Gå til innhold

Slipe parkett


:-) anna

Anbefalte innlegg

Skal til å slipe parkett i det nyinnkjøpte huset vårt...men vet ikke helt hvordan man gjør det.

Hvor får man tak i utstyr? Kan man leie noen til å gjøre det? (Hvor da i Oslo - Akershus?)

Det er parkett på stua i huset vårt, men på kjøkkenet er det "Tarkett"

Noen som vet hva det er og om det kan slipes og lakkes på samme måten som parkett?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe som heter parkettslipere, de både utfører jobben, og noen leier ut maskinene som trengs. Om du aldri har gjort dette før bør du helst la andre gjøre det for deg, man kan nemlig ødelegge parketten helt om dette gjøres feil.

Et søk på gule sider viser deg sikkert de som er i nærheten av deg!

Tarkett er et firmanavn som lager parkett... Så det er i så fall vanlig parkett! Om du ikke mener at det er laminat da, det kan i så tilfelle ikke slipes.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange parkettslipere som annonserer i Aftenpostens morgennummer. Prøv rubrikkannonsene der. Og gjør det ikke selv hvis du ikke har peiling, det er veldig fort å lage hakk som ikke kan rettes opp igjen.

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sjekk tykkelsen på det som er Tarkett. Disse har tidligere kun laget parket som er 7mm tykk. Så tynn parkett kan IKKE slipes. Parketten må være min 14 mm tykk for å kunne slipes.

Vi la tarkett i et soverom hos oss, og den er bare 7 mm tykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljet parkett er pent, men ikke særlig praktisk.

(Bare sånn til Arketypens informasjon :blunke: )

Oljet parkett er greit når du ikke har (eller kommer til å få) barn eller husdyr og når du ALDRI får sølete sko inn på gulvet og heller ikke føler behov for å vaske gulvet skikkelig en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alt det du ramser opp jeg Lea... :wink: De fleste offentlige steder med tregulv har også oljet gulv... :wink:

Man må bare bruke olje som ikke er vannbasert, samt vaske uten såpe, -det går helt bra når en har mikrofiber!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hos oss fungerer det ikke i alle fall.

(Men hva er det som fungerer hos oss da..?)

Oljen er ikke vannbasert, vi bruker microfiber (men savner såpe).

Når hunden var valp laget den minst 5 SVARTE og store flekker som satte seg i oljen.

Vått metall lager også flekker.

Jeg ville ikke valgt oljet parkett igjen vaffal!

*dytter tråden tilbake på riktig spor*

Anbefaler ikke å slipe gulvet selv om man er amatør i faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!

Noen som vet hvor man kan henvende seg for å få tak i noen som kan slipe parkett?!

Og Arketypen... jeg vil igrunn helst olje parketten, for jeg synes det er penest!! Men kan man gjøre det med parkett som har vært lakket i 30 år?

Jeg har nemlig forstått det sånn at man ikke pusser helt vekk lakken, men at man rubber den opp på et vis før man lakker på nytt? (?!)

"Tarketten" på kjøkkenet er nok ganske gammel... så den er nok 7 mm... Det får gå bra... Vi skal nok pusse opp kjøkkenet etterhvert uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes butikker hvor du kan leie utstyr - eller du kan leie folk som gjør det for deg. Sjekk i gule sider og ring litt rundt - er ganske stor forskjell i prisene. Kan lønne seg å få folk til å gjøre det da det er vanskelig å få det jevnt - hvis ikke dere har litt håndverker-erfaring fra før da.

Husk også å dekke til godt mellom rom hvor dere evnt. ikke skal slipe - støv går gjennom det meste !!! .-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...