AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #1 Skrevet 26. juni 2011 Problematikken er som følger: Reglene er slik at hvis jeg frasier meg en arv vil arven gå videre til mine arvinger. Kan jeg da frasi arven på vegne av mine barn? Hvis nei, hvem kan da frasi arven på vegne av mine barn? Kan barnas far gjøre det, eller blir overformynderiet dratt inn i arveoppgjøret? Dette er veldig viktig for meg, og jeg håper det er noen her inne som kan svare på dette.
Gjest navnelapp Skrevet 26. juni 2011 #2 Skrevet 26. juni 2011 Når barn arvar meir enn 75 000 kjem overformynderiet inn i bildet, ja. Skifteretten melder frå til Overformynderiet. Overformynderiet kan likevel ikkje "fråseie" barna arv. Tilfell det eit barn verdiar i eit arveoppgjer vil overformynderiet forvalte det for barnet. Kva er det du vil oppnå? At verdiar frå ein person som du og dine barn har arverett til ikkje tilfell deg eller barna?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #3 Skrevet 26. juni 2011 Kva er det du vil oppnå? At verdiar frå ein person som du og dine barn har arverett til ikkje tilfell deg eller barna? At gjeld fra en person som jeg har arverett til ikke går over til barna.
Gjest navnelapp Skrevet 26. juni 2011 #4 Skrevet 26. juni 2011 Gjeld treng du uansett ikkje arve. Då er det berre å la buet gå til offentleg skifte, så blir gjelda borte. (Men naturleg nok også verdiane i buet, iallfall det som har økonomisk verdi.) 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #5 Skrevet 26. juni 2011 At gjeld fra en person som jeg har arverett til ikke går over til barna. Det er ingen verdier i boet etter avdøde, men vi har lite oversikt over gjeld. De andre arvingene mener at det heller ikke er gjeld i boet, jeg er mer usikker. De andre arvingene ønsker ikke offentlig skifte, og mener ikke det er nødvendig med proklama. Jeg har mest lyst til å si i fra meg hele arven, men er redd for at barna da vil arve gjelden.
Gjest navnelapp Skrevet 26. juni 2011 #6 Skrevet 26. juni 2011 Då kan du be skifteretten gjennomføre ei buregistrering. Då kartlegg skifteretten alle aktiva og passiva i buet, og når det er gjort veit du om det blir netto gevinst eller tap. Etterpå kan buet enten gå til offentleg skifte, eller arvingane kan overta det til privat skifte. Å overta eit bu utan buregistrering hos skifteretten høyrest ut som rein galskap. Mange som har brent seg på det, og blitt sittande med botnlaud gjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #7 Skrevet 26. juni 2011 Takk for svar! Jeg forstår det slik at det er tilstrekkelig at en arving krever offentlig skifte / proklama, gjelder dette også for boregistrering?
Gjest navnelapp Skrevet 26. juni 2011 #8 Skrevet 26. juni 2011 Ja, det vil eg tru. Men det kan du sjekke med skifteretten. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #9 Skrevet 26. juni 2011 Tusen takk for hjelpen! Da var ett spørsmål ute av verden, nå gjenstår bare de siste 10 000, eller no' sånt.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #10 Skrevet 27. juni 2011 Tusen takk for hjelpen! Da var ett spørsmål ute av verden, nå gjenstår bare de siste 10 000, eller no' sånt. Arveoppgjør er tøft. Guud, så glad jeg var når jeg ble ferdig. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå