Sushi Skrevet 26. juni 2011 #1 Skrevet 26. juni 2011 Den ene brystvorta mi ser ut som den er halvveis tygd av etter to uker med amming. Det har nå gått ganske mange dager, og sprekken ser ikke ut til å gro. Hvor lang tid skal jeg gi det før jeg kontakter lege? Kan det være infeksjon eller noe som gjør at det ikke gror? Det blør ikke, det er bare et dypt hakk i en halvsirkel på knoppen. Det er utrolig vondt å amme på den siden, men jeg overlever det hvis det bare er for en periode. Jeg har prøvd purelan, lar ofte knoppen lufttørke med morsmelk på, og nå har jeg satt på en sånn melkeoppsamler med luftehull for å se om det kan hjelpe å få mer luft til. Babyen skal ha riktig sugetak (flere har sjekket), og på den andre puppen går ammingen som en drøm... Har prøvd ulike stillinger, men noen av dem gjorde bare mer vondt, så jeg bruker mest vanlig vuggestilling. Noen råd?
Gjest Jay Skrevet 26. juni 2011 #2 Skrevet 26. juni 2011 Hva med å bruke ammeskjold til det får grodd?
Gjest pysepusen Skrevet 26. juni 2011 #3 Skrevet 26. juni 2011 Det skader jo ikke å kontakte lege eller barsel (vi fikk vite at de første fire ukene kunne vi ta kontakt der). Ellers er det jo en idé å prøve med skjold
Sushi Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 26. juni 2011 Er ikke skjold liksom fy-fy? Vurderer det veldig, da...
Dizzy Skrevet 26. juni 2011 #5 Skrevet 26. juni 2011 Du kan prøve med et albueskjell som du legger over brystvorten når du ikke ammer. Dette funket for meg når jeg hadde store sår på den ene brystvorten. 1
pia80 Skrevet 26. juni 2011 #6 Skrevet 26. juni 2011 (endret) Stakkars stakkars deg, har hatt det selv og det er bare helt grusomt! Er det ammepoliklinikk der du bor? Isåfall ville jeg dratt dit. Jeg fikk en omgang med lapis, det pensles i sprekkene et par tre ganger om dagen. Er heftige saker så man får det visst bare en gang. Det må skylles bort før amming eller så må det gå en viss tid før neste amming, jeg husker ikke helt. Ammeskjold er greit for en overgang, jeg brukte det til melken kom skikkelig og så tok jeg det av. Faren med skjold er at brystet ikke blir tømt ordentlig. Ellers kan jeg anbefale Simplex øyesalve, fåes på apotek. Håper det ordner seg Endret 26. juni 2011 av pia80
Sushi Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 26. juni 2011 Du kan prøve med et albueskjell som du legger over brystvorten når du ikke ammer. Dette funket for meg når jeg hadde store sår på den ene brystvorten. Takk, kan vel ikke skade å prøve. Men får sårene grodd når de ikke får luft da? Stakkars stakkars deg, har hatt det selv og det er bare helt grusomt! Er det ammepoliklinikk der du bor? Isåfall ville jeg dratt dit. Jeg fikk en omgang med lapis, det pensles i sprekkene et par tre ganger om dagen. Er heftige saker så man får det visst bare en gang. Det må skylles bort før amming eller så må det gå en viss tid før neste amming, jeg husker ikke helt. Ammeskjold er greit for en overgang, jeg brukte det til melken kom skikkelig og så tok jeg det av. Faren med skjold er at brystet ikke blir tømt ordentlig. Ellers kan jeg anbefale Simplex øyesalve, fåes på apotek. Håper det ordner seg Takk for tips. Skal kontakte ammepoliklinikken igjen i morgen tenker jeg... Har vært der en gang før og fått hjelp med teknikken, men sprekkene er blitt verre etter det. Smertene er merkelig nok blitt litt bedre likevel, men det er fortsatt veldig vondt. Tror ikke jeg tør å bruke ammeskjold før det er helt krise, for jeg har hatt tette melkeganger allerede - er dermed livredd for å ikke få tømt brystet. Simplex øyesalve kan jeg jo prøve, må den vaskes av før amming? Leste også et sted at man kunne bruke Fucidin, noen som har prøvd det?
