipset, det må jeg prøve ut :)

Og noen som har tips til mellommåltider som nøtter etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket frukt som snacks.

Kaloririkt pålegg på store brødskiver, avokado, røkelaks, egg, brie etc.

Drikk kalorier.

Stekt potet i stedet for kokt suger til seg veldig mye olje. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tynn og prøver å legge på meg, noe som igrunn ikke er så veldig lett. Vet jeg bare må ete mer mat, men det er ikke alltid like lett. Spiser generelt mye mat, men har veldig høy forbrenning, så trenger mye kalorier pr. dag. Vil legge på meg på en sunn måte, uten å ete sjokolade og annet snop.

Så, har dere noen tips til kaloritett sunn mat? Vet om nøtter og sånn, men har dere noen enkle tips som gjør at jeg kan få måltidene mine mer kaloririke uten å tilføre mye mat?

Om man vil opp eller ned i vekt, så er det bra å gjøre det på den sunne måten. Det å spise mye sundt fett og protein hjelper deg å gå opp i vekt om du veier for lite(eller ned i vekt om du veier for mye). Kroppen finner en måte å stabilisere vekten på, slike at du får din idealvekt i forhold til høye og kroppsbygning.

Alle typer nøtter(f.eks. mandler, valnøtter, hasselnøtter) og kjerner (f.eks solsikke eller pinjekjerner) og frø (f.eks sesamfrø, linfrø) inneholder masse sunne fettsyerer som er sunt og bra for kroppen, og mye protein. Det samme gjør avokado, så den kan du spise mye av også.

Så er det bra å spise egg, fisk, lyst kjøtt og mørkt kjøtt, det er proteinrikt. Inneholder også fett.

Anbefaler å ikke spise mat av hvetemel og sukker, det er bare tull og ikke bra for kroppen. Mange legger på seg av dette, og noen blir veldig tynne slik som du? Tåler du gluten kan du spise rugbrød, speltbrød, havrebrød. Havre er egnentlig glutenfri, så havregryn? Havregrøt? :)

Jeg kan finne på å lage meg en smoothie og jeg spiser f.eks masse valnøtter og ferske dadler ved siden av og et glass vann.

ELler du kan spise havregryn med rosiner, mandler med rismelk og annet godt i?

Eller hva med en omelett med vårløk og pinjekjerner i?

Egg og bacon med stekte tomater til, og med ruccola til :)

Jeg pleier å knuse eggeplommene og drysse til havsalt, vårløk og pinjelkjerner på før jeg snur eggene, og deretter steker bacon og tomater.

Eller du kan lage deilige salat med avokado, pinjekjerner, kylling/fisk og helle mye olje over, som olivenolje?

Jeg pleier alltid å ha pinejekjerner i salater, wokker, indiske gryter eller stekt egg/omelett, slik at jeg får i meg fett og protein. Også prøver jeg å få i meg oljer også. Kokkosolke er bra å steke i, mens dressingoljer bruker jeg olivenolje, sesamolje ... etc etc..

NB! Viktig å huske på at all olje kan ikke brukes til steking, da de omdannes til skadelig fettsyrer ... les på pakningen om hvilkne olje som kan brukes til steking og hva som bare skal brukse kald.

Kokkosolje er bra til steking, men det fins kokkosolje som ikke er til steking. Det samme gjelder olivenolje og andre oljer..

Ellers kan du spise knekkebrød med

masse makrell i tomat på,

eller avokado med salt og pepper på + agurk og tomatskiver,

eller peppermakrell med avokado på,

eller ... kalkunskinke med avokado på og agurk?

begynner å gå tom for ideer...

Enig med AB under, kokkosmelk er veldig bra, og det er bedre å bruke enn fløte/melk. :)

Fins også kokkoskrem :)

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosmelk har enormt mye kalorier, du kan jo bruke det i enkelte retter. Istede for helt fett fløte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man vil opp eller ned i vekt, så er det bra å gjøre det på den sunne måten. Det å spise mye sundt fett og protein hjelper deg å gå opp i vekt om du veier for lite(eller ned i vekt om du veier for mye).

begynner å gå tom for ideer...

Enig med AB under, kokkosmelk er veldig bra, og det er bedre å bruke enn fløte/melk. :)

Fins også kokkoskrem :)

Tusen takk :) Mange gode tips jeg kan teste ut her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...