Dizzy Skrevet 26. juni 2011 #8 Skrevet 26. juni 2011 (endret) Takk, kan vel ikke skade å prøve. Men får sårene grodd når de ikke får luft da? Når du legger på skjellene dannes det vakuum, og der samles også morsmelken. Morsmelken skal visstnok ha en helende effekt og gjøre at sårene gror raskere. Det funket i alle fall helt supert på mine store sår. Slapp også at brystvortene ble mer irriterte av å hele tiden komme bort i bhen/toppen. Jeg fikk noen salver (som jeg ikke husker navnene på) som jeg skulle smøre på, men synes det var mye enklere med skjellene for da slapp jeg å vaske brystene hver gang jeg skulle amme. Endret 26. juni 2011 av Dizzy
Dizzy Skrevet 26. juni 2011 #9 Skrevet 26. juni 2011 (endret) Klippet fra siden som jeg linket til lenger oppe: " Bruk melken som samler seg i skjellet til å smøre inn nipplene, og la de lufttørke gjør så ofte som mulig da, morsmelk inneholder bakteriedrepende stoffer. Bruk skjellene i korte perioder for å unngå grobunn for infeksjoner, bør ikke brukes når man sover. De skal heller ikke presses inn i brystvevet ved bruk OBS.... Ved mistanke om infeksjon må bruken av skjellene stoppes umiddelbart, og lege/jordmor kontaktes. " Endret 26. juni 2011 av Dizzy
Neytiri Skrevet 27. juni 2011 #11 Skrevet 27. juni 2011 Albueskjell funket bra for meg her, ellers kan du forsøke å amme to ganger på gode brystet før du ammer på det vonde, evt da håndmelke litt det vonde brystet.......så får du litt avlastning. Ammeskjold kan være et bra hjelpemiddel å få avlastning, men er ikke alltid dette er gunstig heller, sugeteknikken blir litt anarledes på den samt at brystet tømmes dårligere, så da må man massere brystet under amming mot brystvorta, da får du tømt brystet bedre. Krem som funket bra for meg var faktisk Aderma exomega, fremfor purilan.....så smørte etter HVER amming og byttet ammeinnlegg. Vet ikke hvordan ammeinnlegg du bruker, men jeg ble heller rådet å bruke bomull eller bambus fremfor engangs....grunnen var at det puster bedre en pappirinnlegg......og når man har et åpent sår er det viktig.......er også utrolig viktig med håndhygene da man er mer utsatt for evt infeksjon/bakterier når man er sånn. Jeg først klippet opp et stort bomullslaken og brukte 3-4 innlegg til hvert bryst, etterhvert invisterte jeg i bambusinnlegg som er en naturlig antibakteriel.....ser ikke etter det i dag ihvertfall Masse lykke til og god bedring, jeg vet hvordan det er, helt grusomt men som regel går over med riktig tiltak.
Sushi Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 27. juni 2011 Takk, Neytiri! Hva slags ammeinnlegg bruker du? Jeg har noen bambusinnlegg, men de holder ikke på noenting (jeg kan lekke ganske mye), så jeg har gått over til engangs mens jeg leter etter noen bedre.
Neytiri Skrevet 27. juni 2011 #13 Skrevet 27. juni 2011 Takk, Neytiri! Hva slags ammeinnlegg bruker du? Jeg har noen bambusinnlegg, men de holder ikke på noenting (jeg kan lekke ganske mye), så jeg har gått over til engangs mens jeg leter etter noen bedre. Nå bruker jeg bare de bambusinnlegga, men i starten måtte jeg bruke papirinnlegg plus ull og fortsatt lakk gjennom, men fant ut at jeg tålte dårlig papirinnleggene og var også derfor såret grodde ikke fordi de puster dårligere, da var bomulllak jeg klippet opp bra, eneste negative var at jeg måtte til med 3-4 stk plus ullinnlegga så det ikke skulle lekke igjennom, men gud så mykt det var! jeg har littlelamb bambus innlegg, varierer hva folk synes om de da, men her er jeg super fornøyd og de jeg kjøpte i starten ser nesten like nye og fine ut etter 11mnd amming. ellers tror jeg Bambus er ikke så tett, men de finnes med pul som sperrelag som er bra for lekasjer......tror Krusedull har hvis jeg husker riktig
pia80 Skrevet 27. juni 2011 #14 Skrevet 27. juni 2011 Simplex øyesalve må ikke vaskes av før amming. Jeg prøvde også skjell men jeg syns ikke det hjalp veldig, ble liksom for fuktig. Ang innlegg, for all del ikke bruk ull mot huden når det er sårt. Jeg klippet opp t-skjorter og la innerst mot brystet, og ull utenpå. Et annet tips er at du kan ringe en ammehjelper, de har virkelig peiling.
Neytiri Skrevet 27. juni 2011 #15 Skrevet 27. juni 2011 Må bare presisere at jeg ikke brukte ull innerst, har aldri gjort det hvis det var å misforstå i siste innlegget mitt
Sushi Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #16 Skrevet 27. juni 2011 Ok, takk for supre erfaringer. Man lærer stadig noe nytt om denne amminga... Men hvor lang tid kan det ta før det gror? Vet liksom ikke når jeg skal begynne å bekymre meg. Regner med det kan ta sin tid, det har gått ca. en uke siden det sprakk opp skikkelig nå. Har ikke lyst å slutte å amme på den ene siden hvis det ikke er helt nødvendig.
Neytiri Skrevet 27. juni 2011 #17 Skrevet 27. juni 2011 Jeg er usikker på hvor lang tid det tar å gro, men hos meg tok det lenge.......tror det var nesten 2-3 uker.....føles som en evighet siden nå hehe...og det ble glemt for etter. Kom på et par andre ting du kan gjøre for å prøve å ikke få infeksjon mens du har sår. Du kan rense såret ved å koke opp vann med 1 ts salt pr liter vann. Avkjøl til det er varmt, men ikke sånn at du brenner deg. Ta vannet opp i en bolle, og ta brystet opp i vannet i ca 10 min. Det kan du gjøre x 2 pr dag i et par dager. Er bedre å la være med salver hvis ikke du har skorper da jeg opplevde at det holdt fuktighet i såret og til slutt endte opp me den soppinfeksjonen. Og igjen håndmelking gir en avlasting av brystet.....så istedenfor å "slutte amme" på det vonde brystet kan du amme litt mer på gode brystet mens du får håndmelket det vonde......da opprettholder du produksjonen også. ville stimulert brystvorta sånn at utdrivningen er i gang FØR du legger barnet ved det vonde brystet, da det er ofte de tar litt ekstra hardt i for å få frem melka hvis man ikke gjør dette.
Sushi Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #18 Skrevet 29. juni 2011 Jeg lurer faktisk på om det kan være sopp jeg har... Ser ingenting i munnen på vesla, men jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsene på nett om en brennende smerte under og etter amming. Så det blir vel en tur til legen for å få sjekket det opp. Vet det er vanlig med litt startproblemer, men jeg har så lyst å få til dette her snart! Igjen, takk for gode råd.
Gjest Marmot Skrevet 29. juni 2011 #19 Skrevet 29. juni 2011 Jeg brukte skjold da jeg fikk åpne sår, og tok det av igjen med en gang såret hadde grodd. Det tok ikke lang tid heller, en uke maks. Hadde gjort det igjen, uten å nøle, for hadde det ikke vært for skjoldet, hadde jeg ikke ammet i dag.
Sushi Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #20 Skrevet 29. juni 2011 Jeg brukte skjold da jeg fikk åpne sår, og tok det av igjen med en gang såret hadde grodd. Det tok ikke lang tid heller, en uke maks. Hadde gjort det igjen, uten å nøle, for hadde det ikke vært for skjoldet, hadde jeg ikke ammet i dag. Tror faktisk jeg kommer til å kjøpe skjold snart jeg også. Fikk det anbefalt når jeg ringte sykehuset for råd, så da må det vel være greit for en liten periode, bare på den ene siden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå